Beneficiarii fondurilor europene pe dezvoltare rurală pot derula achiziţiile private direct pe pagina de internet a Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP), informează APDRP.
În acest sens, APDRP pune la dispoziţia beneficiarilor pe pagina de internet a instituţiei www.aprdp.ro, o secţiune specială, intitulată ACHIZIȚII beneficiari privați ai PNDR, în care se pot publica on-line invitaţiile de participare şi anunţurile de atribuire pentru licitaţiile organizate în cadrul proiectelor finanţate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR). Noua secţiune poate fi accesată din 5 iunie 2013 şi va oferi informaţii şi documente necesare pentru achiziţiile de servicii, bunuri sau lucrări realizate de către beneficiarii privaţi ai fondurilor europene nerambursabile acordate prin PNDR.
Beneficiarii privaţi ai PNDR pot opta pentru achiziţii direct pe pagina de internet a APDRP sau prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP)
Astfel, beneficiarii privaţi pot opta fie pentru desfăşurarea achiziţiilor conform prevederilor Manualului de Achiziţii pentru beneficiari privaţi ai APDRP, prin publicarea documentelor specifice pe pagina de internet a APDRP - www.apdrp.ro, fie pentru aplicarea legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice prin publicarea în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) - www.e-licitatie.ro.
„Fondurile nerambursabile se acordă beneficiarilor privaţi care încheie contracte de achiziţie de lucrări, bunuri sau servicii, doar dacă obiectul contractului de achiziţii corespunde cu parametrii de performanţă şi productivitate prevăzuţi în documentaţia tehnică şi financiară a proiectului. De asemenea, sunt o serie de condiţii foarte clar menţionate, inclusiv pe pagina noastră de internet în secţiunea nou creată, care au rolul de a asigura egalitatea de şanse, dar şi transparenţa necesară şi firească unui proces de achiziţii derulat cu fonduri europene”, precizează George Turtoi, directorul general al APDRP, într-un comunicat transmis de Agenţie.
Cum se derulează achiziţiile pe pagina APDRP?
Pentru beneficiarii care optează pentru publicarea conform prevederilor Manualului de Achiziţii pentru beneficiari privaţi, APDRP pune la dispoziţie toate documentele necesare, respectiv invitaţia de participare pentru licitaţia de selecţie a ofertelor şi anunţul de adjudecare a ofertelor. De asemenea, va fi disponibil, pentru toate persoanele interesate, un modul de arhivare şi căutare facilă a tuturor invitaţiilor transmise, precum şi a anunţurilor de adjudecare.
Pentru a derula în mod corect procedura de achiziție privată, beneficiarii PNDR vor descărca, gratuit, de pe pagina de internet a APDRP, Invitația de participare, pe care o vor completa electronic, după care o vor tipări, semna și fotocopia în format electronic (scanare în format .pdf).
Invitația completată electronic și cea semnată, împreună cu Dosarul cererii de oferte, scanat în format .pdf, vor fi copiate pe un CD, care va fi depus, atât în format electronic, cât și tipărit, la Oficiul județean al APDRP.
Termenul limită de depunere a ofertelor este de minimum 10 zile lucrătoare de la publicarea pe site, iar termenul de verificare şi avizare este de maxim 5 zile lucrătoare
După verificare şi avizare, experţii Oficiului judeţean vor publica pe www.apdrp.ro, în secţiunea nou creată, invitaţia de participare şi dosarul cererii de oferte. Potrivit datelor APDRP, termenul limită de depunere a ofertelor este de minimum 10 zile lucrătoare de la publicarea pe site, iar termenul de verificare şi avizare este de maxim 5 zile lucrătoare. După ce a selectat oferta cu preţul cel mai scăzut, beneficiarul va completa Anunţul de adjudecare, după care va depune la Oficiul judeţean al APDRP, atât în format electronic pe CD, cât şi tipărit, Anunţul de adjudecare, împreună cu Raportul de selecţie şi Contractul.
Reguli pentru desfăşurarea achiziţiilor în funcţie de valoarea contractului
„Beneficiarii privaţi trebuie să respecte cerinţele APDRP stabilite prin Instrucţiunile privind achiziţiile publice pentru beneficiarii PNDR şi vor aplica procedurile de licitaţie prin cerere de ofertă, licitaţie deschisă etc., în funcţie de pragurile valorice impuse de legislaţia naţională”, precizează APDRP.
Contractele mai mari de 15.000 euro (valoarea fără TVA) trebuie adjudecate prin procedura de selecţie de oferte, cu condiţia publicării pe site-ul www.apdrp.ro a invitaţiei de participare şi a dosarului cererii de oferte şi a primirii de către beneficiarul privat a cel puţin 3 oferte conforme din punct de vedere tehnic şi financiar.
Contractele mai mici de 15.000 euro (valoarea fără TVA) pot fi adjudecate folosind procedura cu o singură ofertă sau, dacă beneficiarul doreşte să asigure o transparenţă mai mare, poate aplica procedura de selecţie de oferte menţionată.
APDRP precizează că beneficiarii nu au voie să divizeze achiziţiile de acelaşi tip a căror valoare depăşeşte 15.000 euro fără TVA în contracte mai mici, pentru a evita procedura de selecţie de oferte.