SUBVENȚII APIA 2019! Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) verifică până la data de 1 octombrie 2019 fermele care au cerut subvenții pentru anul 2019. Pentru fiecare schemă de plată pe suprafață, inclusiv pentru subvenția pe pășune sau pentru plățile compensatorii, APIA verifică respectarea cerințelor, regulilor, condițiilor de eligibilitate. Tot în funcție de schema de plată pe suprafață, APIA are un calendar după care sunt desfășurate controalele în teren.
Pentru realizarea controlului clasic pe teren, după completarea întregii documentaţii şi anunţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului, pentru verificarea conformitătii declaraţiei făcute de fermier, inspectorii folosesc datele preluate din sistemul informatic IACS, Sistemul Integrat de Administrare și Control, respectiv, din cererea de plată depusă de fermier.
În practică, fiecare parcelă solicitată pentru sprijin, presupune cel puţin verificarea:
- eligibilităţii pentru SAPS (schema unică de plată pe suprafață) a suprafeţei declarate a parcelelor agricole şi verificarea menţinerii activităţii agricole minime.
- conformitatea cu suprafaţa minimă a parcelei agricole,
- utilizarea suprafeţei declarate în limitele prevăzute de regulament (pajişti permanente, sprijin cuplat pe suprafaţă, diversificarea culturilor, etc.) inclusiv categoria de folosinţă ( pajişte permanentă, teren arabil, cultură permanentă), codul de cultură declarat;
- alte condiţii stabilite pentru a asigura faptul că parcelele declarate sunt într-adevăr parcelele pentru care fermierul este îndreptăţit să solicite sprijin, cât şi declararea tuturor parcelelor,
- toate obligaţiile privind practicile de ecologizare sau echivalente ce trebuie respectate de către beneficiar;
Fiecare verificare la faţa locului face obiectul unui raport de control ce permite revizuirea detaliilor verificărilor efectuate şi întocmirea concluziilor privind conformitatea cu criteriile de eligibilitate, angajamentele şi alte obligaţii.
Verificarea cerințelor specifice măsurilor de mediu și climă (M10, M11), identificarea limitelor terenului și măsurarea suprafețelor pentru sM8.1 şi verificarea normelor de ecocondiționalitate se efectuează numai prin control la faţa locului.
La completarea solicitării de sprijin, fermierul a semnat un angajament prin care este de acord să facă obiectul controlului care urmează a fi efectuat.
În cazul în care controlul pe teren nu a putut fi efectuat, din motive generate de solicitant, cererea de plată va fi respinsă.
Completarea de către fermieri a declaraţiei de suprafaţă, digitizarea şi/sau actualizarea parcelor agricole utilizate se face electronic.
Pentru situaţiile în care limitele blocurilor fizice nu corespund cu realitatea din teren sau în situaţia în care nu există un bloc fizic în stratul de referinţă pentru campania în curs fermierul completează Anexa 17_a şi/sau Anexa 17_b .
Formularul de raportare a observaţiilor privind blocul fizic se generează automat din aplicatia IPA-Online pentru cazurile în care limita parcelei digitizate de fermier taie limita blocului, sau blocul fizic nu există în stratul de referinţă aferent campaniei curente.
Controalele la fața locului vizează toate parcelele agricole pentru care se solicită ajutor în cadrul schemelor enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 și/sau pentru care se solicită sprijin în cadrul măsurilor de dezvoltare rurală care intră în sfera de aplicare a sistemului integrat şi constă, în funcţie de scopul controlului, în măsurarea suprafețelor și verificarea condițiilor de eligibilitate generale, a cerințelor de bază relevante, a cerințelor specifice angajamentelor și altor obligații privind suprafața declarată de beneficiar în cadrul schemei de ajutoare și/sau al măsurilor de sprijin solicitat.
Controalele la fața locului referitoare la practicile de ecologizare vizează toate obligațiile care trebuie respectate de beneficiar.
