ANALIZĂ COMISIA EUROPEANĂ! Comisia Europeană a transmis pentru AGROINFO concluziile unui studiu, publicat pe data de 8 iulie 2019, care arată că achitarea subvențiilor pentru fermieri generează un cost mediu anual de 10 euro/ha pentru utilizarea Sistemului Integrat de Administrare și Control, IACS, responsabil de plata fiecărui cent către fermieri. Paradoxal, pentru țările mici membre UE, mai puțin dezvoltate economic, acest cost poate ajunge și la 200 de euro/ha, în timp pentru state dezvoltate, la doar 2 euro/ha.
De la reforma politicii agricole comune (PAC) din 2013, costurile administrative legate de Politica Agricolă Comună, PAC, nu au crescut substanțial pentru agricultori, reprezentând 2% din totalul ajutorului primit. În ceea ce privește costurile pentru autoritățile naționale, acestea sunt estimate la aproximativ 3% din bugetul PAC, fiind majorate cu o treime de la punerea în aplicare a unui nou sistem de control și gestionare a plăților în 2013.
Obiectivul general al studiului publicat de Comisia Europeană este de a examina costurile și sarcina administrativă, inclusiv eficiența istemelor actuale de gestionare și control a unei părți importante din cheltuielile politicii agricole comune (PAC). În mod specific, studiul analizează și evaluează diferitele elemente ale Sistemului Integrat de Administrare și Control (IACS), precum și sistemul de identificare a parcelelor agricole, mecanismele de control aferente și costurile asociate eco-condiționalității. Cross-compliance este un set de reguli de bază, care stabilesc standardele pentru sănătatea publică, plantelor și animalelor și bunăstarea animalelor pe care agricultorii trebuie să le urmeze pentru a primi sprijin pentru venituri.
Potrivit studiului, costurile administrative ale PAC sunt inferioare sau similare în comparație cu alte politici ale UE. De exemplu, rata globală pentru Fondurile Structurale și de Investiții (FESA) europene este estimată la 4%, în timp ce costurile administrative generale ale UE reprezintă aproximativ 6% din bugetul total al UE.
În plus, studiul a constatat următoarele: costurile medii anuale ale IACS sunt estimate la 10 EUR pe hectar de suprafață agricolă utilizată. Pentru UE în ansamblu, aceasta reprezintă între 1,7 miliarde și 1,9 miliarde de euro. Aceasta include 14% costuri de instalare, 12% costuri de funcționare și 74% costuri de gestionare și de control.
În ceea ce privește eco-condiționalitatea, în comparație cu perioada anterioară, costurile ca procent din plățile directe primite au scăzut. Principalele costuri sunt legate de personal, investiții IT și analiza riscurilor.
Atunci când analizează costurile administrative pentru IACS pe stat membru, acesta oscilează de la 2 EUR la 208 EUR pe hectar.
Studiul a concluzionat că mai mulți factori au influențat diferențele dintre țări, cum ar fi dimensiunea și structura sectorului agricol, structura organizatorică a autorităților naționale și alegerea sistemelor tehnologiei informației. Mai exact, datele au evidențiat diferențe considerabile între statele membre mari și cele mici, cu costuri mai mari pentru cele mai mici.
Rezultatele studiului au constatat, de asemenea, că automatizarea, digitalizarea și noile tehnologii pentru controalele de management contribuie la reducerea costurilor administrative și a poverii PAC. Acesta a prezentat deja rezultate prin sistemul de identificare a parcelelor de teren, de exemplu, un sistem IT bazat pe fotografii ale parcelelor agricole utilizat pentru verificarea plăților în cadrul PAC. O altă tehnologie care ar putea fi exploatată în continuare pentru a reduce povara administrativă este teledetecția, utilizată ca parte a regimurilor de control ale anumitor state membre. Aceasta a condus la o reducere a numărului de inspecții fizice în domeniu și la utilizarea mai precisă a resurselor necesare pentru inspectorii agențiilor de plăți care trebuie să facă verificări în teren la ferme.
Cu toate acestea, studiul a constatat, de asemenea, că absorbția sistemelor electronice depinde în mare măsură de statul membru. Absorbția este extrem de lentă în unele țări. Pentru a îmbunătăți acest lucru, ar fi necesare investiții în infrastructură pentru a crește accesul la bandă largă în zonele rurale îndepărtate.
La nivelul beneficiarului, ca procent din sprijinul total al PAC primit, sarcina administrativă este estimată, în medie, la 2%. Studiul susține că aceasta variază în funcție de mărimea fermei, de complexitatea ei (animale, culturi arabile, culturi permanente, mixte ...), numărul și tipul de sprijin primit, precum și valoarea plăților.
Studiul își încheie analiza cu câteva recomandări, printre care încurajarea utilizării tehnologiei pentru a reduce costurile administrative și adăugarea de către statele membre a analizei acestor costuri la planurile strategice ale PAC, la propunerile PAC post 2020.
Sursa: Comisia Europeană