Ministerul Agriculturii a publicat astăzi pe site=ul oficial Ghidul solicitantului schemei de ajutor de stat din cadrul Programului Investalim. Ghidul este în varianta consultativă.
Potrivit Ghidului, "prin Schema de ajutor de stat INVESTALIM se asigura implementarea Programului national de dezvoltare si sustinere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023-2026.
Bugetul maxim al schemei este de 2.921,0 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 590,0 milioane euro, astfel:
a) credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanțare pentru perioada 2023 - 2026;
b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2024 - 2031. Bugetul anual mediu al schemei este de 730,25 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 147,5 milioane euro.
Bugetul maxim anual al schemei care poate fi angajat cuprinde, pe langa bugetul prevazut, sumele stabilite cu aceasta destinatie, dar neutilizate in anii anteriori, in limita creditelor de angajament si bugetare aprobate prin legile bugetare anuale.
Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat
Se pot emite acorduri pentru finanţare în baza schemei până la data de 31 decembrie 2026- cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat in vigoare la momentul emiterii acordurilor de finantare şi a hărţii regionale autorizate de Comisia Europeană, în limita bugetului anual alocat schemei.
Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2024 - 2031 în baza acordurilor pentru finanţare emise si se realizeaza de la bugetul de stat în limita bugetului anual alocat schemei.
Solicitantii eligibili pentru schema de ajutor de stat INVESTALIM
Întreprinderile care pot solicita ajutor de stat în baza acestei scheme sunt întreprinderi nou-înfiinţate sau întreprinderi în activitate, atât IMM cât şi întreprinderi mari, cu personalitate juridică, înfiinţate conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv:
Incadrarea solicitanților eligibili în categoria IMM:
✓ microîntreprinderi - care au până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei;
✓ întreprinderi mici – care au între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală si/sau al căror bilanț anual nu depășește 10 milioane euro, echivalent în lei;
✓ întreprinderi mijlocii ‐ care au între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală de până la 50 milioane euro si/sau al caror bilant nu depaseste 43 milioane euro, echivalent în lei;
Incadrarea solicitanților eligibili în categoria de întreprinderi mari:
✓ întreprinderi mari – întreprinderi care nu îndeplinesc criteriile prevazute in anexa I la R(UE) nr.651/2014 pentru a fi considerate IMM.
CRITERII DE ELIGIBILITATE ALE INTREPRINDERILOR SOLICITANTE
1. Pot beneficia de ajutor de stat în baza Programului întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare, următoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt înregistrate potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la înregistrarea întreprinderilor;
b) realizează o investiţie iniţială în România, respectiv investiție inițială în favoarea unei noi activitati economice, în unul dintre sectoarele prevăzute în Anexă 1 la ghidul solicitantului;
c) nu intră în categoria "întreprinderilor în dificultate" definite conform art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
d) nu se află în procedură de executare silită, insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare sau suspendare temporară a activităţii sau nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
e) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, conform prevederilor legale în vigoare;
f) nu au efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială pentru care se solicită ajutorul în ultimii doi ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanţare şi la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiţiei iniţiale pentru care se solicită ajutorul;
g) nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;
h) sunt inregistrate cu sediul social in Romania cel putin la momentul primei plati a ajutorului."