Controlul la fața locului pentru cererile unice de plată eşantionate la control pe teren se efectuează în perioada 1 iulie – 1 octombrie 2019, iar controlul aferent al unor obligaţii specifice, în iarna sau în primăvara anului următor.
Pentru sprijinul cuplat - diversificarea culturilor, controlul pe teren, trebuie să fie efectuat într-un timp util pentru a se asigura că este posibilă identificarea clară a limitelor parcelor agricole şi a culturii declarate.Perioada care trebuie luată în considerare privind controlul la fața locului pentru verificarea cerințelor de diversificare este mai-septembrie anul curent.
În practică, verificarea culturilor, acolo unde este necesar, trebuie să fie efectuate în perioada corespunzătoare înainte, sau (cel mai târziu) imediat după recoltare pentru a fi eficiente.
Verificarea poate fi efectuată și după recoltare, în anumite condiții chiar după ce s-a arat, pe baza rezidurilor culturii (miriști și alte resturi vegetale ale culturii) cu condiția ca acestea să constitue dovezi vizibile ale culturii.
În ceea ce priveşte controlul pe teren a cerinţei privind acoperirea minimă a solului pe timpul iernii (GAEC4), acoperirea cu vegetaţie sau resturi vegetale pe timpul iernii se verifică în perioada noiembrie – decembrie pe toate parcelele de teren arabil ale fermei, până la realizarea procentului de 20%, inclusiv pe parcelele cu suprafaţa mai mică de 0,3 ha, și pe parcelele nesolicitate la plată.
Controalele la faţa locului vor acoperi toate parcelele agricole pentru care a fost depusă o cerere. Inspectorii APIA verifică condițiile de eligibilitate şi, unde este cazul, folosinţa, conform fiecărei scheme de plată verificată. Eşantionarea parcelelor, ca parte a unui control la fața locului, nu se aplică elementelor ZIE (zonele de interes ecologic). Sunt localizate toate parcelele declarate, inclusiv cele pentru care nu se solicită niciun ajutor, pentru a verifica cerințele de eco-condiţionalitate.
În vederea verificării beneficiarilor care sunt excluși de la cerințele de ecologizare, controlul determină toate suprafețele utilizate de fermier pentru a demonstra că acesta respectă cerințele de diversificare a culturilor (chiar dacă fermierul ar fi exclus având în vedere cererea sa unică).
În cazul verificării măsurilor de dezvoltare rurală pe suprafaţă, controalele trebuie să acopere toate parcelele angajate, precum și toate criteriile de eligibilitate, angajamentele și obligațiile beneficiarului, atât la nivel de parcelă cât și la nivel de exploatație.
Drept urmare, verificarea pe teren a tuturor parcelelor care fac obiectul controlului pe teren se efectuează în funcție de scopul controlului, pe scheme de plată, măsuri compensatorii de dezvoltare rurală şi alte măsuri gestionate de APIA, iar determinarea/măsurarea suprafețelor, precum și verificarea ecocondiționalității, a respectării condițiilor de eligibilitate, a cerințelor de bază și a cerințelor specifice se face folosind metodele de măsurare/verificare.
CONTROLUL APIA ÎN FUNCȚIE DE SCHEMA DE PLATĂ PE SUPRAFAȚĂ SOLICITATĂ DE FERMIER
Schema de plată unică pe suprafaţă (SAPS) - se măsoară parcelele, se constată cultura pe aceste parcele şi se înregistrează neconformităţile eco, în cazul identificării lor pe teren;
Plata redistributivă - se măsoară parcelele cu obligativitate, se constată cultura existentă pe aceste parcele şi se înregistrează neconformităţile eco, în cazul identificării lor pe teren;
Plata pentru practici agricole benefice pentru climă şi mediu:
a) Diversificarea culturilor - se măsoară şi se calculează condiţia de diversificare, prin măsurarea tuturor parcelelor, măsurarea culturilor pe genuri dintr-o parcelă şi calcularea ponderii acestora;
b) Menţinerea pajiștilor permanente existente- se măsoară parcelele declarate de fermier, se constată cultura pe aceste parcele şi se înregistrează neconformităţile eco, în cazul identificării lor pe teren;
c) Prezenţa unei zone de interes ecologic pe suprafaţa agricolă – se identifică elementele ZIE declarate de fermier, se măsoară şi se calculează îndeplinirea condiţiei de ZIE;
Plata pentru tinerii fermieri - se măsoară parcelele cu obligativitate, se constată cultura existentă pe aceste parcele şi se înregistrează neconformităţile eco, în cazul identificării lor pe teren.
