OFICIAL! Ministerul Agriculturii a anunțat astăzi că România, de când deține Președinția Consiliului UE și până la această dată, a rezolvat 9 dosare, care privesc agricultura și pescuitul. Unul dintre dosarele închise este Regulamentul de modificare a Reg.(UE) nr.1305/2013 și (UE) nr.1307/2013 referitor la normele privind plățile directe și sprijinul pentru dezvoltare rurală pentru anii 2019-2020.
Regulamentul european care modifică regulamentele europene anterioare pe care se bazează acordarea subvențiilor și a sprijinului pentru dezvoltare rurală a fost adoptat de Parlamentul European și de Consiliu la data de 13 februarie 2019 și a intrat în vigoare de la 1 martie 2019. Actul este publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din data de 22 februarie 2019.
Ce schimbă acest nou regulament în acordarea subvențiilor pentru fermieri?
Modificarea Regulamentului (UE) nr. 1305/2013
Plăți pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice (Măsura 13)
Modificarea Regulamentului (UE) nr. 1305/2013
La articolul 31 alineatul (5), după primul paragraf care prevede următoarele:
În plus față de plățile prevăzute, statele membre pot acorda plăți în cadrul acestei măsuri în perioada 2014-2020 beneficiarilor din zonele care au fost eligibile în temeiul articolului 36 litera (a) punctul (ii) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 în perioada de programare 2007–2013. Pentru beneficiarii din zone care nu mai sunt eligibile ca urmare a noii delimitări menționate la articolul 32 alineatul (3), respectivele plăți sunt degresive pe o perioadă de maximum patru ani. Perioada respectivă începe la data finalizării delimitării prevăzute la articolul 32 alineatul (3) și cel târziu în 2018. Nivelul plăților respective începe la maximum 80 % din plata medie fixată în programul pentru perioada de programare 2007-2013 în conformitate cu articolul 36 litera (a) punctul (ii) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 și se încheie cel mai târziu în 2020 la maximum 20 %. În cazul în care aplicarea degresivității face ca nivelul plăților să ajungă la 25 EUR, statul membru poate continua plățile la acest nivel până la finalizarea perioadei de eliminare progresivă a plăților. După finalizarea delimitării, beneficiarii din zonele care rămân eligibile primesc integral plățile acordate în cadrul acestei măsuri.
NOU! Se introduce următorul paragraf: „Prin derogare de la primul paragraf, dacă plățile degresive încep doar din anul 2019, nivelul lor începe la maximum 80 % din plata medie fixată în perioada de programare 2014-2020. Nivelul plăților se fixează în așa fel încât nivelul final în 2020 să fie jumătate din nivelul inițial.”
Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (2) este actualul cadru juridic care reglementează sprijinul pentru dezvoltarea rurală. Regulamentul menționat prevede sprijin pentru zonele care se confruntă cu constrângeri naturale, altele decât zonele montane. Având în vedere prelungirea, prin Regulamentul (UE) 2017/2393 al Parlamentului European și al Consiliului (3), până în 2019, a termenului-limită pentru noua delimitare a zonelor care se confruntă cu constrângeri naturale, altele decât zonele montane, și perioada mai scurtă de adaptare pentru fermierii care nu vor mai fi eligibili pentru plăți, plățile tranzitorii degresive care încep abia în 2019 ar trebui să înceapă la maximum 80 % din plățile medii fixate în perioada de programare 2014- 2020. Nivelul plăților ar trebui stabilit în așa fel încât nivelul final în 2020 să fie jumătate din nivelul inițial.
FINANȚAREA ASISTENȚEI TEHNICE
La articolul 51 alineatul (1), după primul paragraf:
În conformitate cu articolul 6 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013, FEADR poate utiliza până la 0,25 % din alocarea sa anuală pentru finanțarea sarcinilor menționate la articolul 58 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, inclusiv a costurilor aferente creării și funcționării rețelei europene pentru dezvoltare rurală menționate la articolul 52 și ale rețelei PEI menționate la articolul 53, la inițiativa Comisiei și/sau în numele acesteia. De asemenea, FEADR poate finanța acțiunile prevăzute la articolul 41 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European și al Consiliului ( 1 ), în legătură cu indicațiile și simbolurile sistemelor de calitate ale Uniunii.
NOU! Se introduce următorul paragraf: „FEADR (Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală n.r.) poate finanța activități de pregătire pentru punerea în aplicare a PAC în perioada de programare ulterioară.”
Modificarea Regulamentului (UE) nr. 1307/2013
PLAFOANELE NAȚIONALE
La articolul 7, alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:
NOU! „(2) Pentru fiecare stat membru, pentru fiecare an calendaristic, produsul estimat al reducerii plăților menționat la articolul 11 (care este reflectat de diferența dintre plafonul național prevăzut în anexa II, la care se adaugă cuantumul disponibil în conformitate cu articolul 58, și plafonul net prevăzut în anexa III) este pus la dispoziție ca sprijin din partea Uniunii finanțat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR).”
VECHIUL ALINEAT 2, CARE A FOST ÎNLOCUIT: (2) Pentru fiecare stat membru, pentru fiecare an calendaristic, produsul estimat al reducerii plăților menționat la articolul 11 (care este reflectat de diferența dintre plafonul național prevăzut în anexa II, la care se adaugă cuantumul disponibil în conformitate cu articolul 58, și plafonul net prevăzut în anexa III) este pus la dispoziție ca sprijin din partea Uniunii pentru măsurile din cadrul programelor de dezvoltare rurală finanțate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR), în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1305/2013.
