DECIZII URGENTE! Cazul prim-ministrului Cehiei, suspectat de o fraudă de 2 milioane de euro din subvenții agricole, determină decizii urgente din partea Parlamentului European și a Comisiei Europene. Parlamentul European cere Comisiei să stabilească un cuantum maxim al plăților din agricultură per persoană fizică ca beneficiar real al uneia sau mai multor societăți agricole. Parlamentul insistă pentru plafonarea subvențiilor, dar și pentru redistribuirea obligatorie a banilor către fermierii mici și mulți.
Scopul Politicii Agricole Comune (PAC) nu este crearea unor grupuri restrânse, oligarhice, de privilegiați cu legături în lumea politică și care să beneficieze de grosul subvențiilor agricole, susține un document oficial al Parlmentului European. Miza PAC este sprijinirea fermierilor în mod echitabil, ajutarea fermelor mici, mijlocii, mari să se dezvolte și nu concentrarea subvențiilor în mâna unui grup restrâns de fermieri.
În următorul exercițiu financiar, 2021-2027, Parlamentul European nu mai vrea să existe situații în care un fermier care deține una sau mai multe societăți agricole să încaseze subvenții de zeci și sute de milioane de euro.
Cazul premierului Cehiei, suspectat că a beneficiat ilegal de subvenții agricole de 2 milioane de euro, aruncă o pată asupra politicii agricole și pune la îndoială corectitudinea cu care sunt acordate subvențiile.
Pentru o împărțire corectă a subvențiilor, plăților directe din agricultură, Parlamentul European cere Comisiei Europene, într-un document dezbătut în ședința din 15 iunie 2020, publicarea numelor tuturor beneficiarilor reali ai banilor.
Autoritățile naționale să fie obligate să facă public beneficiarul real al unei entități juridice individuale sau al unui grup care beneficiază de fonduri; invită colegislatorii să acorde o atenție deosebită acestei chestiuni și să o abordeze în mod cuprinzător atunci când iau decizii privind viitoarele norme referitoare la transparența subvențiilor UE.
Insistă asupra faptului că registrul privind proprietatea efectivă trebuie să conțină numai informații verificate pe deplin referitoare la persoana sau persoanele care exercită controlul și trebuie să fie pe deplin accesibil publicului.
Parlamentul European dezaprobă ferm crearea și înființarea de structuri oligarhice finanțate din fondurile agricole și de coeziune ale UE, din cauza cărora o minoritate redusă de beneficiari primește marea majoritate a fondurilor UE; invită Comisia, împreună cu statele membre, să dezvolte instrumente juridice eficace pentru a asigura respectarea statului de drept și a preveni favorizarea unor astfel de structuri.
Mai mult, Parlamentul European insistă nu doar pentru plafonarea subvențiilor pe beneficiar și fermă, ci și pentru redistribuirea banilor rezultați din această plafonare către fermierii mulți și mici.
Comisia să prezinte o propunere de modificare a normelor PAC în vederea unei alocări mai echitabile a fondurilor UE, pentru a se asigura că PAC este alocată în mod echitabil agricultorilor activi, care cultivă terenul, și că nu conduce la acorduri funciare
în beneficiul unui grup restrâns de persoane privilegiate cu legături politice și nici nu are efectul de a stimula practicile abuzive în cursul licitațiilor de privatizare a terenurilor aflate în proprietatea statului; ia act de propunerea Comisiei privind un nou model de
performanță, inclusiv plafonarea combinată cu un mecanism de degresivitate; este de părere, cu toate acestea, că plafonarea, cu introducerea unei compensări a costului forței de muncă înainte de plafonare, nu este suficientă pentru a garanta o alocare mai
echitabilă a plăților directe; sprijină ideea unui mecanism de redistribuire obligatorie, se arată în Rezoluția Parlamentului European din 15 iunie 2020.
Comisiei Europene i se solicită să prezinte o propunere privind un cuantum maxim al plăților directe per persoană fizică, ca beneficiar real al uneia sau mai multor societăți, aplicând o politică de toleranță zero celor cu un conflict de interese; subliniază că nu ar trebui să fie posibil să se primească subvenții UE de sute de milioane într-o singură perioadă de cadru financiar multianual (CFM).
Același document face referire și la terenurile agricole din proprietatea statului care sunt închiriate unor mari corporații sau societăți agricole, iar fermierii mici, mijlocii și tinerii fermieri nu au șanse să închirieze sau să achiziționeze aceste terenuri.
Parlamentul constată că, de cele mai multe ori, drepturile de proprietate asupra terenurilor nu au fost clar definite, iar terenurile au rămas clasificate drept terenuri aflate în proprietatea statului, care a tins să le închirieze unor mari corporații agricole; insistă
asupra faptului că scoaterea la licitație a terenurilor ai căror proprietari de drept nu pot fi identificați trebuie efectuată într-un mod echitabil, oferind fermierilor mici și mijlocii și tinerilor fermieri șanse egale de achiziționare a terenurilor.
(Rezoluția Parlamentului European referitoare la redeschiderea anchetei care îl vizează pe prim-ministrul Republicii Cehe pentru deturnare de fonduri europene și posibile conflicte de interese, 15 iunie 2020)