Patiserii români produc în perioada Sărbătorilor Pascale aproximativ 7 - 7,5 milioane de cozonaci, iar anul acesta nu a făcut excepţie. În plus, au venit cu produse diversificate, precum pasca cu cremă de portocale. În jur de 10% din producţia totală de cozonaci pleacă la export în toate colţurile lumii.
Se menţine şi anul acesta ritmul de producţie şi consum ca şi în 2015. Ieşim în această perioadă cu aproximativ 7 - 7,5 milioane de cozonaci de toate tipurile şi de toate gramajele, astfel încât orice persoană să îşi poată permite să cumpere în această perioadă, a declarat, citat de Agerpres, preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase ROMPAN, Aurel Popescu. Potrivit acestuia, preţurile au rămas neschimbate faţă de anul trecut: de la 5 lei pentru un cozonac simplu, până la 40 - 50 de lei, în funcţie de gramaj şi umplutură.
Aurel Popescu mai spune că nu doar românii apreciază cozonacul tradiţional românesc, ci şi străinii, pentru că mai bine de 750.000 de cozonaci ajung în perioada Paştelui în afara ţării: Exportul merge foarte bine pentru că aproape 10% din producţie merge în afară şi nu doar în zonele unde sunt comunităţi de români, respectiv Italia sau Spania, ci şi în Marea Britanie, Germania, Canada sau SUA.
Preşedintele ROMPAN afirmă că există o cerere tot mai mare pe cozonacii tradiţionali realizaţi pe reţete consacrate, dar acestea nu pot face faţă consumului. Potrivit acestuia, în prezent există peste 70 de reţete tradiţionale de cozonac consacrate, înregistrate la Ministerul Agriculturii, iar cererea producătorilor de a înregistra astfel de reţete este în continuare foarte mare.
În ceea ce priveşte importurile, patiserii români afirmă că nu se tem de concurenţa cozonacilor din afară, deoarece acestea reprezintă doar 5% din consumul intern şi „sunt doar la nivel de protocol”. Eu consider că mai mult de 80% dintre români vor cozonaci româneşti, pentru că preferă gustul şi aroma produselor tradiţionale, a adăugat Popescu.
Un alt produs tradiţional cu mare cerere în această perioadă este pasca, însă patiserii au adaptat-o gusturilor tot mai sofisticate ale românilor, ieşind pe piaţă nu doar cu tradiţionala pască cu brânză şi stafide, ci şi cu pasca umplută cu cremă de ciocolată sau de portocale. Preşedintele ROMPAN spune că anul acesta patiserii au făcut mai multe produse şi mai diverse decât anul trecut.
ROMPAN cuprinde 300 de societăţi din toate domeniile industriei. Cota de piaţă este de 65% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi. În industria de panificaţie lucrează peste 80.000 de salariaţi, mai mult de jumătate din toată industria alimentară, unde sunt 150.000 de salariaţi, mai notează Agerpres.