Fermele de bovine pot să încaseze sume mai mari anul acesta de la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) dacă accesează, pe lângă plățile directe, și o eco-schemă, de exemplu, PD-08 - Măsura pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrășat. Care sunt condițiile pentru acest an și de ce acte au nevoie crescătorii care optează pentru această eco-schemă?
PD-08 - Măsura pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrășat
Pentru a beneficia de eco-schema pentru tineret bovin la îngrășat solicitanții trebuie să îndeplinească următoarele cerințe generale:
● să fie fermieri activi și crescători de animale;
● să dețină exploatație de bovine înregistrată cu cod ANSVSA în BND sau autorizată/ înregistrată sanitar-veterinar, conform legislației în vigoare;
● să solicite sprijin pentru efectivul livrat/ an, dar nu mai mult de 5000 de capete de tineret bovin la îngrășat de minimum 450 kg, abatorizat conform legislației în vigoare;
● efectivul eligibil de tineret bovin să fie deținut în exploatație minimum 6 luni până la data livrării în vederea sacrificării în abatoare autorizate sanitar-veterinar care sunt supuse controlului autorității competente privind respectarea Ordinului președintelui ANSVSA nr.180/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind protecția animalelor în timpul sacrificării și uciderii;
● greutatea la livrare în vederea sacrificării către un abator autorizat este de minimum 450 kg în viu/cap. ( În sensul eco-schemei PD-08, prin tineret bovin se înțelege tineret femel și mascul din specia bovine cu vârsta de maximum 32 de luni la data livrării la abator la greutatea de minimum 450 kg în viu/cap.)
● să respecte condiționalitatea la nivelul întregii exploatații agricole, pe întregul an calendaristic;
● să își asume voluntar angajamentul anual de practici agricole benefice pentru climă, mediu și bunăstarea animalelor, care depășește nivelul obligatoriu neremunerat al cerințelor de bază, constituite din prevederile Ordinului nr. 10/2023, precum și din prevederile relevante ale SMR 9 și SMR 11 .
● să depună decontul justificativ corespunzător angajamentului anual.
Fermierii trebuie să solicite minim două din cerințele specifice de mai jos, fiind obligatorie aplicarea angajamentului privind creșterea cu cel puțin 15% a spațiului alocat fiecărui animal.
Cerințe specifice sunt:
1. creșterea cu cel puțin 15% a spațiului disponibil alocat fiecărui animal:
● să asigure fiecărui animal, exploatat în sistemul semiintensiv și/sau intensiv, în perioada de stabulație a anului de cerere, un spațiu util din adăpost cu 15 % mai mare decât standardul minim prevăzut în Ordinul nr. 10/2023;
2. asigurarea condițiilor de confort sporite în zona de odihnă:
● să utilizeze o cantitate de materiale sub formă de așternut de cel puțin 3 kg/cap tineret bovin /zi;
3. asigurarea unor rații furajere optimizate pentru creșterea bunăstării și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră:
● să asigure fiecărui animal rație furajeră optimizată, echilibrată din punct de vedere nutritiv, respectiv proteina brută din furaj trebuie să aibă valoarea cuprinsă între 10%-20% din substanța uscată, care trebuie să aibă valorea cuprinsă între 40-90%.
La depunerea cererii de plată, solicitantul își va asuma voluntar, prin semnătură, asigurarea condițiilor superioare de bunăstare pentru activităţile de creştere desfăşurate în perioada 1 ianuarie-31 decembrie a anului de cerere.
Odată cu cererea de plată, fermierul care solicită eco-schema PD-08, va depune schița grajdului/spațiului de creștere (din suprafața totală construită se elimină suprafața aferentă spațiului de hrănire/adăpare dacă este amplasat pe sol care împiedică deplasarea sau odihna tineretului bovin, suprafața stâlpilor etc.).
În cererea de plată, solicitantul eco-schemei PD-08 va trece efectivul de animale livrat anual, estimat pentru anul de angajament.
Fermierul solicitant PD-08 va depune semestrial decontul justificativ, însoțit de documentele corespunzătoare cerințelor specifice, astfel:
- în luna iulie pentru activitatea de creștere și îngrășare desfășurată în perioada 1 ianuarie – 30 iunie,
- în luna ianuarie a anului următor anului de angajament pentru care se solicită sprijin, pentru activitatea de creștere și îngrășare desfășurată în perioada 1 iulie – 31 decembrie
Documentele care atestă îndeplinirea cerințelor specifice PD-08 care se depun împreună cu decontul justificativ semestrial, sunt:
● documente de intrare, în funcție de proveniență: copii de pe facturi de achiziție, documente de circulație, certificate sanitar-veterinare, filă/file din carnetul de comercializare împreună cu copia atestatului de producător, acte de mutație, acte fătări, după caz;
● documente de ieșire, după tipul abatorizării:
- copia documentului/documentelor de livrare către abatorul autorizat sanitar veterinar, copia avizului de însoțire a animalelor de la exploatația cu cod ANSVSA la abatorul autorizat sanitar veterinar;
- copia documentelor care dovedesc moartea animalelor;
● copiile rapoartelor de clasificare;
● documente pentru sacrificare în regim de prestare de servicii:
- copia avizului de livrare de la crescător la abator;
- copia facturii de prestare a serviciului de abatorizare;
- copiile rapoartelor de clasificare;
● documente pentru sacrificare în abatorul propriu autorizat:
- copie după documentul de circulație pentru mișcarea din fermă în abator;
- copie după raportul de abatorizare.
● situația centralizatoare a intrărilor și ieșirilor pentru perioada aferentă decontului întocmită pe baza documentelor de intrare-ieșire din care rezultă trasabilitatea de la intrarea în exploatație până la livrarea către abator și îndeplinirea cerințelor referitoare la perioada de 6 luni, livrarea către abator la o greutate de minimum 450 kg în viu și vârsta la data livrării către abator. Această situație centralizatoare se depune la APIA atât pe suport electronic, cât și pe suport hârtie;
● documentul din care rezultă că este îndeplinită cerința privind creșterea cu cel puțin 15% a spațiului disponibil alocat fiecărui animal este situația centralizatoare a evidențelor privind respectarea spațiului disponibil alocat fiecărui animal mai mare cu 15% față de standardul minim prevăzut în Ordinul nr. 10/2023;
● documentele care atestă îndeplinirea cerinței privind „asigurarea condițiilor de confort sporit în zona de odihnă” sunt:
- copie a facturii/facturilor de achiziționare/a documentelor de intrare, a materialelor folosite sub formă de așternut;
- copia fișei de magazie, dacă există materiale folosite pentru așternut pe stoc la data de 1 ianuarie a anului de angajament;
- copii ale bonurilor de consum;
- copie a registrului de evidență de aplicare a materialelor din care să reiasă: data (ziua) aplicării, cantitatea și locul în care au fost utilizate materialele sub formă de așternut, nr. de animale existent la momentul aplicării din care să rezulte cantitatea de 3 kg/cap/zi;
● documentul care atestă îndeplinirea cerinței privind asigurarea unor rații furajere optimizate pentru creșterea bunăstării și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră sunt: copii ale buletinelelor de analiză lunare ale furajelor din care să reiasă valoarea proteinei brute și a substanței uscate din furajele analizate, emise pe perioada anului de angajament voluntar, de către un laborator specializat.