REDUCEREA PLĂȚILOR
NOU! La articolul 11 alineatul (6), se adaugă următorul paragraf: „Pentru anul 2020, statele membre notifică Comisiei deciziile luate în conformitate cu prezentul articol, precum și orice produs estimat al reducerilor până la 31 decembrie 2019.”
FLEXIBILITATEA ÎNTRE PILONI. TRANSFER DE BANI DE LA DEZVOLTARE RURALĂ LA PLĂȚILE DIRECTE ALE FERMIERILOR
Articolul 14 se modifică după cum urmează:
NOU! La alineatul (1), se adaugă următorul paragraf: „Până la 31 decembrie 2019, statele membre pot decide să pună la dispoziție, sub formă de sprijin suplimentar finanțat din FEADR în exercițiul financiar 2021, până la 15 % din plafoanele lor naționale anuale pentru anul calendaristic 2020 stabilite în anexa II la prezentul regulament. Ca urmare, cuantumul corespunzător nu mai este disponibil pentru acordarea plăților directe. Respectiva decizie trebuie notificată Comisiei până la 31 decembrie 2019 și stabilește procentajul ales.”;
NOU! La alineatul (2), se adaugă următorul paragraf: „Până la 31 decembrie 2019, statele membre pot decide să pună la dispoziție, sub formă de plăți directe, până la 15 % sau, în cazul Bulgariei, Estoniei, Spaniei, Letoniei, Lituaniei, Poloniei, Portugaliei, României, Slovaciei, Finlandei și Suediei, până la 25 % din cuantumul alocat pentru sprijinul finanțat din FEADR în exercițiul financiar 2021 prin legislația Uniunii adoptată după adoptarea de către Consiliu a regulamentului relevant în temeiul articolului 312 alineatul (2) din TFUE. Ca urmare, cuantumul corespunzător nu mai este disponibil pentru sprijin finanțat din FEADR. Respectiva decizie trebuie notificată Comisiei până la 31 decembrie 2019 și stabilește procentajul ales.”
Deci, România poate să transfere către plățile directe până la 25% din cuantumul alocat pentru sprijinul finanțar din FEADR, concret, este vorba de sprijinul pentru dezvoltare rurală. Și până acum exista flexibilitate între Pilonul I plăți directe și Pilonul II dezvoltare rurală, regulamentul permitea transferul de bani. Prin aceste modificări recente, s-a prelungit, practic, valabilitatea acestor prevederi până vor intra în vigoare noile regulamente europene după care se va ghida Politica Agricolă Comună (PAC) post 2020.
Flexibilitatea între piloni este un transfer opțional de fonduri între plățile directe și dezvoltarea rurală. În temeiul articolului 14 din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, statele membre pot utiliza această flexibilitate în ceea ce privește anii calendaristici 2014-2019. Pentru a se garanta că statele membre își pot menține propria strategie, flexibilitatea dintre piloni ar trebui să fie disponibilă și pentru anul calendaristic 2020, care corespunde exercițiului financiar 2021, se argumentează în noul regulament.
Plafonul schemei de plată de bază
NOU! La articolul 22, alineatul (5) se înlocuiește cu următorul text: „(5) Dacă plafonul pentru un stat membru stabilit de Comisie în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol diferă de cel din anul precedent ca urmare a unei decizii luate de statul membru respectiv în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol, cu articolul 14 alineatul (1) sau (2), cu articolul 42 alineatul (1), cu articolul 49 alineatul (1) al doilea paragraf, cu articolul 51 alineatul (1) al doilea paragraf sau cu articolul 53, statul membru respectiv reduce sau majorează linear valoarea tuturor drepturilor la plată, pentru a asigura conformitatea cu alineatul (4) din prezentul articol.”
NOUA FORMULARE, PE CARE O AVEȚI MAI SUS, ESTE APROAPE IDENTICĂ CU VECHEA FORMULARE: (5) Dacă plafonul pentru un stat membru stabilit de Comisie în temeiul alineatului (1) diferă de cel din anul precedent ca urmare a unei decizii luate de statul membru respectiv în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol, cu articolul 14 alineatul (1) al treilea și al patrulea paragraf, cu articolul 14 alineatul (2) al treilea și al patrulea paragraf, cu articolul 42 alineatul (1), cu articolul 49 alineatul (1) al doilea paragraf, cu articolul 51 alineatul (1) al doilea paragraf sau cu articolul 53, statul membru respectiv reduce sau majorează linear valoarea tuturor drepturilor la plată, pentru a asigura conformitatea cu alineatul (4) din prezentul articol.
Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (4) este actualul cadru juridic care reglementează plățile directe. Deși majoritatea dispozițiilor din regulamentul menționat se pot aplica atât timp cât regulamentul respectiv rămâne în vigoare, alte dispoziții se referă în mod explicit la anii calendaristici 2015- 2019, care intră sub incidența cadrului financiar multianual 2014-2020. În cazul altor câteva dispoziții, aplicabilitatea lor după anul calendaristic 2019 nu a fost prevăzută în mod explicit. În iunie 2018, Comisia a prezentat o propunere pentru un nou regulament de înlocuire a Regulamentului (UE) nr. 1307/2013, dar numai de la 1 ianuarie 2021. Prin urmare, este oportun să se efectueze unele ajustări tehnice ale Regulamentului (UE) nr. 1307/2013, astfel încât să poată fi aplicat fără probleme în anul calendaristic 2020.