Schema de sprijin cuplat - se măsoară parcelele cu obligativitate SAPS pe care sunt culturile solicitate pentru sprijinul cuplat, se constată cultura existentă pe aceste parcele şi se înregistrează neconformităţile eco, în cazul identificării lor pe teren. În cazul în care fermierul a solicitat sprijinul cuplat pe o cultură care face parte dintr-o parcelă cu mai multe culturi, cultura pentru care se solicită sprijinul cuplat va fi măsurată şi confirmată, în funcţie de toleranţa aplicată (trebuie să îndeplinească cerinţa privind suprafaţa minimă eligibilă a parcelei.
Schema simplificată pentru micii fermieri - se măsoară parcelele cu obligativitate, se constată cultura declarată şi în caz de identificare se înregistrează neconformităţile eco. În cazul în care fermierul a solicitat sprijinul cuplat pe o cultură care face parte dintr-o parcelă cu mai multe culturi, cultura pentru care se solicită sprijinul cuplat va fi masurată şi confirmată în funcţie de toleranţa aplicată.
Măsura 13 - Plăţi pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau alte constrângeri specifice - se măsoară toate parcelele, declarate de fermier în zonele care se confruntă cu constrângeri naturale sau specifice, se constată cultura pe aceste parcele şi se înregistrează neconformităţile eco, în cazul identificării lor pe teren și se verifică:
- condițiile de eligibilitate (inclusiv fermier activ); În plus, pentru beneficiarii M13 incluși în eșantionul de ecocondiționalitate se verifică și ecocondiționalitatea la nivelul întregii exploatații.
Măsura 10 - Agro-mediu şi climă- se măsoară toate parcelele cu angajament şi se verifică condițiile de eligibilitate, cerinţele de bază şi cerinţele specifice, conform Ghidului privind procedura de control clasic pe teren:
- condițiile de eligibilitate;
- standardele obligatorii relevante stabilite în temeiul titlului VI capitolul I din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013;
- cerinţele minime relevante pentru utilizarea îngrăşămintelor și a produselor de protecție a plantelor prevăzute de legislaţia naţională;
- activitățile agricole minime şi cerinţe specifice ale angajamentelor.
- cerinţe specifice ale angajamentelor.
În plus, pentru beneficiarii M10 incluși în eșantionul de ecocondiționalitate se verifică și ecocondiționalitatea la nivelul întregii exploatații.
Măsura 11 - Agricultura ecologică - se măsoară toate parcelele cu angajament şi se verifică:
- condițiile de eligibilitate (inclusiv fermier activ);
- standardele obligatorii relevante stabilite în temeiul titlului VI capitolul I din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013;
- cerinţele minime relevante pentru utilizarea îngrăşămintelor și a produselor de protecție a plantelor prevăzute de legislaţia naţională;
- activitățile agricole minime;
- alte cerințe obligatorii relevante prevăzute de legislația națională;
- cerinţe specifice ale angajamentelor de agricultură ecologică.
În plus, pentru beneficiarii M11 incluși în eșantionul de ecocondiționalitate se verifică și ecocondiționalitatea la nivelul întregii exploatații.
Dacă la verificarea parcelelor aflate sub angajament se constată nerespectarea cerinţei specifice de aplicare a îngrăşămintelor sau pesticidelor, se vor verifica obligatoriu cerinţele minime relevante acestora.