În Monitorul Oficial, Partea I nr. 660 din 10 iulie 2024 a fost publicat Ordinul nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancțiuni aplicabil intervențiilor și ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024.
Pentru cererile de plată depuse de fermieri începând cu anul de cerere 2024, aferente intervenţiilor şi ajutoarelor naţionale tranzitorii ANT în sectoarele vegetal şi zootehnic, prevăzute în Planul strategic PAC 2023-2027 al României, se aprobă sistemele de sancţiuni, după cum urmează:
a) sistemul de sancţiuni pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii, intervenţia PD-01, din PS 2023-2027;
b) sistemul de sancţiuni pentru sprijinul redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilităţii, intervenţia PD-02 din PS 2023-2027;
c) sistemul de sancţiuni pentru sprijinul complementar pentru venit pentru tinerii fermieri, intervenţia PD-03 din PS 2023-2027;
d) sistemul de sancţiuni pentru practici benefice pentru mediu aplicabile în teren arabil, intervenţia PD-04 din PS 2023-2027;
e) sistemul de sancţiuni pentru practicarea unei agriculturi prietenoase cu mediul în fermele mici, respectiv gospodăriile tradiţionale, intervenţia PD-05 din PS 2023-2027;
f) sistemul de sancţiuni pentru înierbarea intervalului dintre rânduri în plantaţiile pomicole, viticole, pepiniere şi hameişti, intervenţia PD-06 din PS 2023-2027;
g) sistemul de sancţiuni pentru eco-schema în sectorul zootehnic – Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte, intervenţia PD-07 din PS 2023-2027;
h) sistemul de sancţiuni pentru eco-schema în sectorul zootehnic – Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat, intervenţia PD-08 din PS 2023-2027;
i) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – soia, intervenţia PD-09 din PS 2023-2027;
j) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – lucernă, intervenţia PD-10 din PS 2023-2027;
k) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – leguminoase boabe pentru industrializare (mazăre boabe, fasole boabe şi fasole păstăi), intervenţia PD-11 din PS 2023-2027;
l) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – cânepă, intervenţia PD-12 din PS 2023-2027;
m) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – orez, intervenţia PD-13 din PS 2023-2027;
n) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – sămânţă de cartof, intervenţia PD-14 din PS 2023-2027;
o) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – hamei, intervenţia PD-15 din PS 2023-2027;
p) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – sfecla de zahăr, intervenţia PD-16 din PS 2023-2027;
q) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – legume cultivate în câmp pentru consum în stare proaspătă sau destinate industrializării, în cultură principală/secundară: tomate, castraveţi, ardei, vinete, intervenţia PD-17 din PS 2023-2027;
r) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – legume cultivate în sere şi solarii – tomate, castraveţi, ardei, vinete, intervenţia PD-18 din PS 2023-2027;
s) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – fructe – prune, mere, cireşe, vişine, caise şi piersici, intervenţia PD-19 din PS 2023-2027;
t) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit – producere sămânţă plante furajere, intervenţia PD-20 din PS 2023-2027;
u) sistemul de sancţiuni pentru sprijinul cuplat pentru porumb pentru siloz, intervenţia PD-26 din PS 2023-2027;
v) sistemul de sancţiuni pentru eco-schema în sectorul zootehnic – Creşterea nivelului de bunăstare a bovinelor prin păşunat extensiv pe pajişti în condiţii optime de sustenabilitate, intervenţia PD-27 din PS 2023-2027;
w) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic – vaci de lapte, intervenţia PD-21 din PS 2023-2027;
x) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic – taurine de carne, intervenţia PD-22 din PS 2023-2027;
y) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic – bivoliţe de lapte, intervenţia PD-23 din PS 2023-2027;
z) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic – ovine/caprine, intervenţia PD-24 din PS 2023-2027;
aa) sistemul de sancţiuni pentru Sprijinul cuplat pentru venit în sectorul zootehnic – viermi de mătase, intervenţia PD-25 din PS 2023-2027;
bb) sistemul de sancţiuni pentru Plata culturi în teren arabil ANT 1 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027;
cc) sistemul de sancţiuni pentru Plata pentru in pentru fibră ANT 2 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027;
dd) sistemul de sancţiuni pentru Plata pentru cânepă pentru fibră ANT 3 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027;
ee) sistemul de sancţiuni pentru Plata pentru tutun ANT 4 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027;
ff) sistemul de sancţiuni pentru Plata pentru hamei ANT 5 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027;
gg) sistemul de sancţiuni pentru Plata pentru sfecla de zahăr – ANT 6 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027;
hh) sistemul de sancţiuni pentru Plata decuplată de producţie lapte de vacă – ANT 7 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027;
ii) sistemul de sancţiuni pentru Plata decuplată de producţie carne de vită şi mânzat – ANT 8 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027;
jj) sistemul de sancţiuni pentru Plata cuplată de producţie pentru ovine şi caprine femele – ANT 9 conform anexei nr. VI din PS 2023-2027.
Sancţiunile se aplică tuturor fermierilor beneficiari ai plăţilor directe din Fondul european de garantare agricolă şi beneficiari ai ajutoarelor naţionale tranzitorii acordate de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), începând cu anul de cerere 2024, pentru care se constată neconformităţi în urma controalelor.
Dacă suprafaţa determinată este mai mare decât suprafaţa declarată în cererea de sprijin/grup de plată, nu se aplică nicio penalizare, iar plata se calculează pentru suprafaţa declarată.
Dacă beneficiarul care a depus cererea de plată a fost selectat pentru controlul pe teren şi nu permite inspectarea fermei, acestuia nu i se va acorda nicio plată pentru anul de cerere.
Fermierul nu va fi respins de la plată şi nici nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare.
Sunt recunoscute, în special, următoarele cazuri de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale:
a) decesul beneficiarului;
b) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;
c) o catastrofă naturală gravă sau un fenomen meteorologic sever care afectează grav exploataţia agricolă;
d) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor, aflate pe exploataţia agricolă;
e) o epizootie, un focar de boală a plantelor sau prezenţa unor dăunători ai plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul sau culturile beneficiarului;
f) exproprierea întregii exploataţii sau a unei mari părţi a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii;
g) distrugerea culturilor agricole, a terenurilor agricole şi a animalelor domestice aflate în cadrul exploataţiilor agricole de către exemplarele din speciile de faună de interes cinegetic prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare, dacă sunt notificate la APIA şi documentele justificative sunt depuse de către beneficiarii intervenţiilor;
h) o situaţie epidemiologică internaţională, declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii, incidentă şi pe teritoriul României, reglementată în condiţiile stabilite prin legislaţia naţională şi reglementările procedurale specifice de implementare a PS 2023-2027. (sursa Juridice)