Noua variantă a Ordinului 619 privind criteriile de acordare a subvențiilor ar fi fost semnată încă de aseară (miercuri, 29 aprilie) de ministrul Daniel Constantin, spun liderii fermierilor.
Cele mai multe schimbări au fost aduse articolelor care stabilesc ce acte trebuie atașate cererii unice de plată și prevederilor referitoare la subvențiile pe pășuni. Puteți consulta ambele variante:
Vechea variantă:
Art. 5, alin. (2) lit a-d Începând cu anul de cerere 2015 documentele care fac dovada utilizării legale a terenului şi care se prezintă la APIA, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. n) din ordonanţă, sunt cele privind:
a) exploataţia în care se desfăşoară activitatea agricolă: adeverinţa se completează conform modelului-cadru prevăzut în anexa nr. 1 şi este însoţită de o copie conform cu originalul a filelor în care sunt înscrise datele din cap. II.b, cap. III şi cap. XVa din registrul agricol 2015-2019, conform modelului-cadru prevăzut în anexa nr. 1;
b) terenul agricol aflat la dispoziţia fermierului: copii conform cu originalul ale titlului de proprietate sau ale altor acte doveditoare ale dreptului de proprietate asupra terenului sau ale altor documente, prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările ulterioare, denumit în continuare noul Cod Civil, cum ar fi: contractul de arendare, contractul de concesiune, contractul de asociere în participaţiune, contractul de închiriere, contractul de comodat, precum şi contractul de concesiune/arendă încheiat cu Agenţia Domeniilor Statului, denumită în continuare ADS, după caz. În cazul în care fermierul utilizează teren aflat la dispoziţia sa sub alte forme decât cele prevăzute anterior, prezintă la APIA adeverinţa prevăzută la lit. a) eliberată de primăria pe raza căreia este situat terenul în cauză, această categorie de teren fiind înscrisă la cap. III, rândul 08 "sub alte forme". În cazul în care fermierul persoană fizică nu deţine titlul de proprietate, poate prezenta în locul acestuia adeverinţa eliberată de primăria pe raza căreia este situat terenul în cauză, în conformitate cu datele înscrise în registrul agricol, prevăzută la lit. a), şi o declaraţie pe propria răspundere a fermierului, din care să reiasă motivul privind lipsa titlului de proprietate. Declaraţia pe propria răspundere se dă în faţa secretarului unităţii administrativ-teritoriale sau în faţa notarului public. Persoanele care au domiciliul în străinătate şi care depun cererea unică de plată prin intermediul unui împuternicit dau declaraţia pe propria răspundere la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României;
c) identificarea fără echivoc a parcelelor agricole utilizate: tabel centralizator care va cuprinde numărul curent, suprafaţa (ha), actul de identificare a suprafeţei, blocul fizic, parcela declarată în cererea unică de plată din blocul fizic şi cultura, întocmit şi semnat de către fermier;
d) prin derogare de la lit. a), pentru anul de cerere 2015, exploataţia în care se desfăşoară activitatea agricolă: adeverinţa eliberată de primăria pe raza căreia este situat terenul în cauză, în conformitate cu datele privind terenul agricol utilizat înscrise în Registrul agricol 2014, conform modelului-cadru prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de o copie conform cu originalul a filelor în care sunt înscrise datele din cap. II.b, cap. III.
(5) În cursul controalelor administrative referitoare la utilizarea legală a terenurilor agricole care fac obiectul cererii unice de plată, funcţionarul APIA, responsabil cu administrarea cererii unice de plată, verifică valabilitatea şi completitudinea documentelor doveditoare prezentate, precum şi corespondenţa între suprafaţa declarată a fiecărei parcele din tabelul centralizator prevăzut la alin. (2) lit. c) cu suprafeţele din documentele doveditoare depuse de către fermier. În urma verificărilor, funcţionarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată notifică fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma cărora decide dacă sunt necesare măsuri corective de reducere a suprafeţei declarate.
Noua variantă împarte în trei categorii beneficiarii subvențiilor pe suprafață. Și anume, proprietari, arendași și cei care exploateză sub alte forme pământul. Este lămurită și acea sintagmă impusă de Comisia Europeană și deloc agreată de fermieri, și anume identificarea fără echivoc a terenului.
Noua variantă:
La art. 5 alin. (2) lit. a) – d) se modifică și vor avea următorul cuprins:
a) exploatația în care se desfășoară activitatea agricolă: adeverința se completează conform modelului-cadru prevăzut în Anexa nr. 1 și este însoțită de o copie conform cu originalul a filelor în care sunt înscrise datele din cap. II. b, cap. III și cap. XVa din registrul agricol 2015 – 2019, sau un format letric din registrul agricol în format electronic, certificat conform cu originalul de către emitent, și
b) terenul agricol aflat la dispoziția fermierului:
i) pentru terenul aflat la dispoziția fermierului în proprietatea sa, se prezintă copii conform cu originalul ale titlului de proprietate sau ale altor acte doveditoare ale dreptului de proprietate asupra terenului. În cazul în care fermierul persoană fizică nu deține titlul de proprietate, poate prezenta în locul acestuia adeverinţa eliberată de primăria pe raza căreia este situat terenul în cauză, în conformitate cu datele înscrise în registrul agricol, prevăzută la lit. a) și o declarație pe propria răspundere a fermierului, din care să reiasă motivul privind lipsa titlului de proprietate. Declarația pe proprie răspundere se dă în fața secretarului unității administrativ teritoriale sau în fața notarului public. Persoanele care au domiciliul în străinătate și care depun cererea unică de plată prin intermediul unui împuternicit dau declarația pe proprie răspundere la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României;
ii) pentru terenul aflat la dispoziția fermierului sub alte forme decât în proprietatea fermierului, prezintă tabelul centralizator cuprinzând contractele prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările ulterioare, denumit în continuare noul Cod Civil, cum ar fi: contractul de arendare, contractul de concesiune, contractul de asociere în participaţiune, contractul de închiriere, contractul de comodat, precum și contractul de concesiune/arendă încheiat cu Agenția Domeniilor Statului, denumită în continuare ADS, după caz, conform modelului prevăzut în Anexa 1¹;
iii) pentru terenul utilizat de fermier aflat la dispoziția sa sub alte forme decât cele prevăzute la punctele i) și ii), prezintă doar adeverința prevăzută la lit. a) sau d) eliberată de primăria pe raza căreia este situat terenul în cauză, această categorie de teren fiind înscrisă la cap. III, rândul 08 “sub alte forme” din registrul agricol 2015 – 2019, și aceasta este documentul pe baza căruia se demonstrează că terenul este la dispoziția fermierului.
