*IMPOZIT PENTRU SUBVENȚII NEÎNCASATE. Fermierii români sunt în situația stranie de a plăti un impozit pentru o subvenție pe care nu știu când o încasează și al cărei cuantum este pentru ei o necunoscută. Impozitarea subvențiilor agricole nu este LEGALĂ și nici CORECTĂ! A spus-o răspicat ministrul agriculturii, Achim Irimescu, a spus-o clar și președintele României, Klaus Iohannis. Cu toate acestea, Ministerul Finanțelor are niște explicații alambicate și la final fermierul plătește.
Schimbul de replici oficiale dintre un parlamentar român și conducerea Ministerului Finanțelor e de-a râsul-plânsul. Dacă mulți dintre fermierii români nu ar fi în situații dramatice și dacă nu ar fi la mijloc o uriașă nedreptate, acest dialog al surzilor ar stârni valuri de râs.
Parlamentarul întreabă concret de ce fermierii sunt obligați să achite impozit pentru subvențiile neîncasate și Finanțele se pierd în meandrele unui limbaj birocratic, curge rumegușul din așa limbaj de parcă la Finanțe se dă vârtos la rindea.
Stimată doamnă ministru Anca Dana Dragu, mă adresez dumneavoastră privind o situație neclară și controversată care mi-a fost semnalată de fermierii din colegiul meu și care cred că îi preocupă pe fermierii din toată țara. Acești oameni muncesc, așa cum știți, cu dăruire, cu dorința de a se bucura toată lumea de roadele muncii lor și sunt cetățeni de bună credință în a-și achita taxele și impozitele. Întrebarea pe care aceștia și-o pun și la care vă solicit un răspuns este următoarea:
Este corect ca fermierii să plătească 16% impozit pentru subvenția pe suprafață dacă până la 31 decembrie a anului în curs, dată la care se încheie exercițiul financiar, nu au primit nici decizia de plată de la Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA), nu cunosc suma alocată pe hectar și nici nu au încasat de la APIA vreun leu? I-a scris ministrului de Finanțe, deputatul independent de Călărași, Maria Dragomir.
Răspunsul Ministerului de Finanțe abundă în texte de lege și nu lămurește fondul problemei. E un răspuns birocratic dat de un membru al unui Guvern care mizează pe eliminarea birocrației.
Vă comunicăm următoarele:
Regimul fiscal al subvențiilor primite de persoanele fizice. Potrivit prevederilor art.62, lit.a din Legea 227/2015 privind Codul fiscal cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile pct. 3 alin.3 din Secțiunea a II a, Titlul IV din HG 1/2016 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015, în categoria veniturilor neimpozabile se cuprind și formele de sprijin cu destinație specială acordate din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile în conformitate cu legislația internă și reglementările europene, de exemplu:
a. forme de sprijin acordate producătorilor agricoli din sectorul vegetal sub forma schemelor de plăți directe și ajutoarelor naționale tranzitorii, în conformitate cu OUG 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăți care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 și pentru modificarea art.2 din Legea 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere din agricultură, aprobată și modificată prin Legea 104/2015;
b. ajutoare de stat și forme de sprijin acordate fermierilor din sectorul zootehnic potrivit HG 1779/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor în sectorul creșterii animalelor, cu modificările șI completările ulterioare, și OUG 3/2015;
c. sprijinul nerambursabil acordat potrivit PNDR 2014-2020;
d. forme de sprijin nerambursabil acordate prin Programul Operațional pentru Pescuti 2007-2013.
În conformitate cu prevederile legale menționate, fermierii persoane fizice nu datorează impozit în cotă de 16% asupra subvențiilor acordate de Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură.
Regimul fiscal al subvențiilor primite de persoanele juridice. În conformitate cu prevederile pct. 5, alin.1 din Titlul II Impozit pe profit din HG 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, veniturile din impozit reprezintă venit impozabil pentru determinarea profitului impozabil.
Potrivit Ordinului MF 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările și completările ulterioare, subvențiile se recunosc, pe o bază sistematică, drept venituri ale perioadelor corespunzătoare cheltuielilor aferente pe care aceste subvenții urmează să le compenseze, situație în care veniturile înregistrate sunt egale cu cheltuielile efectuate în perioada fiscală respectivă, iar impozitarea acestor venituri nu generează impozit pe profit pentru persoana juridică.
De asemenea, precizăm că includerea subvențiilor în categoria veniturilor neimpozabile presupune și încadrarea cheltuielilor finanțate din aceste subvenții în categoria cheltuielilor nedeductibile, potrivit prevederilor art.25, alin.4, lit.e din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.
Menționăm că efectul fiscal în cazul modificării prevederilor Codului fiscal în sensul neimpozitării veniturilor din subvenții concomitent cu încadrarea cheltuielilor finanțate din aceste subvenții în categoria cheltuielilor nedeductibile este similar celui generat de actualul tratament fiscal (neutralizarea operațiunilor cu subvenții).
Răspunsul este semnat de secretarul de stat din Ministerul Finanțelor, Attila Gyorgy. Ce înțelegem din acest răspuns alambicat? Subvenție se cheamă pentru toți fermierii, practic, un ajutor, unii plătesc impozit pentru acest ajutor, alții, nu.
Pentru că secretarul de stat nu explică de ce un fermier e obligat să achite un impozit pentru o sumă neîncasată și necunoscută, deputatul de Călărași a insistat să lămurească problema.
Repet ce v-am transmis anterior. Este corect ca fermierii să plătească impozit pentru subvenția pe suprafață primită de la APIA dacă până la 31 decembrie a anului în curs, dată la care se încheie exercițiul financiar, nu au primit nici decizie de plată, nu cunosc nici suma alocată pe hectar? Vă rog să-mi răspundeți scurt și punctual dacă un fermier persoană juridică poate plăti impozit pentru o sumă, subvenția pe suprafață, pe care nu a încasat-o și nici măcar nu o cunoaște?
Ce credeți că s-a întâmplat? Același secretar de stat a dat exact același răspuns! Singurul pasaj diferit este cel care se referă la subvențiile neîncasate de fermieri, dar pentru care aceștia sunt forțați, totuși, să achite impozit.
În ceea ce privește aspectele ridicate privind “încasarea”, conform pct.53 din Ordinul MF 1802/2014, cu modificările și completările ulterioare, efectele tranzacțiilor și a altor evenimente sunt recunoscute atunci când acestea se produc ( și nu pe măsură ce numerarul sau echivalentul său este încasat sau plătit), în conformitate cu principiul contabilității de angajamente. Așadar, trebuie să se țină cont de veniturile și cheltuielile aferente exercițiului financiar, indiferent de data încasării veniturilor sau de data plății cheltuielilor.
E un fel de: plătește impozitul, dragă fermierule, că subvenția o vei primi cândva, la anul sau cine știe.
(Sursa folosită: Jurnalul de Călărași)