OPINIA SPECIALISTULUI. O nouă lovitură pentru crescătorii de animale care au efectivele înregistrate în registrul genealogic al raselor, avertizează specialistul APIA, economistul Dan Sergiu Moroșanu, fost coordonator Serviciu Măsuri Specifice APIA Bacău, actualmente pensionar, într-o scrisoare transmisă astăzi către AGROINFO.
Miercuri, 31 martie 2021, a fost publicat pe site-ul MADR proiectul hotărârii de guvern pentru completarea art. 19 din HG nr. 1179/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor.
Prin acest proiect se comunică suma alocată ajutorului de stat pentru semestrul I al anului 2021care este de maximum 20.000 mii lei, din care 8.805. mii lei pentru speciile taurine, bubaline, porcine și ecvine, rerspectiv 11.195 mii lei pentru speciile ovine și caprine.
Prin această alocare se dă o nouă lovitură crescătorilor de animale care au efectivele înregistrate în registrele genealogice de rasă deoarece suma alocată nu acoperă nici pe departe suma solicitată de asociațiile cresătorilor de animale prin cererile depuse în luna decembrie 2020 la APIA.
Pe de altă parte alocarea din acest an confirmă practica ministerului începută în anul 2019, an din care sumele alocate prin hotărârile de guvern au fost mai mici decât sumele solicitate de asociațiile crescătorilor de animale care efectuează lucrările de întocmire şi menținere a registrelor genealogice, precum și controalele pentru determinarea calității genetice sau a randamentului genetic al şeptelului.
2019 - 93 solicitanți, 80.684.713 lei suma solicitată, 72.075.000 lei plafonul alocat, 89,33 %
2020 - 103 solicitanți, 83.615.848 lei suma solicitată, 65.000.000 lei plafonul alocat, 77,74 %
Alocarea pentru anul 2021 dovedește ca diminuarea sprijinului alocat prin HG 1179/2014 este menținută și în acest an ( 65.000.000 lei /2 = 32.500.000 lei; 20.000.000 lei reprezintă 61,54% față de 2020 ).
Sumele alocate anual acestei scheme de ajutor au avut următoarea evolutie:
2015 25.000.000 lei
2016 32.000.000 lei
2017 56.588.945 lei
2018 59.900.000 lei
2019 72.000.000 lei
2020 65.000.000 lei
2021 20.000.000 lei
TOTAL 330.488.945 lei
Valoarea totală alocată prin HG 1179/2014 a fost reglementată prin HG 880 din 20.10.2015.
ART. II
Hotărârea Guvernului nr. 1.179/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creşterii animalelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 30 decembrie 2014, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.Articolul 18 va avea următorul cuprins:
"ART. 18 Valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat pentru perioada 2015 - 2020 este de 759.250 mii lei, din care 238.202,85 mii lei pentru speciile taurine, bubaline, porcine şi ecvine, respectiv 521.047,15 mii lei pentru speciile ovine şi caprine."
Suma alocată până la acest moment, inclusiv suma propusă pentru anul 2021, reprezintă doar 43,53% din suma aprobată în anul 2015, diferența în sumă absolută fiind de 428.761.055 lei.
Trebuie menționat faptul că până în anul 2018 sumele alocate au fost la nivelul solicitărilor, începând cu anul 2019 plățile către asociații fiind tot mai mici procentual.
Această tendință demonstrează faptul că începând cu anul 2019 politica de susținere a activității de ameliorare nu a mai respectat prevederile menționate în Nota de Fundamentare a HG 1179/2014.
,,Beneficiarul final al ameliorării raselor de animale este consumatorul, respectiv societatea, deoarece ameliorarea animalelor duce la creșterea producției, ca urmare, aparent, beneficiarul este fermierul, dar la nivelul economiei naționale creșterea producției se concretizează în creșterea ofertei de produse, iar efectul ei poate fi scăderea prețului de vânzare a acestora.
Fermierul este obligat să investească în ameliorare pentru a se menține în competiție cu ceilalți fermieri, dar faptul că el nu este beneficiarul real al investiției, justifică participarea financiară a statului la această investiție, prin care promovează producția animală, și în acest fel asigură siguranța alimentară a populației”
Această tendință este confirmată și de Nota de Fundamentare a proiectului de hotărâre pentru anul 2021 unde se precizează faptul că alocarea pentru anul acesta trebuie să se încadreze în plafonul alocat prin HG 880/20.10.2015.