c) identificarea fără echivoc a parcelelor agricole utilizate: toți solicitanții prezintă tabelul centralizator prevăzut în Anexa 1¹, întocmit și semnat de către fermier și avizat de către primăria pe raza căreia se află terenul. Pentru situația prevăzută la lit. b) iii), tabelul centralizator se completează cu datele corespunzătoare din adeverință.
d) prin derogare de la lit. a), pentru anul de cerere 2015, exploatația în care se desfășoară activitatea agricolă: adeverinţa eliberată de primăria pe raza căreia este situat terenul în cauză, folosind datele privind terenul agricol utilizat, înscrise în Registrul agricol 2014, conform modelului-cadru prevăzut în Anexa nr. 1, în situația în care nu este disponibil Registrul agricol 2015 – 2019.
2. La art. 5 alin. (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
(5) În cursul controalelor administrative referitoare la utilizarea legală a terenurilor agricole care fac obiectul cererii unice de plată, funcționarul APIA, responsabil cu administrarea cererii unice de plată, verifică completitudinea documentelor prezentate, precum și corespondența între suprafața declarată în tabelul centralizator prevăzut la Anexa 1¹ cu suprafețele din adeverința al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 1. În urma verificărilor, funcționarul APIA responsabil cu administrarea cererii unice de plată notifică, după caz, fermierul pentru clarificări suplimentare, în urma cărora decide dacă sunt necesare măsuri corective de reducere a suprafeței declarate.
3. La art. 5, după alin. (5), se introduce un nou alineat, alin. (5¹), care va avea următorul cuprins:
În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (8) din ordonanță, în situația în care se constată că terenul face obiectul cererilor a doi sau mai mulți solicitanți, APIA, prin notificarea adresată acestora, le solicită documentele care au stat la baza întocmirii Anexei nr. 1¹.
Articolul 7, alin. 3, vechea variantă:
(3) Proprietarii de pajişti permanente, altele decât cele menţionate la alin. (1) şi art. 6 alin. (1) în calitate de crescători de animale din speciile bovine, ovine, caprine şi ecvidee, care desfăşoară cel puţin o activitate agricolă minimă pe pajiştile permanente aflate în proprietate, aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) lit. d) din ordonanţă, în calitate de fermier activ pe pajiştile aflate în proprietatea lor, prezintă, la depunerea cererii unice de plată la APIA, copia cardului exploataţiei zootehnice în care sunt înregistrate animalele sau adeverinţa eliberată de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, din care să rezulte codul exploataţiei înscrisă în RNE valabil la data depunerii cererii unice de plată. În cazul în care proprietarul de pajişte nu respectă încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha, iar activitatea agricolă minimă constă inclusiv în asigurarea unui cosit anual pe pajiştile permanente aflate în proprietate, în perioada 15 iunie-1 august, prezintă la APIA documentele doveditoare ale valorificării fânului, până la data de 1 mai a anului următor anului de cerere curent. Documentele doveditoare ale valorificării fânului sunt factura fiscală sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, în cazul persoanelor fizice.
Noua variantă:
La art. 7 alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
(3) Proprietarii de pajiști permanente, altele decât cele menționate la alin. (1) și art. 6 alin.(1) în calitate de crescători de animale din speciile bovine, ovine, caprine și ecvidee, care desfășoară cel puțin o activitate agricolă minimă pe pajiștile permanente aflate în proprietate, așa cum este definită la art. 2 alin. (2) lit. d) din ordonanță, în calitate de fermier activ pe pajiștile aflate în proprietatea lor, prezintă, la depunerea cererii unice de plată la APIA, copia cardului exploatației zootehnice în care sunt înregistrate animalele sau adeverința eliberată de către medicul veterinar de liberă practică împuternicit, din care să rezulte codul exploatației înscrisă în RNE valabil la data depunerii cererii unice de plată. În cazul în care proprietarul de pajiște permanentă nu respectă încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha iar activitatea agricolă minimă constă inclusiv în asigurarea unui cosit anual pe pajiștile permanente aflate în proprietate, în perioada 15 iunie – 1 august, prezintă la APIA documentele doveditoare ale valorificării fânului și/sau document privind depozitarea fânului pentru consumul cu animalele deținute, până la data de 1 mai a anului următor anului de cerere curent. Documentele doveditoare ale valorificării fânului sunt factura fiscală sau fila/filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol , în cazul persoanelor fizice.