Suma alocată în 2010 programului este de 100 milioane lei, din care ar putea fi acordate circa 5.882 de prime de casare, la valoarea maximă admisă.
Prin programul Rabla, pentru tractoarele şi maşinile agricole vechi se va acorda o primă de casare de 17.000 lei (circa 4.000 euro), dar nu mai mult de 50% din valoarea cu TVA a unui tractor nou, în cazul persoanelor fizice şi de 40% din preţul de achiziţie fără TVA, în cazul persoanelor juridice.
Diferenţa dintre preţul tractorului nou şi prima de casare trebuie suportată de beneficiar din surse proprii, inclusiv prin credite bancare, însă, spre deosebire de programul Rabla pentru autoturisme şi autoutilitare, nu se acceptă ca beneficiarii să obţină diferenţa de finanţare prin contracte de leasing, cu promisiunea de a achiziţiona vehiculul la finalul contractului.
Cei care deţin un tractor sau o maşină agricolă mai veche de 10 ani şi pe care vor să o înlocuiască trebuie să se înscrie la un producător sau importator autorizat de către Administraţia Fondului de Mediu pentru a participa la program, primind, în momentul înscrierii, o notă de acceptare cu valabilitatea de 30 zile, după care pot să caseze tractorul uzat la un centru autorizat şi să îl scoată din evidenţa circulaţiei, la Poliţie. Potrivit ministrului Mediului, în luna februarie erau deja înscrise în program 40 de firme care comercializează măşini agricole.
În ceea ce priveşte tractorul ce urmează a fi casat, acesta trebuie să fie înmatriculat, în stare de funcţionare şi să conţină în mod obligatoriu motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, şasiul, precum şi echipamentele electronice şi dispozitivul catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie.
Persoanele juridice care doresc să participe la program trebuie să dovedească faptul că nu au datorii către stat şi să nu se afle în procedură de insolvenţă sau lichidare.
Acciză redusă la motorină
Fermierii vor plăţi o acciză redusă, de 21 euro/1.000 litri, pentru motorina utilizată în agricultură, faţă de acciza standard de 293 euro/1.000 litri pe care o plătesc în prezent, potrivit proiectului de HG elaborat de Ministerul Agriculturii şi care aşteaptă aprobarea Guvernului.
Conform documentului, reducerea va fi aplicată în perioada 2010-2012, pentru o cantitate anuală de cca. 700 milioane litri, din care 597,2 milioane litri pentru sectorul vegetal, 99,7 milioane litri pentru sectorul zootehnic şi 3,7 milioane litri pentru sectorul de irigaţii, schemă ce ar costa bugetul circa 190 milioane euro pe an.
Schema de reducere a accizei la motorină va fi aplicată prin acordarea de restituiri beneficiarilor, aceştia având obligaţia să depună la APIA, în maximum 60 de zile de la finele trimestrului pentru care se solicită restituirea, o cerere de restituire însoţită de facturile fiscale justificative ale cantităţilor de motorină achiziţionate, în original şi copie.
Valoarea sprijinului financiar restituit fermierilor, reprezentând diferenţa dintre acciza standard şi cea redusă, este determinată anual, la cursul de schimb valutar stabilit de Banca Centrală Europeană în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent. Pentru anul 2010, valoarea sprijinului financiar este de 272,215 euro/1.000 litri, respectiv 1,162 lei/litru motorină (pentru un curs de 4,2688 lei pentru 1 euro, stabilit la 1 octombrie 2009).
În nota de fundamentare a proiectului, ministerele Agriculturii şi Finanţelor precizează că în sectorul vegetal cheltuielile cu motorina reprezintă până la 30% din costurile totale. În plus, cheltuielile cu motorina, energia, îngrăşămintele, produsele fitosanitare sau seminţele cresc constant.
Nevoi esenţiale pentru agricultura românească
Liga Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR) a solicitat, printr-o scrisoare deschisă adresată preşedintelui României, primului-ministru, precum şi comisiilor de Agricultură din Senat şi din Camera Deputaţilor, aprobarea de urgenţă a unor măsuri esenţiale pentru agricultura românească, ce includ reducerea accizei la motorina folosită în agricultură la nivelul de 21 euro/tonă, urgentarea plăţilor subvenţiei pe suprafaţă aferente anului 2009, în aşa fel încât acestea să fie folosite în campania de primăvară a anului 2010, găsirea de soluţii pentru ca tarifele pentru apa de irigat să fie sustenabile, sugerând folosirea preţului energiei nucleare sau hidro direct de la furnizor pentru plata energiei electrice, înlocuirea Legii despăgubirilor nr. 381/2002 cu o altă formă de sprijin , prin care fermierilor să li se asigure factorii de risc cei mai importanţi, respectiv îngheţul şi seceta, care în acest moment nu sunt acoperite de către societăţile de asigurări, precum şi dobânzi accesibile pentru creditele acordate agricultorilor.
LAPAR avertizează că în cazul în care solicitările privind reducerea accizei la motorină şi plăţile restante pe suprafaţă nu vor fi rezolvate până la începerea campaniei agricole 2010, asociaţiile membre ale LAPAR vor organiza diferite acţiuni de protest, atât la nivel territorial, cât şi naţional.