Adama
Agreena
AGRICOVER

LEGEA TERENURILOR AGRICOLE AȘTEPTATĂ 20 DE ANI NU POATE FI APLICATĂ!

Publicat: 16 octombrie 2020 - 11:42
1 comentarii   | Print | Trimite unui prieten

ÎN VIGOARE, DAR NEAPLICATĂ! Din data de 13 octombrie 2020 a intrat în vigoare Legea nr. 175/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan. Ministrul Adrian Oros a anunțat vineri, 16 octombrie 2020, că legea este contestată de zeci de fermieri români. Lege așteptată timp de 20 de ani, în vigoare acum, dar nu poate fi aplicată.

O lege care ar fi fost foarte importantă dacă ar fi apărut acum 20 de ani, din păcate, a apărut târziu și modul în care a fost formulată, termenele respective, am văzut că-n ultima perioadă încurcă pe foarte multă lume și va trebui să încercăm să aducem clarificări ca ea să poată fi aplicată și să-și facă efectele benefice care, probabil, s-au dorit atunci când legea a fost gândită.

Deci, Legea 175/2020 pe această lege au fost aprobate modificări și completări la Legea 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării și cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan. Știu că atunci când aceste modificări au fost inițiate s-au dorit două lucruri: pe de o parte, să se evite specula și s-a pus acea perioadă de 8 ani în care dacă cumpărai un teren și-l vindeai mai repede de 8 ani, impozitul pe profit era de 80%, mi se pare un lucru corect, și se urmărea ca să existe o anumită preempțiune, în primul rând a rudelor, apoi a vecinilor, apoi a arendașilor, a celor care lucrează terenul în zona respectivă, apoi a institutelor de cercetare și a universităților, apoi statul român avea posibilitatea să intervină și abia apoi terții.

Deci, legea, în intenția ei, e una bună și dacă era scrisă acum 20 de ani putea avea și un efect. Acum, modul în care a fost redactată încurcă pe toți cei care sunt cu tranzacțiile în curs, pentru că legea spune că și cele înregistrate înaintea intrării în vigoare a modificărilor legislative să fie soluționate conform procedurilor de la data depunerii cererilor și nu doar cele depuse după apariția legii și din data de 13 octombrie, când legea a intrat în vigoare, am avut zeci de sesizări și-n scris, și telefonice, de la foarte mulți fermieri, proprietari de terenuri care erau în tranzacții și de la primării, pentru că aici, în această lege, sunt implicate mai multe instituții.

Sigur că noi lucrăm la normele metodologice de aplicare a noilor măsuri, pentru că aici și Ministerul Agriculturii are un rol important, dar trebuie să facem aceste măsuri aplicabile și împreună cu mai multe ministere, iar termenul de 15 zile este foarte, foarte scurt ca să finalizăm aceste norme de aplicare, pe de o parte, iar, pe de altă parte, foarte mulți dintre cei care au demarat aceste tranzacții, înainte de apariția legii, sunt acum încurcați pentru că trebuie să reia procedurile de la început. De aceea, va trebui în perioada următoare, să propunem adoptarea unui act normativ care să modifice articolul 2 astfel încât cererile înregistrate înaintea intrării în vigoare a modificărilor legislative să fie soluționate conform procedurilor de la data depunerii cererilor.

Asta este marea sau, în general, ceea ce doresc toți petenții care s-au adresat ministerului, dar și altor ministere. Aici, va trebui ca împreună cu Comisia de agricultură din Camera Deputaților să ne aplecăm puțin pe textul de lege, astfel încât legea să fie aplicabilă și să nu încurce pe cei cărora le este destinată, a spus ministrul agriculturii, vineri, în cadrul unei conferințe de presă susținută la sediul MADR.

Articolul 2 din Legea 175/2020, despre care spune ministrul agriculturii, care-i încurcă pe mulți fermieri este următorul:

Dispozițiile privind procedurile referitoare la ofertele de vânzare, exercitarea dreptului de preempțiune, controlul aplicării procedurii dreptului de preempțiune și procedura de emitere a avizelor necesare înstrăinării terenurilor sunt aplicabile cererilor formulate după data intrării în vigoare a prezentei legi, precum și cererilor aflate în curs de soluționare la această dată.

