Subvențiile 2016 vin la pachet cu SANCȚIUNI! Fermierii români trebuie să fie atenți la greșelile care-i pot lăsa fără bani în buzunare! Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură le numește neconformități și fiecare tip de neconformitate taie din suma cuvenită unui fermier.
Campania de depunere a cererilor unice de plată pentru 2016 s-a prelungit până la data de 31 mai 2016! La completarea cererii, fermierii trebuie să fie foarte atenți ce declară dacă vor să-și încaseze integral subvențiile care li se cuvin. Să nu mintă cu privire la suprafețele deținute sau la animalele din ferme, să nu fie neglijenți, să fie atenți la identificarea parcelelor, etc. Iată care este sistemul de sancțiuni pentru declarațiile făcute pe 2016!
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) lucrează cu mai multe tipuri de neconformități. Fiecare neconformitate constatată taie din suma care-i revine fermierului. Iată cum le definește APIA!
Neglijenţa presupune aplicarea unei reduceri din suma totală calculată fără penalităţi, chiar dacă fermierului i-au fost stabilite/nu i-au fost stabilite alte sancţiuni, în cazul în care nerespectarea s-a datorat acţiunii neintenţionate a fermierului;
Intenţia presupune prevederea de către fermier a rezultatului faptei sale în condiţiile în care fie urmăreşte pro-ducerea lui prin intermediul faptei, fie, deşi nu îl urmăreşte, acceptă posibilitatea producerii acestui rezultat. Aceste cazuri se pot referi, dar nu sunt limitate la: inducerea în eroare cu bună-ştiinţă a autorităţilor cu atribuţii în verificarea documentelor justificative, furnizarea de date sau documente false şi orice altă încercare de fraudă comisă în scopul obţinerii unor plăţi din fonduri europene nerambursabile.
A doua repetiţie este considerată intenţie (prevederea se aplică doar la cerinţele specifice, nu şi la supradeclarare).
Amploarea neconformităţii depinde în special de efectul acesteia asupra operaţiunii în ansamblu.
Durata (persistenţa) depinde în special de perioada de timp în care se manifestă efectul acesteia sau de posibili-tatea de a pune capăt acestui efect prin mijloace rezonabile.
Repetiţia - identificarea unor neconformităţi similare în ultimii patru ani, în cazul aceluiaşi beneficiar sau aceleiaşi măsuri, cu condiţia ca beneficiarul să fi fost informat despre un caz precedent de neconformitate şi să fi avut posibili-tatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia anterioară de neconformitate.
Gravitatea unei neconformităţi depinde în special de importanţa consecinţelor acesteia, având în vedere obiec-tivele urmărite prin angajamentele sau obligaţiile care nu au fost respectate.
De asemenea, există 6 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine, prin calcularea din suma de plată rămasă după etapa anterioară de sancţionare:
A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor/efectivelor
de animale;
B. sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor de eligibilitate
generale şi a cerinţelor specifice;
C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;
D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;
E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii;
F. sancţiuni suplimentare.
Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare.
Angajamentul multianual rămâne în vigoare în caz de forţă majoră şi se închide în caz de circumstanţe excepţionale şi deces. Pentru anul în care s-a manifestat cazul de forţa majoră sau circumstanţe excepţionale, fermierul nu va primi plata compensatorie şi nu se vor recupera sumele primite în campaniile anterioare.
Sunt recunoscute, în special, următoarele cazuri de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale:
* decesul beneficiarului;
* incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;
* o catastrofă naturală gravă care afectează puternic exploataţia agricolă;
* distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţia agricolă;
* o epizootie sau o boală a plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul sau, respectiv, culturile beneficia-rului;
* exproprierea întregii exploataţii agricole sau a unei mari părţi a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii.
(Surse: Ordinul 431/1 aprilie 2016, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură)