Ajutorul național tranzitoriu este o subvenție care se acordă de la bugetul de stat atât în sectorul zootehnic, cât și-n sectorul vegetal. Agroinfo a obținut informații de la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) despre criteriile de eligibilitate la plata ANT vegetal pentru acest an.
Criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 85 din Ordinul MADR nr. 80/2023 sunt următoarele:
”(1) Ajutoarele naţionale tranzitorii în sectorul vegetal se acordă fermierilor care îndeplinesc următoarele criterii de eligibilitate:
a) să fie înregistraţi în Registrul unic de identificare, administrat de APIA;
b) să depună cerere de plată în termen;
c) exploatează un teren agricol cu o suprafaţă de cel puţin 1 ha, suprafaţa parcelei agricole de cel puţin 0,3 ha, în cazul serelor, solarelor de 0,03 ha, în cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbuştilor fructiferi, suprafaţa parcelei agricole este de cel puţin 0,1 ha;
d) să declare la depunerea cererii de plată datele de identificare şi de contact actualizate;
e) să notifice APIA în termen de 15 zile calendaristice cu privire la modificările apărute în înregistrările de la ONRC privind: administratorul/administratorii, sediul social, obiectul de activitate, în cazul persoanelor juridice;
f) să comunice în termen de 15 zile calendaristice, în scris, la APIA, orice modificare a datelor declarate în cererea de plată şi în documentele doveditoare survenită în perioada cuprinsă între data depunerii cererii şi data acordării plăţii;
g) să înscrie, sub sancţiunea legii, date reale, complete şi perfect valabile în formularul de cerere de plată şi în documentele anexate acesteia privind lista suprafeţelor şi/sau efectivele de animale;
h) să fie de acord ca datele din formularul de cerere de plată să fie introduse în baza de date a Sistemului integrat de administrare şi control, păstrate, procesate, prelucrate cu alte instituţii ale statului şi entităţi ce au rol de verificare şi control, verificate în vederea calculării sumelor de plată şi transmise autorităţilor responsabile în vederea elaborării de studii statistice şi de evaluări economice, potrivit prevederilor Legii nr. 102/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, republicată;
i) să fie de acord ca datele personale şi datele înscrise în cererea de plată despre suprafeţele şi animalele din exploataţie să fie prelucrate şi utilizate pentru controalele administrative încrucişate cu bazele de date ale altor autorităţi publice cu competenţe în gestionarea acestor tipuri de date;
j) să prezinte, la depunerea cererii de plată sau a modificărilor aduse acesteia, documentele prevăzute la art. 5 alin. (2);
k) să furnizeze toate informaţiile solicitate de APIA în termenele stabilite de aceasta;
l) să permită efectuarea controalelor la faţa locului de către APIA sau de către alte instituţii abilitate în acest sens;
m) să marcheze în teren limitele parcelei utilizate, atunci când este cultivată cu aceeaşi cultură cu a parcelei/parcelelor învecinată/învecinate;
n) să identifice, să declare, să localizeze şi să delimiteze parcelele agricole în aplicaţia electronică GIS pusă la dispoziţie de către APIA şi să utilizeze informaţiile cadastrale ca urmare a înregistrării sistematice a imobilelor prin Programul naţional de cadastru şi carte funciară, în situaţia în care acestea sunt disponibile şi relevante.
(2) Ajutoarele naţionale tranzitorii se acordă pentru suprafeţele agricole eligibile existente în stratul de referinţă din LPIS, gestionat de APIA. Stratul de referinţă constituie baza pentru procesul de control încrucişat.
(3) Solicitarea de către fermieri de modificare a suprafeţei parcelelor agricole şi a culturilor agricole poate fi depusă la APIA până la data-limită de depunere a cererilor de plată. Solicitările depuse după această dată se vor soluţiona în cursul anului următor. Soluţionarea modificărilor solicitate se va face numai după verificarea acestora efectuată de APIA.
(4) Responsabilitatea privind legalitatea şi valabilitatea documentelor menţionate la art. 5 aparţine fermierului şi/sau autorităţii care a emis/atestat aceste documente, după caz.”
Suprafaţa determinată pentru ANT 2 (ajutor național tranzitoriu in pentru fibră) -ANT 6 (ajutor național tranzitoriu sfeclă de zahăr) nu poate depăşi suprafaţa înscrisă în contractele de producere/cultivare/vânzare/valorificare sau angajamentele încheiate între fermier şi prim-procesatori/fabricile de prelucrare. (conform art. 93 din Ordinul MADR nr. 80/2023)
Ajutoarele naţionale tranzitorii se acordă pentru suprafeţele agricole eligibile existente în stratul de referinţă din LPIS, gestionat de APIA. Stratul de referinţă constituie baza pentru procesul de control încrucişat. Solicitarea de către fermieri de modificare a suprafeţei parcelelor agricole şi a culturilor agricole poate fi depusă la APIA până la data-limită de depunere a cererilor de plată. Solicitările depuse după această dată se vor soluţiona în cursul
anului următor. Soluţionarea modificărilor solicitate se va face numai după verificarea acestora efectuată de APIA. Responsabilitatea privind legalitatea şi valabilitatea documentelor aparţine fermierului şi/sau autorităţii care a emis/atestat aceste documente, după caz. (conform. art. 85 din Ordinul MADR nr. 80/2023).
Suprafețele de teren arabil consacrate producţiei de iarbă şi de alte plante furajere erbacee cultivate, care nu au fost arate și nu au făcut parte din sistemul de rotaţie a culturilor din exploataţie timp de 5 ani sau mai mult se încadrează în categoria pajiști permanente, potrivit pct. 4.1.1.2.3 din PS 2023-2027 şi nu sunt eligibile pentru ANT 1.
APIA înștiințează solicitanții la momentul depunerii cererii de plată asupra prevederilor de mai sus, precum și asupra posibilității schimbării categoriei de folosință a terenului sau a practicării rotației culturilor și verifică înființarea culturilor în arabil sau menținerea pajiștii permanente (art. 87 din Ordinul MADR nr. 80/2023).
Cuantumul per hectar al ANT 1 - ANT 6, pentru 2023-2027, în sectorul vegetal, se calculează de către APIA prin raportarea bugetului anual alocat cu această destinație la suprafețele eligibile determinate în urma controalelor administrative sau la fața locului efectuate de către aceasta. (art. 94 din Ordinul MADR nr. 80/2023).