EXCLUSIV! AGROINFO este singura publicație care a intrat în posesia acestui document al Ministerului Agriculturii. O să vă dezvăluim conținutul lui în mai multe materiale structurate pe fiecare schemă de plată. V-am anunțat pe 20 ianuarie 2017 că deținem acest document. Am decis să vă prezentăm fiecare capitol din acest act oficial al Ministerului Agriculturii pentru că fermierilor români nu trebuie să li se ascundă nimic din ceea ce se întâmplă cu subvențiile lor.
Pentru prima oară, un ministru al agriculturii îi cheamă pe fermierii români să-și susțină personal la Bruxelles subvențiile. Comisia Europeană îi cere României să explice de ce a acordat sprijinul cuplat, o subvenție uriașă, atât în zootehnie, cât și în vegetal. Se pune în discuție dacă fermierii români vor mai primi sau nu această subvenție și în anul 2017. Ministerul Agriculturii a pregătit explicații pentru Comisie. Inserăm atât întrebările Comisiei, cât și explicațiile MADR. Subliniem, este un DOCUMENT OFICIAL.
SPRIJIN CUPLAT PENTRU OVINE ȘI CAPRINE
Comisia Europeană (CE): Sunteți informați că sprijinul modulat care a fost inclus în măsura notificată, nu este bazat pe economia de scară.
MADR: Alin. (2) al art. 53 din Regulamentul CE nr. 639/2014 din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1307/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de modificare a anexei X la regulamentul menţionat, permite aplicarea cuantumurilor modulate în cadrul aceleași măsuri, astfel: ” Fără a se aduce atingere articolului 52 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, pentru cuantumul sprijinului per unitate menţionat la al doilea paragraf al prezentului alineat, statele membre pot decide să aplice cuantumuri modulate per unitate în ceea ce priveşte anumite categorii de fermieri sau la nivel de fermă, pentru a lua în considerare economiile de scară care rezultă din dimensiunea structurilor de producţie din tipul de agricultură specific vizat sau din sectorul agricol specific vizat, sau, în cazul în care măsura vizează o regiune sau un sector întreg, din regiunea sau sectorul în cauză. Articolul 67 alineatul (1) din prezentul regulament se aplică mutatis mutandis notificării unor astfel de decizii.”
Introducerea cuantumurilor modulate nu este neconformă cu economia de scală, întrucât se estimează menținerea efectivelor relativ constantă, iar creșterea cuantumului estimat pe unitate are la bază estimarea creșterii treptate a costurilor cu forța de muncă, îndeplinirea condițiilor de mediu în ceea ce privește poluarea, etc. în timp ce creșterea veniturilor rezultată din îmbunătățirea performanțelor se va realiza într-un termen de minimum 4-5 ani (cel puțin două generații de selecție).
Dealtfel, modularea urmăreşte chiar conformitatea cu economia de scală, întrucât de la un cuantum unitar al sprijinului se trece la cuantum diminuat la ovinele/caprinele de producţie faţă de ovinele/caprinele de reproducţie, pe măsură ce se organizează sistemul de producţie piramidal (animale de reproducţie sau nucleu de selecţie şi animale de producţie).
În opinia noastră, organizarea unui sector în dificultate într-un sistem de producţie adaptat cerinţelor actuale nu este neconformă cu acordarea sprijinului cuplat, aşa cum este reglementat în Regulamentul 1307/2013, întrucât aceasta nu este politică de dezvoltare ci de organizare a unui sector în dificultate în vederea menţinerii nivelurilor actuale de producţie, respectiv menţinerea nivelului actual al efectivelor de ovine.
CE: Sunteți invitați să luați în considerare modificarea măsurii, în scopul de a o face în conformitate cu cadrul juridic, în special, fie prin unirea diferitelor sub-măsuri într-una sau prin separarea diferitelor populații țintă de animale.
MADR: Populațiile de animale sunt separate în funcție de submăsură, așa cum s-a notificat:
În perioada 2017-2020, efectivul total de ovine/caprine pentru care se acordă schema de sprijin este de 3.500 mii capete.
Efectivul de ovine/caprine pe sub-măsuri ţintă:
- ovine/caprine de reproducţie -600.000 capete
- Ovine şi caprine de producţie – 2.900.000 capete
Dealtfel și bugetul este separat pe cele 2 submăsuri:
Animalele care beneficiază de sprijin în cadrul unei submăsuri nu pot beneficia de sprijin și pentru cea de-a doua submăsură, deoarece acestea sunt identificate prin crotalii individuale și se pot monitoriza în vederea evitării unei compensării duble.
CE: Explicați pragurile fixate în termeni de dificultate.
MADR: Cuantum pe submăsuri și ani. (Tabelul de mai jos arată cum va crește cuantumul subvenției pe cap de ovină și caprină, 18 euro/cap de animal pentru 2017, 21 de euro în 2018, etc. n.r.)
Din experiența anului 2015, s-au plătit 5,2 mil. ovine/caprine cu 4,6 euro/cap, ceea ce reprezintă un cuantum foarte mic per cap.
Acest lucru denotă că pentru a menține activitatea de creștere a ovinelor cuantumul de 4,6 euro/cap este insuficient în vederea evitării abandonului suprafețelor însemnate de pajiști și imposibilității de aprovizionare a pieții cu carne de ovine.
Cea mai bună cale de a depăși dificultățile menționate este selecția în direcția îmbunătățirii performanțelor de producție, dar și încrucișarea cu alte populații de ovine performante.
Sub pragul de 150 oi, efortul bugetar pentru compensarea pierderilor ar fi prea mare şi în discordanţă cu efectele economice sociale şi de mediu pe care acest segment le poate produce. Peste pagul de 500 oi, exploataţiile se pot organiza pe principii economice, prin folosirea mai eficientă a forţei de muncă, prelucrarea şi valorificarea superioară a producţiei, etc.
Numărul de exploataţii sub 150 oi (exploataţii de subzistenţă), este în scădere continuă deoarece aceste exploataţii dispar odată cu diminuarea capacităţii de muncă sau moartea fermierilor bătrâni, iar sarcina de realizare a producţiei trebuie preluată de fermele comerciale, care este segmentul imediat următor 150-500 ovine.
CE: Explicați creșterea anvelopei financiare și cuantumului/cap în termeni de dificultăți.
MADR: Rasele de ovine/caprine din România au o productivitatea scăzută pentru producția de carne, atât prin viteza redusă de creștere, cât și prin calitatea slabă a carcaselor. Din acest motiv, deși piața europeană înregistrează deficit de carne de ovine, România nu poate participa pentru aprovizionarea acesteia.
Creșterea anvelopei financiare și a cuantumului estimat pe cap sunt corelate cu dificultățile, dar și cu estimarea costurilor de producție pe cap de animal în următorii 4 ani.
Schema de sprijin a fost concepută astfel încât să permită menţinerea nivelului actual al producţie pe toată perioada acordării sprijinului financiar, dar şi după încetarea acordării acestui sprijin.