Un reprezentant al Asociației pentru Monitorizare, Prospecție Mediu și Ecologie din România a depus o petițe la Comisia de petiții, Parlamentul European, în care reclamă funcționarea ilegală a unui depozit de deșeuri pe o suprafață de 100 de hectare.
"Petiționarul susține că două societăți de gestionare a deșeurilor au înființat un depozit ilegal de deșeuri de 100 de hectare în apropierea orașului Oltenița din România, încălcând legislația Uniunii. Petiționarul susține că au fost aruncate direct pe sol peste 150 000 de tone de deșeuri medicale și menajere periculoase mixte, ceea ce a dus la un dezastru ecologic fără precedent, care a determinat poluarea ireversibilă a fluviului Dunărea. Petiționarul este foarte îngrijorat de riscurile pentru sănătatea populației locale și acuză autoritățile locale de indiferență și înlesnire.
De asemenea, petiționarul menționează numeroase activități presupus ilegale ale societăților de gestionare a deșeurilor din regiune", se arată în comunicarea Parlamentului European, transmisă pentru Agroinfo.
foto caracter general
Petiția a fost declarată admisibilă la 11 martie 2021. Răspunsul Comisiei Europene:
"Conform legislației Uniunii Europene, România are obligația de a închide toate depozitele de deșeuri care nu corespund standardelor și de a se asigura că depozitele de deșeuri existente funcționează în deplină conformitate cu Directiva 1999/31/CE a Consiliului din 26 aprilie 1999 privind depozitele de deșeuri. Această directivă stabilește standarde tehnice și proceduri pentru depozitarea deșeurilor, cu scopul de a preveni sau de a reduce cât mai mult posibil efectele negative asupra mediului și de a conserva calitatea mediului. Directiva stabilește criteriile pentru alegerea amplasamentului depozitului de deșeuri, stabilește o procedură specifică de autorizare și cerințele pentru monitorizarea și controlul sitului.
Recent, serviciile Comisiei au examinat o plângere privind depozitul de deșeuri din Călărași [plângere depusă în noiembrie 2020, înregistrată cu numărul de referință CHAP (2020) 03423].
Reclamantul a invocat presupuse încălcări ale legislației Uniunii, inclusiv ale Directivei 1999/31/CE a Consiliului. După cum a concluzionat Comisia, depozitul de deșeuri este un caz individual de aplicare incorectă a directivei și, din acest motiv, problema ar trebui soluționată împreună cu autoritățile române competente, și anume cu Ministerul Mediului, sau direct pe lângă instanța de contencios administrativ.
Comisia este preocupată în mod constant de depozitarea deșeurilor în România și a luat măsurile adecvate în cazul în care a fost identificată o încălcare sistemică a legislației UE. În acest sens, Comisia a deschis mai multe proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor.
În special, în urma unei proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor inițiate de Comisie la 18 octombrie 2018, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a constatat că România nu și-a îndeplinit obligațiile în ceea ce privește 68 de depozite de deșeuri (28 pentru deșeurile municipale, 25 pentru deșeurile industriale periculoase și 15 pentru deșeurile industriale nepericuloase), și anume că acestea nu au fost închise și reabilitate până la 16 iulie 2009, așa cum se prevede în directiva menționată anterior (cauza C-301/17). La 15 mai 2020, Comisia a adresat României o scrisoare de punere în întârziere în temeiul articolului 260 din TFUE pentru neexecutarea hotărârii în legătură cu 48 de depozite de deșeuri (12 municipale, 24 periculoase și 12 nepericuloase).
O procedură similară de constatare a neîndeplinirii obligațiilor a fost inițiată în ceea ce privește 15 depozite de deșeuri municipale care nu fuseseră închise și reabilitate până la 16 iulie 2017, așa cum se prevede în directivă și în Tratatul de aderare a României. La 29 octombrie 2020, României i-a fost adresată o scrisoare de punere în întârziere în temeiul articolului 258 din TFUE.
Concluzii
Pe baza informațiilor furnizate de petiționar, presupusele activități ar trebui să fie discutate cu organismele administrative și/sau judiciare naționale/regionale responsabile cu punerea în aplicare a legislației privind deșeurile, care sunt principalele responsabile de verificarea situației de neconformitate și de furnizarea mijloacelor adecvate pentru soluționarea problemei."