Noul Regulament UE adoptat în decembrie 2021 stabilește restricționarea numărului de agenții de plăți din agricultură la una singură pentru perioada 2023-2027, noua Politică Agricolă Comună (PAC). În România, sunt două agenții de plăți, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) și Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR).
Există însă și o derogare. România ar putea menține agențiile de plăți acreditate înainte de 15 octombrie 2020. Potrivit aceluiași regulament, agențiile de plăți trebuie să transmită Comisiei Europene, în fiecare an, un raport privind performanța demonstrată de cheltuieli făcute cu plata subvențiilor.
"Agențiile de plăți sunt departamente sau organisme ale statelor membre și, după caz, ale regiunilor acestora, responsabile cu gestionarea și controlul cheltuielilor. (...)
(2) Statele membre acreditează ca agenții de plăți departamente sau organisme care au o organizare administrativă și un sistem de control intern care oferă garanții suficiente că plățile sunt legale, corecte și justificate corespunzător. În acest scop, agențiile de plăți îndeplinesc condițiile minime de acreditare în ceea ce privește mediul intern, activitățile de control, informarea și comunicarea, precum și monitorizarea, stabilite de Comisie în temeiul articolului 11 alineatul (1) litera (a).
Fiecare stat membru, ținând seama de prevederile sale constituționale, restricționează numărul agențiilor sale de plăți acreditate:
(a) la o singură agenție de plăți la nivel național sau, după caz, una la nivel regional; și
(b) la o singură agenție de plăți responsabilă cu gestionarea cheltuielilor, atât din FEGA (fondul din care se achită plățile directe n.r.), cât și din FEADR (fondul din care se achită plățile și ajutoarele pe măsurile de dezvoltare rurală n.r.), în cazul în care există numai agenții de plăți la nivel național.
În cazul în care se instituie agenții de plăți la nivel regional, statele membre fie acreditează și o agenție de plăți la nivel național pentru schemele de ajutor care, dată fiind natura lor, trebuie gestionate la nivel național, fie încredințează gestionarea acestor scheme agențiilor lor de plăți regionale.
Prin derogare, statele membre pot menține agențiile de plăți care au fost acreditate înainte de 15 octombrie 2020, cu condiția ca autoritatea competentă să confirme, prin decizia menționată la articolul 8 alineatul (2), că acestea respectă condițiile minime de acreditare.
Agențiilor de plăți care nu au gestionat cheltuieli din FEGA sau FEADR timp de cel puțin trei ani li se retrage acreditarea.
Statele membre nu acreditează nicio nouă agenție de plăți suplimentară după 7 decembrie 2021, cu excepția cazurilor menționate la paragraful al doilea litera (a), în care, ținând cont de prevederile constituționale, pot fi necesare agenții de plăți regionale suplimentare.
În sensul articolului 63 alineatele (5) și (6) din Regulamentul financiar, până la data de 15 februarie a anului care urmează exercițiului financiar agricol (denumit în continuare „exercițiul financiar”) în cauză, persoana care conduce agenția de plăți acreditată întocmește și furnizează Comisiei următoarele:
(a) conturile anuale privind cheltuielile suportate în cursul îndeplinirii sarcinilor care revin respectivei agenții de plăți acreditate, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (5) litera (a) din Regulamentul financiar, însoțite de informațiile necesare pentru verificarea conturilor respective în conformitate cu articolul 53 din prezentul regulament;
(b) raportul anual privind performanța, menționat la articolul 54 alineatul (1) din prezentul regulament și la articolul 134 din Regulamentul (UE) 2021/2115, care demonstrează faptul că cheltuielile au fost efectuate în conformitate cu articolul 37 din prezentul regulament;
Un rezumat anual al rapoartelor finale de audit și al controalelor efectuate, o analiză a naturii și amplorii erorilor și punctelor slabe identificate în sistemele de guvernanță, precum și măsurile corective planificate sau adoptate, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (5) litera (b) din Regulamentul financiar;
(d) o declarație de gestiune, astfel cum se menționează la articolul 63 alineatul (6) din Regulamentul financiar, care atestă:
(i) faptul că informațiile sunt prezentate în mod adecvat, complet și exact, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (6) litera (a) din Regulamentul financiar;
(ii) buna funcționare a sistemelor de guvernanță instituite, cu excepția autorității competente menționate la articolul 8, a organismului de coordonare menționat la articolul 10 și a organismului de certificare menționat la articolul 12 din prezentul regulament, garantând că toate cheltuielile au fost efectuate în conformitate cu articolul 37 din prezentul regulament, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (6) literele (b) și (c) din Regulamentul financiar.
Termenul de 15 februarie prevăzut la primul paragraf de la prezentul alineat poate fi prelungit în mod excepțional de către Comisie până la 1 martie, conform comunicării statului membru în cauză, astfel cum se prevede la articolul 63 alineatul (7) al doilea paragraf din Regulamentul financiar.
(4) Atunci când o agenție de plăți acreditată nu îndeplinește sau nu mai îndeplinește unul sau mai multe dintre condițiile minime de acreditare menționate la alineatul (2) primul paragraf, statul membru în cauză, acționând din proprie inițiativă sau la solicitarea Comisiei, retrage acreditarea agenției de plăți respective dacă agenția de plăți nu realizează schimbările necesare într-o perioadă de timp care urmează a fi determinată de autoritatea competentă a statului membru respectiv în funcție de gravitatea problemei.
(5) Agențiile de plăți gestionează și asigură controlul operațiunilor legate de intervenția publică de care răspund și își rezervă responsabilitatea generală în domeniul respectiv.
În cazul în care se acordă sprijin prin intermediul unui instrument financiar executat de BEI sau de o altă instituție financiară internațională în care un stat membru este acționar, agenția de plăți se bazează pe un raport de control în sprijinul cererilor de plată transmise. Instituțiile respective furnizează statelor membre raportul de control.
(6) În sensul articolului 33, în cazul cheltuielilor din FEADR, se furnizează, până la 30 iunie 2030, un raport privind performanța suplimentar, în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol și cu articolul 10 alineatul (3), care acoperă perioada până la 31 decembrie 2029", precizează Regulamentul UE adoptat pe 2 decembrie 2021.