AGROINFO vă pune la dispoziție integral prevederile acestei legi:

Înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu respectarea condițiilor de fond și de formă prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, și a dreptului de preempțiune, la preț și în condiții egale, în următoarea ordine:

a) preemptori de rang I: coproprietarii, rudele de gradul I, soții, rudele și afinii până la gradul al treilea inclusiv;
b) preemptori de rang II: proprietarii investițiilor agricole pentru culturile de pomi, viță-de-vie, hamei, irigații exclusiv private și/sau arendașii. În cazul în care pe terenurile supuse vânzării se află investiții agricole pentru culturile de pomi, viță- de-vie, hamei și pentru irigații, prioritate la cumpărarea acestor terenuri au proprietarii acestor investiții;
c) preemptori de rang III: proprietarii și/sau arendașii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării, cu respectarea dispozițiilor prevăzute la alin. (2) și (4);
d) preemptori de rang IV: tinerii fermieri;
e) preemptori de rang V: Academia de Științe Agricole și Silvice «Gheorghe Ionescu-Șișești» și unitățile de cercetare- dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare, organizate și reglementate prin Legea nr. 45/2009 privind organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice «Gheorghe Ionescu-Șișești» și a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare, cu modificările și completările ulterioare, precum și instituțiile de învățământ cu profil agricol, în scopul cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan cu destinația strict necesară cercetării agricole, aflate în vecinătatea loturilor existente în patrimoniul acestora;
f) preemptori de rang VI: persoane fizice cu domiciliul/reședința situat/situată în unitățile administrativ- teritoriale unde este amplasat terenul sau în unitățile administrativ-teritoriale vecine;
g) preemptori de rang VII: statul român, prin Agenția Domeniilor Statului.

Arendașul care dorește să cumpere terenul agricol arendat situat în extravilan trebuie să dețină această calitate în temeiul unui contract de arendare valabil încheiat și înregistrat potrivit dispozițiilor legale cu cel puțin un an înainte de data afișării ofertei de vânzare la sediul primăriei și să îndeplinească următoarele condiții:

a) în cazul arendașilor persoane fizice, să facă dovada domiciliului/reședinței situat/situate pe teritoriul național pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
b) în cazul arendașilor persoane juridice și asociații, persoane fizice, să facă dovada domiciliului/reședinței situat/situate pe teritoriul național pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
c) în cazul arendașilor persoane juridice, cu acționariat altă persoană juridică, acționarii care dețin controlul societății să facă dovada sediului social/secundar situat pe teritoriul național stabilit pe o perioadă de 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

În cazul exercitării dreptului de preempțiune de către tinerii fermieri, prioritate la cumpărarea terenului supus vânzării are tânărul fermier care desfășoară activități în zootehnie, cu respectarea condiției privind domiciliul/reședința stabilit/stabilită pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin un an anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

În sensul prezentei legi, tânăr fermier este o persoană cu vârsta de până la 40 de ani, așa cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. (n) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, cu modificările ulterioare, care intenționează să desfășoare sau desfășoară activități agricole.

În cazul exercitării dreptului de preempțiune de către proprietarii de terenuri agricole vecine, prioritatea la cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan se stabilește astfel:

a) proprietarul de teren agricol vecin care are hotarul comun cu latura cea mai mare a terenului ce face obiectul ofertei de vânzare;
b) în cazul în care terenul ce face obiectul ofertei de vânzare are două laturi mari ori toate laturile egale, prioritate la cumpărarea acestui teren are proprietarul de teren agricol vecin, tânăr fermier, care are domiciliul/reședința situat/situată pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin un an anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
c) proprietarii de teren agricol vecin care au hotarul comun cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare, în ordinea descrescătoare a lungimii hotarului comun cu terenul în cauză;
d) în cazul în care latura mare sau una dintre laturile egale ale terenului ce face obiectul ofertei de vânzare are hotarul comun cu un teren situat pe raza altei unități administrativ- teritoriale, prioritate la cumpărarea terenului are proprietarul de teren agricol vecin cu domiciliul/reședința în raza unității administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul.

Prin excepție, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan pe care sunt situate situri arheologice clasate se face potrivit prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Solicitarea și utilizarea extrasului de carte funciară sau, în condițiile legii, a certificatului de sarcini și a documentației cadastrale valabile la încheierea contractelor translative de proprietate privind bunurile imobile și alte drepturi reale fac pe deplin dovada bunei-credințe atât a părților din contract, cât și în fața notarului public cu privire la calitatea de proprietar a vânzătorului asupra imobilului supus vânzării conform descrierii din cartea funciară.

În cazul în care titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se poate face către persoanele fizice cu respectarea următoarelor condiții cumulative:

a) să aibă domiciliul/reședința situat/situată pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare;
b) să desfășoare activități agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani, anterior înregistrării acestei oferte;
c) să fie înregistrate de autoritățile fiscale române cu minimum 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

În cazul în care titularii dreptului de preempțiune nu își manifestă intenția de a cumpăra terenul, înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan se poate face către persoanele juridice cu respectarea următoarelor condiții cumulative:

a) să aibă sediul social și/sau sediul secundar situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare;
b) să desfășoare activități agricole pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
c) să prezinte înscrisurile din care să reiasă că, din venitul total al ultimilor 5 ani fiscali, minimum 75% reprezintă venit din activități agricole, așa cum sunt prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, clasificate conform codului CAEN prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale;
d) asociatul/acționarul care deține controlul societății să aibă domiciliul situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan;
e) în cazul în care în structura persoanelor juridice, asociații/acționarii care dețin controlul societății sunt alte persoane juridice, asociații/acționarii care dețin controlul societății să facă dovada domiciliului situat pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin 5 ani anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan.

