Românii consumă de 4,4 ori mai puțin lapte decât media consumului din Europa de Vest și de 2,4 ori mai puțin decât media din Europa de Est, spune raportul Tetra Pak, indexul lactatelor.
Laptele este cel mai complex aliment, este convins dr. Mihai Petcu, care crește vaci de lapte în ferma din localitatea Pantelimon de mai bine de 50 de ani. Are o fermă de elită cu vaci Holstein și crede că sunt îngrijorătoare statisticile care arată că, la nivelul orașelor, se consumă din ce în ce mai puțin lapte. Pe stradă nu vezi tineri cu sticle de lapte în mână, îi vezi cu sticle de băuturi carbogazoase. Pornind de la ce spune fermierul român și cu scopul reabilitării acestui aliment ar trebui să ținem seama de concluzia unu studiu făcut la nivel internațional.
Laptele nu este exclus din meniul europenilor, iar consumul este simțitor mai mare în partea de vest a Europei, deci în zona statelor bogate. Consumatorii consideră laptele hrănitor, sănătos, o sursă bună de calciu și gustos. Studiul consideră că relevanța produsului ar trebui menținută de producători prin inovarea și dezvoltarea unor băuturi adaptate stilului de viață trepidant și în continuă schimbare.
Factorul cheie pentru revitalizarea produselor lactate în toate piețele este determinarea consumatorilor să fie entuziasmați de beneficiile laptelui.Este important să creăm noi produse și să dezvoltăm campanii de comunicare pentru a arăta că laptele oferă beneficii, este savuros, chiar un răsfăț pentru noi toți, spune Dennis Jönsson, CEO Tetra Pak Group.
Studiul a identificat 4 tendințe cheie care influențează alegerile consumatorilor:
1. Răfăț. Mici plăceri permise. Consumatorii își doresc alimente și băuturi sănătoase.
2. Produse personalizate. Produse lactate cu conținut redus de grăsimi sau fără grăsimi.
3. Produse moderne. Lactate pentru noul stil de viață. Produse specifice care satisfac nevoile consumatorilor ocupați oferindu-le altenative cu un plus de proteine care înlocuiesc mese precum micul dejun sau prânzul.
4. Alegerea naturala. Laptele stabilește o legătură emoțională cu consumatorii care tânjesc după simplitate. Consumatorii își doresc să consume lapte pentru că este un produs natural și simplu, dar apreciază și mai mult laptele organic.
Tetra Pak a făcut și în 2013 un studiu care a arătat că numărul consumatorilor care citesc eticheta unui produs alimentar a crescut. 63% dintre consumatori au declarat că doresc să afle informații despre ingrediente, iar 55% vor să vadă dacă produsele au nutrienții necesari pentru menținerea sănătății. De asemenea, mulți consumatori sunt dispuși să plătească un preț mai mare pentru produse alimentare naturale, cu conținut ridicat de fibre, cu un plus de vitamine și minerale sau fără grăsimi
Există din ce în ce mai multe dovezi științifice că laptele și produsele lactate sunt recomandate pentru pierderea în greutate. Uniunea Europeană a decis ca laptele să fie servit în școlile din toate statele membre pentru a preveni obezitatea.