În primele două săptămâni ale acestui an s-a înregistrat o creştere, încă destul de mică, a preţului la carnea de vită. Vestea a fost mai mult decât bineprimită de fermieri, preţurile atingând în acest fel valoarea înregistrată în primul trimestru al anului trecut.
Având în vedere că preţul cărnii, pe piaţa britanică, a fost în 2009 în medie cu 16% mai mare decât în 2007, se pare că o mare parte a evoluţiei pozitive a preţurilor a fost transferată în buzunarele consumatorilor.
În aceste condiţii se pune întrebarea: ce impact vor avea preţurile în creştere asupra cererii de carne de vită?
Institutul de studiere a tendinţelor cererii din domeniul cărnii a cercetat evoluţia în acest domeniu din ultimii ani, pe baza acestor date făcând o serie de previziuni pentru perioada viitoare. Primele concluzii au arătat că doar la carnea măcinată nu se va simţi atât de mult evoluţia preţurilor din magazine. Creşterea valorii de achiziţie nu va modifica în sens negativ cererea de pe piaţă.
Concluzia nu reprezintă o surpriză, pentru că de obicei carnea măcinată are un preţ mai scăzut; o creştere de 5% a preţului de 4,50 de lire (aprox. 20 de lei) pentru un kilogram se va simţi mult mai uşor decât o creştere de 5% la preţul de 8,50 de lire (aprox. 39 de lei) pentru kilogramul de carne de vită tranşată.
Pentru carnea file sau cea folosită în mod constant în bucătărie la celebra friptură (steak) britanică, comercianţii se aşteaptă ca preţul în creştere să conducă clienţii spre un alt tip de carne, mai ieftină.
Per total, piaţa britanică a cărnii de vită arată o creştere evidentă a preţului practicat, urmată de o scădere, mai mult decât proporţională, a cererii pentru acest aliment. Experienţa ultimilor ani a arătat că în situaţii similare, când creşterea de preţ de la poarta fermei se reflectă asupra consumatorului final, până la urmă rezultatul este scăderea preţurilor până la nivelul de la care s-a pornit.
Aceasta nu exclude neapărat o creştere a preţului practicat de producători. Un exemplu este chiar carnea măcinată, la care forţarea valorii de vânzare în retail va fi totuşi acceptată. Astfel, trebuie căutat compromisul ideal între cerere şi dispoziţia clienţilor finali de a suporta totuşi o creştere a preţului.