ANALIZA UNUI SPECIALIST APIA. Economistul Dan Sergiu Moroșanu, fost coordonator Serviciu Măsuri Specifice APIA Bacău, actualmente pensionar, a transmis către AGROINFO analiza sa de specialist APIA cu privire la tăierea sumelor pentru plata ajutorului național tranzitoriu în zootehnie și vegetal și a ajutorului de stat la motorina utilizată în agricultură. Tăierea subvențiilor APIA are efecte dezastruoase, susține specialistul APIA.
În zilele de 16.03.2021 și 17.03.2021 au fost puse în discuție publică pe site-ul MADR două proiecte de acte normative cu impact major asupra activității din agricultură:
16.03.2021 - HOTĂRÂRE pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură
17.03.2021 - HOTĂRÂRE pentru aprobarea plafoanelor ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, speciile ovine și caprine, pentru anul de cerere 2020.
Aceste acte normative propun nivelul sprijinului de la bugetul național ce urmează a fi acordat fermierilor români în anul 2021, sprijin care va avea efect direct în ceea ce privește nivelul producției, dar mai ales al prețului de cost la care se vor realiza producțiile în principalele sectoare de producție, vegetal, respective zootehnie.
Nivelul acestor costuri vor influența în mod direct nivelul de competivitate al produselor românești în competiția cu produsele comunitare, pe de o parte, iar pe de altă parte aceste costuri vor fi baza de calcul al prețurilor de vânzare a produselor pe piața internă.
Sprijinul propus prin cele două acte normative, dacă vor rămâne la nivelul publicat, va conduce la un efort financiar propriu al fermierilor considerabil mai mare comparativ cu cel de anul trecut, efort financiar ce se va regăsii în prețurile de vânzare al produselor.
Această creștere a prețurilor va face ca multe produse românești să devină necompetitive atât pe piața internă cât și pe piața externă.
Pentru a înțelege afirmația conform căreia cele două acte normative vor avea efecte dezastruoase pentru fermierii români să le analizăm pe rând.
HOTĂRÂRE pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură;
Prevederea care are impact asupra activității agricole este cea de la art 10.
După alineatul (1) al articolului 10, se introduce un nou alineat, alin. (11 ), cu următorul cuprins: "(11 ) Pentru anul 2021, valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) se suplimentează cu suma de 340.550,00 mii lei care se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale."
După alineatul (7) al articolului 10, se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins: "(8) Suma alocată pentru plata ajutorului de stat în anul 2021 este de 340.550,00 mii lei şi se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pe anul 2021."
Suma propusă pentru anul 2021 nu respectă prevederile HG1174/2014, această practică fiind comună tuturor guvernelor începând cu anul 2016.
Pentru a demonstra acestă afirmație trebuie să revedem prevederile de la Art.8 la Art.10 ale HG 11741/2014.
ART. 8
(1) Plata ajutorului de stat sub formă de rambursare se efectuează trimestrial, pentru trimestrul anterior.
(2) Plata ajutorului de stat se solicită în baza unor cereri de plată adresate de beneficiarii pentru care a fost emis acordul prealabil de finanțare Agenției de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură prin centrele județene/locale, după caz, care se depun până la finele lunii următoare trimestrului pentru care se solicită rambursarea, însoțite de o situație centralizatoare, defalcată pe lucrări, privind cantitățile de motorină utilizate aferente trimestrului respectiv, precum şi de documentele fiscale prevăzute la alin. (1).
ART. 9
(1) Centrele județene ale Agenției de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură sau al municipiului Bucureşti analizează solicitările beneficiarilor şi documentele justificative anexate, determină cantitățile de motorină pentru care se acordă trimestrial ajutorul de stat sub formă de rambursare, în limita cantităților totale anuale aprobate prin acordul prealabil pentru finanțare prin rambursare, precum şi valoarea acestuia şi întocmesc situații centralizatoare pe care le transmit Agenției de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură.
(2) Agenția de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură întocmeşte şi trimite trimestrial la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale situația centralizatoare cu beneficiarii şi sumele aferente cantităților de motorină determinate la plată, aferente trimestrului anterior.
(3) După primirea situației centralizatoare cu beneficiarii şi sumele aferente cantităților de motorină achiziționate, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale stabileşte prin ordin al ministrului, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice, cantitățile de motorină ce beneficiază de ajutor de stat acordat sub formă de rambursare cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate.
(4) După aprobarea de către Ministerul Finanțelor Publice a deschiderii creditelor bugetare, din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale se alimentează contul Agenției de Plăți şi Intervenție pentru Agricultură, care virează sumele cuvenite în conturile beneficiarilor, conform legislației în vigoare.
ART. 10
(1) Resursele financiare necesare aplicării schemei reglementate de prezenta hotărâre se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în limita bugetului anual aprobat.
(2) Anual, la propunerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin hotărâre a Guvernului se aprobă sumele totale necesare schemei de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură.
Anexa la HG1174/2014 prevede cantitățile de motorină ce se pot deconta anual și anume:
- sector vegetal 367.000.000 l motorină
- sector zootehnic 40.000.000 l motorină
- sector îmbunătățiri funciare 3.000.000 l motorină
TOTAL 410.000.000 l motorină
Conform acestor prevederi suma alocată în buget acestui HG se calculează pe baza accizei prognozate pentru anul de plan înmulțită cu cantitatea de motorină anuală prevăzută .
Analizând datele care refectă derularea acestui act normative de la aprobare și până la 31.12.2020 se observă că nu a fost depășită cantitatea de motorină aprobată în nici un an de aplicare.
Din datele prezentate se observă că decontarea trimestrială prevăzută la Art.8 nu a fost respectată începând cu trim 3- 2018.
Începând cu 2015 suma aprobată inițial a fost majorată în decursul fiecărui an prin HG de modificare a Art.10.
Sumă inițială 2015 270.697.250 lei
HG 967/16.12.2015 377.472.250 lei
HG 57/10.02.2016 338.819.000 lei
HG 727/05.10.2016 647.248.803 lei
HG 1012/29.12.2016 765.328.803 lei
HG 180/30.03.2017 349.425.000 lei
HG 717/05.10.2017 436.925.907 lei
HG 875/06.12.2017 553.893.907 lei
HG 37/08.02.2018 320.581.000 lei
HG 747/20.10.2018 420.581.000 lei
HG 942/07.12.2018 487.593.579 lei
HG 172/29.03.2019 580.000.000 lei
HG 713/02.10.2019 595.606.000 lei
HG 76/28.01.2020 411.000.000 lei
HG 317/28.04.2020 528.000.000 lei
HG 581/22.07.2020 629.908.000 lei
HG 1085/11.12.2020 806.651.000 lei
TOTAL 3.586.545.539 lei
Suma aprobată inițial pentru perioada 2015 – 2020, de 3.334.037.250 lei a fost majorată în anul 2020 prin HG 581/22.07.2020 la 3.435.945.250 lei, respectiv prin HG 1085/11.12.2020 la 3.612.688.250 lei.
Suma propusă pentru anul 2021 asigură plata trimestrelor III și IV 2020, sumele necesare pentru motorina achiziționată în anul 2021 vor fi alocate cel mai devreme la prima rectificare bugetară – dacă vor fi bani.
Acest mod de aplicare al HG 1174/2014 dezavantajează profund activitatea de producție a fermierilor deoarece face imposibilă orice tentativă de planificare financiară, sprijinul fiind de cele mai multe ori utilizat pentru plata dobânzilor bancare.
Cei care lucrează pământul au o vorbă,, ce nu ai apucat să faci astăzi mai faci la anul” și de aceea este foarte important ca fiecare lucrare să poată fi făcută la momentul optim, dar pentru aceasta este nevoie și ca resursa financiară să fie predictibilă.
HOTĂRÂRE pentru aprobarea plafoanelor ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectoarele vegetal şi zootehnic, speciile ovine și caprine, pentru anul de cerere 2020.
In anul 2019 Camera Deputaților a adoptat Strategia financiar-bugetară pentru perioada 2019 -2021, strategie conform căreia nivelul sprijinului ANT este cel din tabelul alăturat.
Ajutoare naționale tranzitorii(ANT) în sectorul vegetal și zootehnic, având ca scop creșterea veniturilor producătorilor agricoli
Din datele prezentate se observă că sumele prevăzute pentru anul 2021 sunt cu aproximativ 9% mai mici decât cele din anul 2020.
Sumele propuse prin actul normativ din 17.03.2021 sunt cu mult mai mici comparativ cu cele prezentate.
Pentru a putea face o comparație între anii 2020 și 2021 am transformat sumele din euro în lei la cursul de schimb din cei 2 ani:
Aceeași comparație pentru sumele aprobate de Camera Deputaților pentru anul 2021 și cele din propunerea postată pe site-ul MADR se prezintă astfel:
In actul normativ propus nu se face nici o referire la ANT 7 și 8, sprijinul pentru taurine lapte și carne.
Domnul ministru a afirmat că nu aduce bani de acasă pentru acordarea sprijinului bugetar pentru fermieri, alocarea bugetară din acest an fiind mai mică comparativ cu anul trecut.
Sumele propuse a fi alocate prin cele două acte normative spun cu totul alceva și anume faptul că actualul guvern nu este interest de soarta fermierilor români și nici de siguranța alimentară a populației.
Dacă nu uităm că anul 2020 a fost caracterzat prin secetă, fenomen care a afectat toți fermierii, fermieri care au fost despăgubiți doar pentru pierderile înregistrate la culturile de toamnă, trebuie să punem o întrebare firescă și anume: câți fermieri vor rezista și câți fermieri vor falimenta?
O altă consecință a acestor măsuri, creșterea prețurilor la produsele românești, vor avea același rezultat- faliment pentru mulți fermieri- deoarece în condiția în care veniturile românilor au fost plafonate, facturile la utilități au crescut, leul s-a depreciat, sumele alocate pentru coșul zilnic vor fi din ce în ce mai mici și cumpărăturile vor fi făcute din supermrcheturi, adică vom cumpăra cu precădere produse din import, produse mai ieftine datorită nivelului de subvenție din țările de origine.
Concluzia este că bugetul nu este o lucrare contabilă, activul trebuie să fie egal cu pasivul din punct de vedere aritmetic, ci este o alocare a resurselor în funcție de priorități, iar agricultura este o prioritate deoarece asigurarea produselor alimentare pentru populație ține de siguranța națională, realitate pe care domnul ministru are obligația să o susțină și să o impună în guvern.
Cu stimă,
Ec. Dan Sergiu MOROȘANU