ORDINUL SUBVENȚIILOR APIA 2021-2022. Dan Sergiu Moroșanu, fost coordonator Serviciu Măsuri Specifice APIA Bacău, actualmente pensionar, a transmis către AGROINFO opinia sa de specialist APIA cu privire la modificările făcute peste noapte la proiectul de Ordin MADR pentru stabilirea condițiilor de eligibilitate pentru subvențiile agricole din acest an. În urma modificărilor, a rezultat un Ordin MADR care încurajează furtul, susține specialistul APIA.
În data de 19 02 2020 a fost postat pe site-ul MADR Ordinul pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) și (3) și art. 35 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului pentru aprobarea schemelor de plăți și a unor instrumente de garantare care se aplică în agricultură în anii 2021 și 2022.
Fapt nemaiîntâlnit, acest proiect de ordin a fost retras și repostat de 2 ori până la această dată.
Prima versiune a ordinului aducea modificări în ceea ce privește condițiile de eligibilitate la ajutorul de stat ANTZ bovine carne și a sprijinului comunitar SCZ ovine și caprine.
Modificarea care vizează condițiile de eligibilitate pentru accesarea sprijinului la bovine cunoscut ca ,,taurine pe istoric" a încercat să rezolve problema accesării acestui sprijin de către așa zișii fermieri care au încasat an de an, începând cu 2013, acest sprijin cu toate că nu mai aveau bovine în exploatație.
Din păcate, modificarea propusă, existența în exploatație la data solicitării a minim o bovină, nu rezolvă nici pe departe problema de fond deoarece cei vizați vor avea posibilitatea de a cumpăra un tineret bovin, tineret pe care îl vor vinde ulterior, și vor respecta fară prea multă greutate condiția impusă.
În ceea ce privește acest sprijin (ANTZ) este adevărat că există o cerință a organismului european de a menține data de referință la 31 01 2013, dar, pe de altă parte, nimeni nu impune condițiile de eligibilitate pentru acordare.
Deci nimeni nu împiedică MADR să impună condiții de eligibilitate care să poată fi respectate doar de adevărații fermieri crescători de bovine.
A doua modificare privește SCZ ovine-caprine și constă în eliminarea posibilității de accesare a subvenției a crescătorilor de ovine-caprine a căror femele ovine nu sunt înscrise în Registru de rasă, dar au berbeci cu origine - raportul 1 la 35 - posibilitate introdusă în 2019 și menținută și în 2020.
În ceea ce privește sprijinirea acestui sector trebuie făcută precizarea că fermierii crescători de animalele din speciile ovine și caprie pot beneficia de două forme de sprijin, și anume:
1. Sprijinul de la bugetul de stat ( ANT ) pentru întregul efectiv de femele cu vârstă de peste un an la data depunerii cererii.
2. Sprijin din bugetul european pentru minim 150 și maxim 500 femele/masculi care sunt inscriși în Registrul de rasă.
Deci putem vorbi de sprijin pentru producție - de la bugetul național, respectiv sprijin pentru performanță ( ameliorare ) de la bugetul european.
Includerea în cea de a doua formă de sprijin a crecătorilor care au doar berbeci de rasă este, pe de o parte, forțată - nu poți face performanță doar folosind berbeci de rasă, iar, pe de altă parte, incorectă. Este incorectă deoarece, pe de o parte, ei încasează real mai mulți bani comparativ cu fermierii care au animalele înscrise în Registrul de rasă, iar pe de altă parte nu trebuie să omitem efortul bugetar de 157.651.205 lei pe care l-a făcut MADR (buget național ) reprezentând sumele alocate pentru HG 1179/2014 în perioada 2015 - 2020 (ajutor de stat pentru menținerea registrelor genealogice n.r.)
Diferența este de aproximativ 6,50 lei/cap, suma de 6,50 lei reprezentând contribuția pe care fermierul cu animalele în Registru de rasă o achită către asociația de crescători care efectuează controlul producției de lapte conform HG 1179/2014. Pentru controlul producției de carne, diferența este de 2,14 lei, pentru lână de 1,29 lei, iar pentru pielicele de 1,71 lei.
În ultima versiune a Ordinului MADR se revine la forma de acordare a SCZ ovine-caprine din anii 2019 și 2020, respectiv includerea în această formă de sprijin și a fermierilor care au doar berbeci cu origine, cu respectarea raportului masculi/femele de1/35.
Această prevedere este pe de o parte imorală, din motivele arătate mai sus, dar este și ilegală în același timp.
Motivul pentru care această prevedere este ilegală rezultă din interviul dat de domnul ministru Adrian Oros la postul AgroTV, interviu publicat de AGROINFO în data de 24 februarie 2021.
Din acest interviu aflăm că 83% din berbecii certificați care au stat la baza acordării SCZ în 2019 și 2020 au la bază documente falsificate. Dacă această informație este reală, și nu avem de ce să nu o luăm ca atare, acordarea sprijinului cuplat ovine în 2019 și 2020, pentru o parte dintre fermieri, îmbracă forma penală și se impune de urgență demararea verificărilor și recuperarea sumelor acordate ilegal. Problema este cu atât mai gravă cu cât este vorba de fonduri europene.
,, Folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din bugetele administrate de acestea ori în numele ei, se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea unor drepturi."- Legea 187 din 24 octombrie 2012 pentru punerea în aplicare a Legii 286/2009 privind Codul penal, Titlul II Art. 79 -12 - 18^1.
Faptul că se recunoaște această realitate care încalcă legea și totuși se propune continuarea acordării sprijinului și în 2021 în loc să se caute recuperarea sumelor acordade nelegal, descoperirea și tragerea la răspundere a celor care se fac vinovați de falsificarea documentelor de origine a berbecilor intră sub incidența punctului 15 -18^5 al aceleiași legi, articol care prevede: ,,Încălcarea din culpă de către directorul, administratorul sau persoana cu atribuții de decizie ori control în cadrul unui operator economic a unei îndatoriri de serviciu, prin neîndeplinirea acesteia sau îndeplinirea ei defectuoasă, dacă fapta a avut ca rezultat săvârșirea de către o persoană care se află în subordinea sa și care a acționat în numele acelui operator economic a infracțiunii prevăzute la art. 18^1 se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă".
În concluzie cred că se impune revenirea la forma inițială de acordare a SCZ ovine-caprine și, eventual, corectarea condiției de eligibilitate pentru ANT bovine - efectivul din exploatație la data solicitării sprijinului.
Cu stimă,
Dan Sergiu MOROȘANU