CONTROL ÎN FERMELE DE ANIMALE! Agenția Națională pentru Zootehnie anunță că face controale în fermele de animale care solicită subvențiile din zootehnie pentru acest an.
Agenția Națională pentru Zootehnie (A.N.Z) — organism delegat pentru efectuarea controlului la fața locului pentru următoarele scheme de plată/ măsuri de sprijin/ajutor:
Ajutoare naționale tranzitorii (ANT):
ANTZ 9 — ovine/caprine
Sprijinul cuplat în sectorul zootehnic (SCZ)pentru:
Ovine;
Caprine;
Taurine din rase de carne;
Vaci de lapte;
Bivolițe de lapte;
Viermi de mătase
Atribuțiile inspectorilor care realizează controlul pe teren:
Să verifice înaintea plecării în teren existența documentelor necesare efectuării controlului;
Să se prezinte la locația de realizare a controlului (exploatația/exploatațiile menționate în cererea de plată pentru reținerea animalelor), conform graficului de control;
Să efectueze controlul la fața locului conform “Procedurii de sistem pentru efectuarea controlului la fața locului privind verificarea respectării condițiilor de eligibilitate specifice privind acordarea ajutoarelor naționale tranzitorii și a sprijinului cuplat în sectorul zootehnic”;
Să preia în copie/fotocopie documentele justificative care au stat la baza verificărilor;
Să completeze Raportul de control conform instrucțiunilor din Procedura de sistem;
În cazul constatării oricărei neconformități, să înmâneze/transmită o copie a raportului de control solicitantului de sprijin.
Acțiuni impuse de controlul la fața locului:
Verificarea datelor preîncărcate automat în Raportul de control din datele cererii unice de plată înregistrate în sistemul informatic;
Verificarea animalelor încărcate în Raportul de control, respectiv dacă acestea există în Raportul extras din RNE. Diferențele se consemnează în Raportul de control;
Verificarea existenței animalelor în exploatație pentru animalele cu retenție sau/și existența documentelor justificative pentru animalele ieșite ca urmare a CN/FM;
Verificarea existenței animalelor în exploatație presupune verificarea existenței elementelor de identificare, respectiv crotalii și/sau microcip pentru ovine/caprine și corespondența dintre numerele de identificare (nr. matricol) înregistrate în raportul de control cu numerele de identificare ale animalelor prezente la fața locului;
Pentru animalele înscrise în cererea unică de plată și încărcate în Raportul de control verificarea existenței și corectitudinii înregistrărilor în RNE și RIE ;
Verificarea existenței Registrului Individual al Exploatației (RIE);
Verificarea exactității înregistrărilor în RIE pentru 6/12 luni anterioare controlului prin eșantionarea și verificarea unui număr de documente justificative întocmite în perioada a 6/12 luni anterioare controlului (din documentele deținute și prezentate de solicitantul de sprijin la data controlului) astfel:
- pentru un număr de animale cuprins între 1 şi 5 se verifică toate documentele de intrare-ieșire;
- pentru un număr de animale cuprins între 6 şi 10 se verifică 5 documente;
- pentru un număr de animale cuprins între 11 şi 100 se verifică 10 documente;
- pentru un număr de animale cuprins între 100 şi 300 se verifică 15 documente;
- peste 300 animale se verifică 20 documente.
Preluarea în copie/fotocopie a documentelor eșantionate verificate și a tuturor documentelor care au stat la baza verificărilor;
Completarea Raportului de control conform instrucțiunilor din Procedura de sistem;
În cazul constatării oricărei neconformități, înmânarea/transmiterea unei copii a raportului de control solicitantului de sprijin.
ATENȚIONARE! Înainte de depunerea Cererii unice de plată și pe durata perioadei de reținere asiguraţi-vă că:
animalele deținute sunt identificate (au crotalii auriculare) conform legislației;
datele animalelor deținute pentru care solicitați sprijin financiar sunt actualizate în Registrul Naţional al Exploataţiilor—RNE (medic veterinar concesionar / asociaţie /propriile evidenţe, dacă sunteţi utilizator SNIIA) și în Registrul Individual al Exploatației (RIE).
Obligațiile solicitantului de sprijin selectat pentru controlul la fața locului:
Să permită efectuarea controalelor de către A.N.Z., organism delegat de APIA;
Să asigure condițiile de realizare a controlului (țarcuri, personal afluire, culoare de manipulare);
Să dețină și să prezinte RIE (Registrul Individual al Exploatațiilor) completat și actualizat la zi;
Să dețină și să prezinte documente justificative:
formulare de identificare (F1);
formulare de mișcare (F2);
formulare de declarare eveniment (F3)
pentru evenimente precum pierdere crotalie/crotalii, moarte accidentală, sacrificare de necesitate;
formular de continuare (F4) anexă la formularele anterioare;
pașaportul bovinei (după caz);
document justificativ pentru caz de forță majoră animale (după caz);
document justificativ pentru caz de circumstanță naturală (după caz).
Să mențină pe toată durata perioadei de reținere și să prezinte la control animalele declarate în cererea unică de plată;
Când se realizează controlul la fața locului?
După extragerea eșantionului de control până la data limită a perioadei de reținere a fiecărui an, dar și în afara perioadei de reținere.
Perioada de reținere este perioada în care un animal, care face obiectul unei cereri unice de plată - declarația privind sectorul zootehnic, trebuie reținut în exploatația,inclusiv în evidențele acesteia, pentru care sa depus cererea sau în exploatațiile asociațiilor/cooperativelor/ grupurilor de producători, inclusiv în evidențele acestora, în care a fost transferat temporar pentru pășunat, conform art. 2 lit. (s) din OMADR 45/2021.
Ovine/caprine - 100 de zile, taurine/bubaline - 6 luni de la data limită de depunere fără penalizări a cererilor unice de plată;
Solicitanți supuși unui control la fața locului!
Solicitanții de sprijin selectați în eșantionul de control;
Solicitanții de sprijin selectați cu ocazia oricăror misiuni de audit/control;
Solicitanții de sprijin eșantionați manual de APIA în cazul sesizărilor, petițiilor și a oricăror alte neconformități constatate de APIA în cursul controalelor proprii.
Înștiințarea controlului la fața locului
Cu cel mult 48 de ore înainte de declanșarea controlului propriu-zis.
Controlul poate fi efectuat și INOPINAT.