FERMIERII CARE ȘTIU ACESTE INFORMAȚII VOR ÎNCASA SUBVENȚIILE APIA! Fermierii încasează integral subvențiile care li se cuvin și nu vor fi sancționați de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) chiar dacă au culturile agricole distruse de secetă sau le-a murit un animal din fermă, pe care l-au trecut deja în cererea unică de plată. AGROINFO vă spune ce trebuie să faceți și care este actul pe care trebuie să-l depuneți la APIA.
O anexă a Ordinului 619/2015 privind toate schemele de plată din agricultură acordate fermierilor în perioada 2015-2020, modificat printr-un Ordin al ministrului agriculturii publicat în Monitorul Oficial nr. 155 din 19 februarie 2018, conține formularul - Înștiințarea cu privire la forța majoră. Acest act îi scutește pe fermierii care cer subvenții de excluderea de la plată sau de sancțiunile APIA.
Care sunt cazurile de forță majoră și în ce termen trebuie să anunțe APIA un fermier care se confruntă cu așa ceva? Situațiile considerate de Agenția de Plăți cazuri de forță majoră, conform art 2 alin. 2 din Regulamentul UE nr. 1306/2013, sunt:
(a) decesul beneficiarului;
(b) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;
(c) o catastrofă naturală gravă care afectează puternic exploataţia agricolă (fenomene asimilate catastrofelor naturale grave, fenomene meteorologice ( de exemplu secetă, îngheț), incendiu)
(d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţia agricolă;
(e) o epizootie sau o boală a plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul sau, respectiv, culturile beneficiarului;
(f) exproprierea întregii exploataţii agricole sau a unei mari părţi a acesteia.
Deci, dacă vă confruntați cu una dintre situațiile de mai sus și nu ați respectat din pricina aceasta criteriile de eligibilitate sau condițiile obligatorii pentru fiecare schemă de plată trebuie să completați și să depuneți la APIA Înștiințarea cu privire la forța majoră în termen de 15 zile lucrătoare. ATENȚIE! Termenul în care trebuie să anunțați APIA este de 15 zile lucrătoare de la data emiterii actului doveditor al cazului!
După caz, documentele doveditoare ale cazurilor de forţă majoră sau circumstanţe excepţionale sunt:
- certificatul care atestă calitatea de moştenitor/certificat de moştenitor eliberat de notarul public/declaraţia de împuternicire pentru un singur moştenitor în cazul existenţei mai multor moştenitori pentru decesul beneficiarului;
- certificatul medical de constatare a incapacităţii de muncă pentru incapacitatea profesională de lungă durată a agricultorului/adeverinţă medicală din care să reiasă incapacitatea profesională de lungă durată a agricultorului, după caz;
- procesul verbal de constatare a calamităţii eliberat de Primărie/ procesul verbal de constatare emis de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă pentru catastrofele naturale şi distrugerea accidentală a clădirilor exploataţiei, după caz. Fermierii care se află în zonele declarate calamitate printr-un act normativ naţional, prezintă la APIA doar Înştiinţarea.
Numai în baza ambelor acte menţionate (actul normativ naţional şi Înştiinţarea), APIA ia în considerare cazul de forţă majoră/situaţii excepţionale. Fermierii care au suferit calamităţi ale culturilor din cauza unor fenomene naturale izolate (îngheţ, inundaţii, secetă, tornade, etc.) pentru care nu există un act normativ naţional, prezintă ca documente doveditoare, alături de Înştiinţare şi procesul verbal de constatare a calamităţii eliberat de Primărie.
În cazul decesului fermierului care a depus cererea de plată, moştenitorul/moştenitorul legal desemnat de către ceilalţi moştenitori aduce la cunoştiinţa APIA în termen de 15 zile lucrătoare de la data la care succesorul în drepturi al decedatului este în măsură să trimită respectiva notificare. La Înștiințare trebuie să atașeze Certificatul de deces.
Dacă moştenitorul nu depune Cererea de preluare de exploataţie agricolă în caz de deces pentru că nu s-a dezbătut succesiunea până la emiterea deciziei de plată pe numele decedatului, se urmează calea legală de succesiune pentru obţinerea sprijinului din contul decedatului (în cazul în care contul bancar declarat de fermierul decedat în cererea de plată nu este închis de către moştenitor).
Moştenitorul/moştenitorul legal desemnat de către ceilalţi moştenitori poate prelua exploataţia agricolă până la data emiterii de către APIA a deciziei de plată pe numele defunctului, asumându-şi drepturile şi obligaţiile aferente, în baza unei cereri depuse la centrul local/judeţean APIA unde fermierul decedat a avut cerere de plată, Cerere de preluare de exploataţie agricolă în caz de deces, formular pus la dispoziţie de APIA.
Cererea va fi însoţită de următoarele documente justificative: acte doveditoare privind calitatea de moştenitor (certificat de calitate de moştenitor/certificat de moştenitor eliberat de notarul public, prin care se stabileşte calitatea succesorilor şi bunurile rămase de la fermierul decedat în original şi copie; actul de identitate al moştenitorului, în original şi copie; dovada contului bancar activ, pe teritoriul României; declaraţie notarială prin care este împuternicit doar unul dintre moştenitori să primească sprijinul (în cazul în care există mai mulţi moştenitori). Copia acestor documente se păstrează la dosarul cererii de plată a moştenitorului.
FOARTE IMPORTANT! Fermierul nu este sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii unice de plată, a modificărilor, a documentelor aferente ANT/Sprijin cuplat în cazurile de forţă majoră, dacă anunţă APIA în termen legal şi prezintă actele doveditoare.