În cazul neexercitării dreptului de preempțiune, dacă niciunul dintre potențialii cumpărători, în termenul legal, nu îndeplinește condițiile pentru a putea cumpăra terenul agricol situat în extravilan, înstrăinarea acestuia prin vânzare se poate face către orice persoană fizică sau juridică, în condițiile prezentei legi.

Terenurile agricole situate în extravilan se pot înstrăina, prin vânzare, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, cu obligația plății impozitului de 80% pe suma ce reprezintă diferența dintre prețul de vânzare și prețul de cumpărare, în baza grilei notarilor din respectiva perioadă.

În cazul înstrăinării directe sau indirecte, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, a pachetului de control al societăților care au în proprietate terenuri agricole situate în extravilan și care reprezintă mai mult de 25% din activele acestora, vânzătorul va avea obligația de a plăti un impozit de 80% din diferența de valoare a terenurilor respective calculată pe baza grilei notarilor între momentul dobândirii terenurilor și momentul înstrăinării pachetului de control. În acest caz, impozitul pe profit privind diferența de valoare a acțiunilor sau părților sociale vândute se va aplica la o bază redusă proporțional cu procentul ponderii terenurilor agricole respective în activele fixe, orice dublă impozitare fiind interzisă.

Proprietarii terenurilor agricole situate în extravilan au obligația să le utilizeze exclusiv în vederea desfășurării activităților agricole de la data cumpărării, iar în situația în care pe terenul agricol există investiții agricole pentru culturile de pomi, viță-de-vie, hamei și irigații exclusiv private se va păstra destinația agricolă a acestei investiții.

Titularul dreptului de preempțiune trebuie ca, în termenul de 45 de zile lucrătoare, să își manifeste în scris intenția de cumpărare, să comunice acceptarea ofertei vânzătorului și să o înregistreze la sediul primăriei unde aceasta a fost afișată. Primăria va afișa, inclusiv pe site-ul propriu, în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrarea acceptării ofertei de vânzare, datele prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei legi, respectiv le va trimite pentru afișare pe site-ul structurii centrale sau structurilor teritoriale, după caz.

Înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan fără respectarea dreptului de preempțiune sau fără obținerea avizelor este interzisă și se sancționează cu nulitatea absolută

Vizualizat: 4256 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Alte articole in aceasta categorie

Ministrul Barbu ASTĂZI: Micii fermieri, subvenție de 4.000 euro/fermier!

Ministrul Barbu ASTĂZI: Micii fermieri, subvenție de 4.000 euro/fermier!

13 octombrie 2024 - 15:48

Micii fermieri, cultivatori de legume, vor beneficia de anul viitor de un ajutor de 4.000 euro/1.000 mp cultivați cu tomate și alte legume, a anunțat ministrul agriculturii Florin Barbu, astăzi, 13 octombrie 2024, la Slatina, unde a participat la Ziua Recoltei.

Avans APIA! Suma pe cap oaie pe care o primesc oierii de la APIA săptămâna viitoare!

Avans APIA! Suma pe cap oaie pe care o primesc oierii de la APIA săptămâna viitoare!

11 octombrie 2024 - 16:20

Crescătorii de ovine încasează avansul APIA săptămâna viitoare. Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) le achită un avans de 70% din sprijinul cuplat la ovine, subvenție europeană cu cel mai mare cuantum pe cap de oaie.

Decizie MADR ACUM: Subvenția APIA cu un cuantum de 69 euro/ha, după un transfer de sume!

Decizie MADR ACUM: Subvenția APIA cu un cuantum de 69 euro/ha, după un transfer de sume!

11 octombrie 2024 - 09:16

Ministerul Agriculturii a decis să transfere bani de la două dintre eco-scheme către plata pe înverzire, PD 04 Practici benefice pentru mediu aplicabile în teren arabil. Proiectul de Ordin MADR care stabilește acest transfer și cuantumurile pentru plata avansului APIA e publicat, în dezbatere, pe site-ul MADR. 

Sumele APIA pe hectar și cap animal, la plată de săptămână viitoare! Lista ANUNȚATĂ ACUM!

Sumele APIA pe hectar și cap animal, la plată de săptămână viitoare! Lista ANUNȚATĂ ACUM!

10 octombrie 2024 - 18:51

MADR este pregătit să demareze plata avansului pentru plățile directe începând cu data de 16 octombrie, în acest sens fiind publicat în transparență decizională pe site-ul instituției proiectul de Ordin pentru aprobarea în anul 2024 a realocării sumelor și stabilirea condițiilor de acordare a avansului pentru plățile directe finanțate din FEGA, din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027.

Oficial! Raport plăți directe APIA și AFIR hectar, cap animal!

Oficial! Raport plăți directe APIA și AFIR hectar, cap animal!

10 octombrie 2024 - 08:25

Ministrul agriculturii, Florin Barbu, a prezentat miercuri, 9 octombrie, în fața Guvernului, un raport al plăților directe APIA pe hectar și cap animal, plăți compensatorii agro-mediu și climă, plăți AFIR și scheme de ajutor Ucraina acordate fermierilor și crescătorilor de animale în acest an.

Oficial! Plăți AFIR virate fermierilor!

Oficial! Plăți AFIR virate fermierilor!

10 octombrie 2024 - 07:15

Ministrul agriculturii, Florin Barbu, a prezentat miercuri, la ședința de Guvern, o informare despre plățile directe APIA, dar și plățile virate fermierilor, crescătorilor de animale de către Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, în cadrul intervențiilor lansate din Planul Național Strategic 2023-2027.

Ministrul Barbu: Scheme de ajutor Ucraina pe hectar și pe cap animal!

Ministrul Barbu: Scheme de ajutor Ucraina pe hectar și pe cap animal!

10 octombrie 2024 - 06:54

De la începutul anului și până la data de 30 septembrie 2024, agricultura României a beneficiat în total de peste 5 miliarde de euro. Asta înseamnă 25 de miliarde de lei pentru măsuri de sprijin acordate fermierilor, pentru susținerea agriculturilor în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, de susținere a investițiilor în agricultură, irigații și combaterea fenomenelor periculoase, a spus ministrul agriculturii Florin Barbu, miercuri, 9 octombrie, la finalul ședinței de Guvern.

Ministrul Barbu ACUM: Plata ANT ajutor național tranzitoriu zootehnie și vegetal!

Ministrul Barbu ACUM: Plata ANT ajutor național tranzitoriu zootehnie și vegetal!

10 octombrie 2024 - 06:27

Ministrul agriculturii, Florin Barbu, a declarat miercuri, la finalul ședinței de Guvern, ținută la Palatul Victoria, că măsurile de sprijin acordate fermierilor, crescătorilor de animale de la bugetul de stat, de la începutul anului și până acum, însumează 1,91 miliarde de euro, în această sumă este inclusă și plata ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnie.

Guvern ASTĂZI: Amânarea datoriilor fermierilor!

Guvern ASTĂZI: Amânarea datoriilor fermierilor!

09 octombrie 2024 - 19:19

Guvernul a aprobat astăzi o Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea OUG nr.4/2024 pentru stabilirea unor măsuri de sprijin cu caracter temporar, destinate producătorilor agricoli în scopul gestionării efectelor fenomenului de secetă pedologică din anul 2023 și ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei.

ASTĂZI Guvern! Subvenția de 200 euro/ha intră la plată!

ASTĂZI Guvern! Subvenția de 200 euro/ha intră la plată!

09 octombrie 2024 - 15:27

Guvernul a aprobat astăzi o Ordonanță de urgență pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli pentru culturi agricole afectate de seceta pedologică din perioada septembrie 2023 - august 2024.

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Rezultate/pagina:
Ordine de listare:   
Rezultate: [1]  
Pagini: [1]  1   
1.
Ştefan Gheorghe
|
10. 17, 2020. Saturday 18:59
Legea 17 pe 2014 este legea mafiei din agricultură romănească.Mafioții din fruntea țării au dorit să aibă exclusivitate la cumpărarea pămăntului.Au adus țara la sărăcie că țăranul să-şi vă dă pămăntul de bună voie .Apropo, avem drepturi europene. Dacă vreau să vănd pămănt îl vănd cui vreau eu nu voi Mafioților.
Rezultate: [1]  
Pagini: [1]  1   

Video

Drenatorul Apache de la Pastò Agriculture

Drenatorul Apache de la Pastò Agriculture

APACHE prelucrează terenul în profunzime, până la o adâncime de 65cm şi permite drenarea apei, eliminând băltirile. Drenatorul Apache ajută la refacerea porozităţii solului şi creştrea fertilităţii acestuia. Prezentarea drenatorului Apache - Marius Mitra, reprezentant PASTÓ Agricultură în România.

Massey Ferguson a convins de la prima lucrare CLAAS România - soluţii digitale, servicii post-vânzare şi training specializat pentru operatori! FERME DE VÂNZARE în județul Cluj! IMAGINI DIN DRONĂ // Detalii în descriere

Bancul zilei

După nuci

După nuci
- Scuze, mi-aţi văzut ţestoasa? Detalii