PLAFONAREA SUBVENȚIILOR, DE NEACCEPTAT PENTRU ROMÂNIA! Ministrul agriculturii, Petre Daea, a participat luni, 16 iulie 2018, la Consiliul AGRIFISH de la Bruxelles. Ministrul Daea i-a spus, într-o intervenție, comisarului european pentru Agricultură, Phil Hogan, că plafonarea plăților directe este de neacceptat pentru România.
Ai pus în mișcare o descătușare a birocrației politicii agricole comune. Decizia este corectă și România o susține însă trebuie să ne ferim să construim pârghii de stimulare a rezistenței birocratice în așa fel încât simplificarea să devină o realitate pe care toți ne-o dorim. Analizând pașii pe care i-am parcurs până acum, putem fi încrezători, însă mai sunt multe de făcut, de aceea România consideră că propunerile înaintate de către Comisie necesită încă îmbunătățiri, care alături de propunerile celorlalte state membre și de interpretarea corectă a lor, să netezească drumul spre o simplificare reală a Politicii Agricole Comune.
Ne regăsim în declarația Germaniei și a Franței. Intervenția ta de astăzi mi-a stimulat încrederea că împreună vom face un lucru bun. În spiritul acesta, România își manifestă interesul și contribuția, i-a spus ministrul român al agriculturii comisarului european pentru Agricultură.
Petre Daea a subliniat că pentru România este de neacceptat propunerea Comsiei Europene care vizează plafonarea plăților directe pentru o exploatație agricolă la suma de 100.000 de euro.
Plafonarea pentru România în planul deciziei generale este de neacceptat, în acest sens, am adus argumente necesare la timpul potrivit. Ea produce greutăți și în procesul de simplificare și subsidiaritate ceea ce reprezintă pentru tema zilei un element în plus de îngrijorare. Având în vedere noul model de realizare de raportare a performanței cu impact semnificativ în programare și implementare, sistemul de monitorizare pentru Fondul FEGA și măsurile de piață, evaluarea performanței anuale, vor crește mult povara administrativă pentru Statele membre și va necesita resurse financiare și umane. Procesul de proiectare, implementare și aprobare a planurilor strategice riscă să întârzie punerea în aplicare a măsurilor, în special acordarea plăților directe către fermieri, a atras atenția Daea.
El a adăugat că este necesară o perioadă de tranziție de doi ani.
În ceea ce privește subsidiaritatea, considerăm că există riscul unei aplicări neunitare a PAC, ce poate expune și mai mult statele membre la corecții financiare din partea structurilor de control ale Uniunii Europene. Apreciem intenția Comisiei de a extinde responsabilitatea statelor membre în gestionarea PAC, care permite mai buna adaptare la condițiile specifice fiecărui stat membru, însă o flexibilitate sporită ar putea reprezenta și un prim pas către renaționalizarea PAC și o politică agricolă mai puțin comună și de aici și posibilitatea unor mari diferențe în aplicarea PAC în diferite state membre cu posibile denaturări ale pieței. Indicatorii de performanță pentru plățile directe pot deveni o povară suplimentară cu posibile interpretări diferite și care se pot schimba ridicând gradul de relativitate al lor, în lipsa unor norme unitare interpretarea devine relativă, iar subsidiaritatea îndoielnică.
Privind exemplele concrete ale României vom transmite prin aparatul tehnic Președinției propunerile în esența lor, vom fi alături de efortul Austriei pentru Președinție și să ne dorim succes în acest demers extrem de complicat, dar necesar și binemeritat pentru PAC, a mai spus, în intervenția sa, ministrul român al agriculturii.