OFICIAL GUVERN. Executivul a adoptat, în ședința de miercuri, un act normativ care stabilește circuitul pe care-l urmează fondurile europene nerambursabile, dar și sumele alocate de la bugetul de stat pentru plata schemelor de sprijin financiar din agricultură.
Actul normativ reglementează distinct și detaliat mecanismele pentru gestionarea fluxurilor fondurilor europene alocate României din FEADR (Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală), FEGA (Fondul European de Garantare Agricolă) și FEPAM (Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime) pentru perioada 2014-2020.
Normele reglementează și aspectele care țin de contribuția națională aferentă, respectiv, etapele, termenele, procedurile prin care se derulează fluxurile financiare europene și naționale, conturile aferente derulării acestor sume la nivelul instituției centrale, respectiv, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, cât și al unităților subordonate, ale Agențiilor de Plată și Autorităților de Management.
Fluxurile financiare privind derularea fondurilor nerambursabile FEGA, FEADR și FEPAM și a sumelor alocate de la bugetul de stat pentru Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA), Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) și MADR prin conturile deschise la Trezoreria Statului și Banca Națională a României se aprobă prin ordin al ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
De asemenea, AFIR și MADR vor efectua plățile către beneficiari în termen de 5 zile lucrătoare de la data alimentării conturilor deschise la Trezoreria Statului. Trezoreria Statului nu va percepe comisioane sau alte taxe pentru efectuarea operațiunilor de încasări și plăți prin conturile Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), Agenției de Plăți și Intervenții în Agricultură (APIA) și Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR), precum și prin conturile beneficiarilor.
Normele metodologice detaliază, totodată, condițiile în care beneficiarului i se solicită o garanție pentru acordarea avansului, precum și cazurile și modul în care sunt percepute dobânzi și penalități și cum sunt gestionate sumele neutilizate. Potrivit dispozițiilor specifice din domeniul garantării, prevăzute în normele metodologice aprobate astăzi, gestionarii schemelor de garantare vor prezenta la MADR trimestrial și anual Raportul de activitate privind derularea în continuare a schemelor de garantare.
De asemenea, lunar, până la data de 10 ale lunii curente, gestionarii schemelor de garantare vor transmite către MADR situația surselor rămase la dispoziție la închiderea programului și utilizate în continuare, în vederea întocmirii contului de execuție pentru luna expirată și transmiterii acestuia la Ministerul Finanțelor Publice până la data de 15 a lunii curente.
(Sursa: Guvernul României)