De ce fermierul din România are nevoie de platforme de zeci de mii de m3 de beton, iar fermierul din Belgia, Olanda, SUA, Germania, își poate pune bine merci gunoiul la capătul tarlalei? Nu avem aceeași legislație europeană?! Avertizează europarlamentarul Daniel Buda (PPE), vicepreședinte Comisia AGRI, Parlament European.
"Am participat în cadrul Comisiei pentru Afaceri Juridice la un schimb de opinii referitor la protecția mediului prin dreptul penal și înlocuirea Directivei 2008/99/CE.
Domnul raportor A. Manders: “Nu se poate ca cei care poluează doar în scopul de a obține mai mult profit, să se spele pe mâini și să spună: nu am fost eu de vină ci altcineva, cineva din întreprindere. Când aceștia poluează, e nevoie și de sancțiuni. Aceasta este propunerea. Totodată, pentru simplificarea lucrurilor se propune ca cei de la Eurojust să fie cei care dețin mandat pentru a întreprinde acțiuni iar ei pot coopera cu EPO. Ar trebui ca Eurojust să fie în măsură să acționeze atunci când autoritățile locale solicită o astfel de acțiune sau atunci când vorbim de o acțiune transfrontalieră. Americanii spun: gunoiul înseamnă bani. E adevărat că acesta e un business care crește, comparativ cu drogurile, traficul de ființe umane. Dacă vrem să ne continuăm viața pe această planetă, noi și copiii noștri, trebuie să punem capăt acestui fenomen de poluare.”
Am ridicat în cadrul ședinței probleme cu care nu doar România, dar mai multe state din Europa se confruntă atunci când vorbim de mediu. Profesia de avocat mi-a adus în față și probleme de mediu de natură penală, deci sunt conștient de cât de delicată și complexă este problema. Bineînțeles, când vorbim de mediu vorbim și de agricultură, așa că pentru mine a fost important să discut și despre captarea ilegală a apelor subterane și de suprafață, precum și despre complexitatea platformelor de gunoi, criteriile pe care acestea trebuie să le îndeplinească să fie conforme, dar si obligațiile fermierilor din acest punct de vedere:
“Nu poți pune granițe nici între Germania și Belgia, sau între România și Ungaria, și așa mai departe. În același timp însă, plecăm de la nevoia de a face tot ceea ce e este necesar să protejăm mediul. Dar eu cred că trebuie să plecăm în primul rând de la ceea ce înseamnă predictibilitatea normelor juridice. În timpul liber sunt și avocat și chiar de penal, am lucrat și în ceea ce înseamnă aceste probleme de mediu.
Este important să definim foarte clar care este conduita pe care trebuie să o aibă un agent economic sau orice altă persoană care poate să intre într-o zonă de conflict penal. Inițial voiam să am o reacție puțin mai dură legat de ceea ce înseamnă sarcina probei. De regulă cel care acuză trebuie să adune probele necesare în acel sens. E o chestiune complexă, trebuie să vedem până la urmă unde putem să răsturnăm sarcina probei, însă ca avocat, niciodată nu mi-aș putea permite să propun asta. Cel care face acuzarea trebuie să adune probe suficiente astfel încât să pună pe masa decidentului, a instanței, ceea ce este necesar pentru a aplica o sancțiune.
Mă îngrijorează câteva chestiuni care sunt legate de agricultură, legat de captarea ilegală a apelor subterane sau de suprafață. Aici ar trebui puțin detaliat. Ce înseamnă această captare ilegală? La ce dimensiune ducem această chestiune? Este secetă, sunt perfect de acord că trebuie să avem foarte mare grijă. Va fi una dintre marile probleme în viitor și nu în viitorul îndepărtat.
foto alba24
Mă interesează de asemenea uniformizarea legislației: Am avut o discuție cu Comisarul Gărzii de Mediu din România legat de ceea ce înseamnă platformele de gunoi. Există o mare dezbatere în statele membre precum Germania, Franța, Olanda și pe bună dreptate. Fermierii nu trebuie să fie obligați să aibă o platformă de gunoi betonată și cu tot felul de sisteme complicate de captare a purinului. În România trebuie să faci o întreagă construcție complexă, deși avem aceeași legislație. Haideți să uniformizăm legislațiile la nivel european astfel încât să putem să fim predictibili.
De asemenea, aș fi foarte atent legat de ceea ce înseamnă sancțiunile care sunt prevăzute. Evident că voi lucra pe această Directivă îndeaproape. Nu cred că putem să mergem pe sancțiuni de natura unei lichidări judiciare. Cum definim lichidarea judiciară? Mi se pare cam mult. Trebuie să fim atenți la aceste chestiuni astfel încât să putem să facem o legislație bună și în același timp care să și aibă eficacitate.
Legat de sporirea competențelor: aș fi rezervat. Parchetul european a avut ca rațiune în momentul în care a fost înființat, să se ocupe de aspecte financiare. Vedeți că și așa în momentul de față nu are capacitatea de a lucra cum trebuie pe această zonă a crimelor financiare. Dacă îi mai dăm și noi ceva în plus, va fi puțin mai complicat pentru activitatea sa. Dar putem să discutăm.
Salut această dezbatere, este una necesară. În același timp, repet, haideți să fim atenți în ce măsură legislația pe care noi o facem este și predictibilă pentru cei pentru care o pregătim." A informat eurodeputatul român.