Aproape 3 milioane de tone de mărfuri agricole au fost expediate prin portul Constanța în noiembrie 2023, din care 900 mii de tone mărfuri în tranzit, în principal din Ucraina. Noiembrie a fost a doua cea mai bună lună din acest sezon după ce în octombrie s-au înregistrat livrări record de 3,97 milioane de tone.
În perioada septembrie 2022-mai 2023, exporturile de porumb din Ucraina s-au ridicat la 24,24 milioane de tone, cu 20% mai mult faţă de perioada similară (de 9 luni) din sezonul 2021/2022. În ciuda numeroaselor obstacole, exporturile lunare pe tot parcursul sezonului curent au depășit în mod constant 2 milioane de tone de porumb. Numai în ultimele două luni (aprilie-mai 2023), livrările de porumb ale Ucrainei au scăzut sub medii lunare anterioare din cauza limitelor stabilite de delegația rusă în Centrul Comun de Coordonare.
Asociaţia europeană Coceral a redus perspectivele pentru producția de grâu a statelor UE până la 127,3 milioane de tone, de la 129,5 milioane de tone cât a estimat în martie, dar totuşi cu 0,3% mai mult faţă de estimările de la aceeaşi dată a 2022. Principalul motiv al revizuirii în scădere a fost seceta din jumătatea de nord a Europei, în special în Suedia, Danemarca și țările baltice. Totuşi, estimările privind viitoarea producţie de porumb arată că recolta UE va fi cu aproape 9 milioane de tone peste producția din 2022, iar România ar putea obţine cca. 10,3 milioane de tone de porumb, faţă de 7,2 milioane de tone în 2022.
Compania americană de agrobusiness Bunge a finalizat o fuziune cu compania canadiană Viterra pentru a crea o companie globală diversificată de soluții de agrobusiness, aşa cum s-a anunțat marți (13.06.2023) într-o declarație oficială. Primele încercări ale celor două companii de a fuziona au fost raportate încă din 2017. Această fuziune va crea o afacere globală care rivalizează cu cea a giganţilor: Cargill Inc., Archer-Daniels-Midland Co (ADM) şi Louis Dreyfus.
Temperaturile neobişnuite și seceta din Spania au generat îngrijorări cu privire la producția de agricolă din acest an, dar și o potențială creştere a importurilor, într-o perioadă în care există tot mai multe semne de întrebare cu privire la coridorul cerealelor din Ucraina.
Ministerul Agriculturii din Ungaria a anunțat că va interzice importul a 25 de produse agricole și cereale din Ucraina, relatează Hirado.hu. Potrivit decretului oficial, pe lângă cereale şi oleaginoase, nu vor putea fi vândute pe teritoriul maghiar: făină, miere, ulei și carne din Ucraina. Prin aceste restricții se doreşte protejarea fermierilor şi a consumatorilor maghiari, iar măsurile vor fi în vigoare până pe 30 iunie.
În perioada 1 iulie 2022 - 5 aprilie 2023, volumul exporturilor de cereale și leguminoase din Ucraina a fost de 38,5 milioane de tone, cu 15% mai puțin decât în aceeaşi perioadă a sezonului precedent, conform datelor Serviciului vamal de stat din Ucraina. Numai livrările de porumb au atins 22,7 milioane de tone, cu 10% mai mult decât volumul exporturilor din aceeași perioadă a sezonului trecut. Conform datelor oficiale ale Consiliului Europei, de la începutul acestui sezon şi până la începutul lunii martie, doar 23 de milioane de tone au fost exportate pe cale maritimă, direct din porturile Ucrainei.
Parte a gigantului elveţian Glencore şi unul dintre cei mai mari comercianţi de produse agricole din lume, Viterra, și-a anunţat reducerea activităţiilor pe piața rusă. Cu puţin timp în urmă şi Cargill a declarat că va înceta activitatea de colectare și manipulare a cerealelor rusești pentru export începând din iulie 2023 (după finalizarea sezonului 2022/2023), dar că va continua să livreze cereale rusești.
Din cauza conflictului din regiune, porumbul ucrainean a fost cea mai ieftină opțiune la nivel internațional timp de câteva luni. Dar ritmul lent de export și stocurile globale în creștere au făcut ca porumbul din SUA să fie din ce în ce mai competitiv - până la punctul în care, acum, este la egalitate cu oferta ucraineană. În aceste condiţii şi sub presiunea ucraineană, porumbul din SUA "injectează" riscuri negative suplimentare pe piața internaţională și ar putea avea drept consecințe împingerea şi mai jos a prețului porumbului ucrainean.
Ca urmare a blocării deliberate a inspecției navelor și a lipsei de energie în portul Odesa din Marea Neagră, prețul de achiziție al porumbului în porturile ucrainene a scăzut de la 210-212 dolari/tonă până la 200-205 dolari/tonă. De asemenea, costurile suplimentare suportate de către comercianți pentru staţionarea navelor care așteaptă pentru inspecție au ajuns până la 30-40 dolari/tonă.