,,Luând în considerare că durata de aplicare a schemei de ajutor de stat pentru acoperirea costurilor administrative aferente întocmirii şi menţinerii registrului genealogic, precum şi a costurilor aferente testelor pentru determinarea calităţii genetice sau a randamentului genetic al şeptelului, s-a prelungit până la data de 30 iunie 2021, este necesar ca pentru semestrul I al anului 2021 să se aprobe valoarea maximă alocată cu încadrarea în plafonul de 759.250 mii lei aprobat pentru perioada 2015 – 30.06.2021. Astfel, prin prezentul proiect se stabileşte valoarea totală maximă a ajutorului de stat pentru semestrul I al anului 2021, de 20.000 mii lei”
Deci se alocă 20.000.000 lei dirt-un disponibil de 428.761.055 lei.
Utilitatea schemei de ajutor de stat în sectorulu creșterii animalelor reglementate prin HG 1179/2014 a fost dovedită prin aceea că de la an la an atât numărul solicitanților – asociații – cât și numărul animalelor înregistrate în registrele genealogice au fost tot mai mari.
Această creștere a fost semnificativă odată cu aplicarea prevederilor din Ordinul 619/2015 care la Art 72, lit g) prevede că: femelele ovine și/sau berbecii de reproducție pentru care se solicită SCZ, începând cu anul de cerere 2016, trebuie să fie înscriși în Registrul genealogic al rasei;
Înregistrarea animalelor în registrele genealogice conduce la o creștere calitativă a activității de creștere și exploatare a efectivelor ceea ce se regăsește în producția obținută, producție ce ajunge la consumatori, ameliorarea făcând posibilă obținerea de producții superioare atât cantitativ cât și calitativ.
Beneficiul pentru consumatori este acela de putea consuma produse superioare calitativ la un preț mai mic.
În luna februarie a fost publicat Ordinul 44/24 02 2017, ordind prin care au fost modificate criteriile de acordare a SCZ ovine și caprine prevăzute în Ordinul 619/2015.
Articolul 72 se modifică şi va avea următorul cuprins:
h) efectivul de femele ovine neînscrise într-un registru genealogic pentru care se acordă SCZ respectă raportul de sexe de minimum un berbec cu certificat de origine la 35 de femele ovine.
La articolul 73, după litera g) se introduc două noi litere, literele g^1) şi g^2), cu următorul cuprins:
g^2) efectivul de femele caprine neînscrise într-un registru genealogic pentru care se acordă SCZ respectă raportul de sexe de minimum un ţap cu certificat de origine la 35 de femele caprine."
Având în vedere faptul că menținerea animalelor în registru genealogic presupune costuri – 30% din cheltuiala efectuată de asociatia care efectuează controlul – aceste derogări au avut consecințe negative în ceea ce privește activitatea de ameliorare.
Pe de o parte, au scăzut efectivele înregistrate în control, iar pe de altă parte, au generat o ,,industrie de falsificare a certificatelor de orgine a berbecilor”.
Dacă la efectele negative generate de aceste modificări, efecte analizate în articolul ,,ORDINUL MADR CARE ÎNCURAJEAZĂ FURTUL” publicat în data de 24 februarie 2021, adăugăm subfinanțarea propusă prin prezentul proiect de hotărâre, subfinanțare care se adaugă celorlalte diminuări,- vezi analiza din data de 21 martie 2021,,TĂIEREA SUMELOR pentru PLATA SUBVENȚIILOR APIA ESTE UN DEZASTRU” ajungem la o singură concluzie:
Politica actuală în ceea ce privește agricultura românescă va avea drept consecință:
- falimentarea unui număr însemnat de fermieri;
- creșterea șomajului în rândul lucrătorilor agricoli;
- scăderea producțiilor vegetale și zootehnice;
- creșterea prețurilor la produsele românești;
- scăderea contribuției în PIB a sectorului agricol.
Ec. Dan Sergiu Moroșanu