Ministerul Finanțelor Publice a realizat un material informativ despre "Tratamentul contabil aplicabil veniturilor din subvenții de care beneficiază entitățile din agricultură."
Ce conține acest material informativ?
"a) aspecte legale relevante
Din punct de vedere al bazei legale, considerăm relevante pentru prezentul material și-n actualul context prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garantare care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022.
Prin actul normativ mentionat au fost aprobate schemele de plăți ca mecanisme de sustinere si de garantare a protectiei drepturilor beneficiarilor, respectiv schemele de plati directe si ajutoarele nationale tranzitorii, care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022.
1. schemele de plăți directe
Conform aceluiasi act normativ, schemele de plăți directe sunt următoarele:
a) schema de plata unica pe suprafata;
b) plata redistributiva;
c) plata pentru practici agricole benefice pentru clima si mediu;
d) plata pentru tinerii fermieri;
e) schema de sprijin cuplat;
f) schema simplificata pentru micii fermieri.
Prin definitie, fermierul este o persoana fizica sau juridica ori o forma asociativa de persoane fizice sau juridice, indiferent de statutul juridic al acesteia, a carei exploatatie se situeaza pe teritoriul Romaniei si care desfasoara o activitate agricola.
In sensul prevederilor de mai sus, expresia activitate agricolă înseamnă:
a) producția, cresșerea sau cultivarea de produse agricole, inclusiv recoltarea, mulgerea, reproducerea animalelor și deținerea acestora în scopuri agricole;
b) menținerea unei suprafețe agricole într-o stare care o face adecvată pentru pășunat sau pentru cultivare, fără nicio acțiune pregătitoare care depășește cadrul metodelor și al utilajelor agricole uzuale, prin efectuarea, a cel puțin unei activități prevăzute de actul normativ.
Categoriile de beneficiari, condițiile pe care trebuie să le îndeplinească fermierii pentru a beneficia de plățile directe sunt prevăzute de același act normativ – atât sub forma unor condiții general aplicabile, cât și individualizat pe categorii de scheme de plăți directe.
OuG nr. 11/2021 prevede, de asemenea, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca fermierii pentru a putea fi considerati fermieri activi.
2. ajutoarele naționale tranzitorii
Referitor la ajutoarele naționale tranzitorii, denumite in cuprinsul OuG nr. 11/2021 ANT, acestea se acordă în sectoarele vegetal și zootehnic.
Sursa de finantare pentru plata ANT se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în limita prevederilor bugetare aprobate anual.
Ajutoarele naționale tranzitorii reprezintă plăți care se acordă fermierilor din sectoarele care au beneficiat de plăți naționale directe complementare în anul 2013.
Sumele destinate prefinanțării cheltuielilor aferente schemelor de plăți directe, a măsurilor de piată și intervenție în agricultură, precum și a ajutoarelor specifice, care se finanțează din Fondul european de garantare agricolă (FEGA), sunt prevăzute în bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la o poziție distinctă.
Criteriile de eligibilitate, condițiile specifice și modul de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) si (3) – din actul normativ invocat - și a măsurilor compensatorii de dezvoltare rurală prevăzute la art. 35 alin. (3) se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.
Astfel, aceste aspecte au fost materializate prin Ordinul ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 45/2021 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condițiilor specifice și a modului de implementare a schemelor de plăți prevăzute la art. 1 alin. (2) si (3) si art. 35 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garantare care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022, cu modificarile ulterioare.
Amintim ca respectivele scheme de plăți se refera la următoarele categorii:
→ schemele de plăți directe;
→ ajutoarele naționale tranzitorii.
Condițiile generale pe care trebuie să le îndeplinească un solicitant pentru a beneficia de acordarea de plăți in cadrul schemelor de plăți directe sunt cele prevazute la art. 9 din ordonanță.
De menționat că dovezile verificabile privind îndeplinirea unora dintre condițiile prevazute de OUG nr. 11/2021 pentru persoanele juridice operatori economici sunt situațiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale, însoțite de formularul „Date informative”, intocmite potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
O altă trimitere la contabilitate vizează obligativitatea fermierului de a înregistra în contabilitatea proprie, conform prevederilor legale în vigoare, datele din documentele contabile interne pe care acesta le depune la APIA.
Alte prevederi cuprinse in OMADR nr. 45/2021 se referă la situațiile în care fermierii nu sunt eligibili la plată sau nu se acordă plăți pentru anumite suprafețe de teren.
Un exemplu particularizat de schema de ajutor de stat a fost reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 205/2020 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii producatorilor din sectorul vitivinicol in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19.
Obiectul acesteia l-a reprezentat instituirea unei scheme de ajutor de stat, cu caracter temporar pentru sustinerea activitatii producatorilor din sectorul vitivinicol, având ca scop acordarea de subvenții directe, în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19.
Prin schema prevăzută mai sus se acordă un ajutor de stat sub forma de subvenție directă beneficiarilor prevăzuți de ordonanță.
Schema astfel aprobata introducea posibilitatea acordarii de ajutoare individuale intreprinderilor, in conditiile reglementate si cu indeplinirea criteriilor de eligibilitate prevazute de actul normativ mentionat.
Perioada de valabilitate a schemei respective a fost cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prevederilor ordonantei de urgenta si data de 31 decembrie 2020.
b) aspecte contabile relevante
1. prevederi contabile cuprinse in reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare
1.1. referitor la subvenții
Elementele prezentate în situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate sunt recunoscute și evaluate în conformitate cu principiile generale prevăzute de reglementările contabile.
Apreciem că, pentru subiectul supus analizei, prezintă relevanță principiul contabilității de angajamente. Conform acestuia, efectele tranzacțiilor și ale altor evenimente sunt recunoscute atunci când tranzactiile și evenimentele se produc (și nu pe măsură ce numerarul sau echivalentul său este încasat sau plătit) și sunt inregistrate în contabilitate și raportate în situațiile financiare ale perioadelor aferente.
Ca urmare, din punct de vedere contabil, principiul contabilității de angajamente se aplică la înregistrarea în contabilitate a tuturor operațiunilor economico-financiare, inclusiv în cazul veniturilor din subvenții, care se recunosc concomitent cu cheltuielile corespunzătoare, și nu la încasarea subvenției.
Regula de baza utilizată la elaborarea procedurilor contabile este aceea de a corela cheltuielile finanțate din subvenții cu veniturile din subvenții, respectând principiul contabilității de angajamente", explică Ministerul de Finanțe.
surse: Ministerul Finanțelor Publice, Contabil manager