ACHIZIȚII ÎNAINTE DE ÎNCHEIEREA CONTRACTULUI DE FINANȚARE! Beneficiarii publici ai PNDR 2020 pot opta pentru demararea procedurilor de achiziții înaintea încheierii contractului de finanțare cu AFIR, anunță Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, într-un comunicat transmis pentru AGROINFO.
Beneficiarii publici ai Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 selectați pentru finanțare prin Raportul de selecție publicat pe site-ul www.afir.info, pot opta pentru demararea procedurilor de achiziții înaintea încheierii contractului de finanțare cu Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, cu respectarea prevederilor procedurale și a legislației în vigoare privind derularea achizițiilor publice.
„Reamintesc beneficiarilor publici ai PNDR 2020 că pot utiliza clauza suspensivă în derularea procedurilor de achiziții publice, această prevedere fiind activată prin Manualul de proceduri pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică începând cu luna mai 2018. Prin această clauză acordăm solicitanților publici de fonduri europene, care au fost notificați în urma aprobării rapoartelor de selecție, posibilitatea de a opta pentru demararea procedurilor de achiziții înaintea încheierii contractului de finanțare cu AFIR. De aceste prevederi pot beneficia și OUAI-urile care urmează să fie selectate pentru finanțare prin submăsura 4.3, componenta de irigații. Acest lucru poate fi făcut cu respectarea prevederilor manualului de proceduri, menționând în conținutul documentațiilor de atribuire o clauză suspensivă care să condiționeze încheierea și executarea contractului de achiziție de încheierea contractului de finanțare a proiectului cu AFIR,” a precizat Directorul general al AFIR, Adrian Chesnoiu.
Responsabilii legali ai proiectelor trebuie să aibă în vedere faptul că semnarea contractului de finanțare se face, de asemenea, cu respectarea dispozițiilor referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidența legislației privind finanțele publice.
În acest sens, având în vedere dispozițiile Legii 98/2016 și HG 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul documentației de atribuire se va preciza că beneficiarii vor încheia contractul cu ofertantul declarat câștigător numai în măsura în care fondurile necesare achiziției vor fi asigurate prin semnarea contractului de finanțare cu AFIR. În cazul în care, indiferent de motive, contractul de finanțare cu AFIR nu se va semna, beneficiarii publici, după primirea notificării din partea Agenției cu privire la neacordarea finanțării, își rezervă dreptul de a anula procedura de atribuire în condițiile în care nu există o altă sursă de finanțare, în conformitate cu prevederile art. 212 alin (1) lit. c) teza 2 din Legea 98/2016 cu modificările și completările ulterioare, fiind imposibilă încheierea contractului de achiziție publică.
Ofertanții care participă la astfel de proceduri de achiziții vor înțelege faptul că beneficiarii publici ai Programului precum și AFIR nu pot fi considerați răspunzători pentru vreun prejudiciu în cazul anulării procedurii de atribuire, indiferent de natura acestuia și indiferent dacă beneficiarii publici și AFIR au fost notificați asupra existenței unui asemenea prejudiciu.
Totodată, ofertanții din cadrul acestei proceduri vor accepta utilizarea condițiilor speciale prevăzute de clauza suspensivă, asumându-și întreaga răspundere pentru eventualele prejudicii pe care le-ar putea suferi în situația descrisă.
Menționăm că cea mai recentă versiune a Manualului de proceduri pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică pentru proiectele finanţate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 este disponibilă pe pagina oficială de internet, www.afir.info, la secțiunea Informații utile/ Proceduri de lucru pentru PNDR.