COMUNICAT. La un an de la scufundarea vaporului care a ucis mii de oi: niciun vinovat, nicio schimbare! Animals International comemorează astăzi miile de animale care în urmă cu exact un an au îndurat cea mai oribilă moarte posibilă în portul Midia, atunci când vaporul Queen Hind s-a răsturnat. Organizația condamnă lipsa de acțiune a Guvernului României în anul care a trecut de la tragedie, spune Animals International, într-un comunicat transmis pentru AGROINFO.
Mai grav, Parlamentul României a dat o lege care înrăutățește situația pentru animale și poate declanșa un infringement din partea Comisiei Europene.
Exportul de animale vii a explodat după dezastrul de la Midia, mai bine de 2 milioane de animale părăsind România încărcate în 192 de vapoare cu destinații din Nordul Africii și Orientul Mijlociu, inclusiv în Golful Persic, în croaziere care durează până la 3 săptămâni și destinație unde temperaturile ajung chiar și la 50 de grade la umbră.
De fapt, România exportă mai bine de 2/3 din ovinele trimise din UE către țări terțe și a urcat pe locul 2 la exportul de bovine, după Spania, surclasând în ultimul an chiar și Franța. Această creștere s-a petrecut în vreme ce Guvernul României nici măcar nu a publicat concluziile și măsurile luate în urma anchetei asupra dezastrului de la Midia. Guvernul a eșuat de asemenea să prezinte progresul realizat în legătură cu angajamentul pe termen mediu de a înlocui exportul de animale vii cu cel de carne.
„A trecut un an de la dezastrul major din portul Midia. Guvernul nu a făcut niciun pas înainte pentru a opri exportul cu animale vii, iar în privința anchetei asupra tragediei, nu există încă o rezoluție față de ceea ce este evident. Vaporul Queen Hind era supraîncărcat, iar animalele au fost condamnate la o moarte cruntă și inevitabilă cauzată de lăcomie și corupție. În vreme ce autoritatea centrală insistă că pe vapor erau cu 10% mai puține animale decât de obicei, compania care a asigurat ranfluarea epavei a anunțat că a descoperit punți secrete care nu apar în documentele intitiale şi pe care erau animale”, a spus Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.
În ciuda dovezilor care arată că în timpul transportului pe timpul verii, animalele suferă din cauza caniculei, Parlamentul României a votat tocmai la mijlocul verii trecute o lege care permite explicit exporturile chiar și atunci când temperatura depășește 35°C dacă animalele sunt tunse și vapoarele încărcate cu 10% mai puține animale decât de obicei. Dar această prevedere încalcă Regulamentul UE 1/2005, care cere Statelor Membre să oprească exporturile dacă sunt prognozate temperature peste 30°C.
„Legea a fost dezbătută după tragedia Queen Hind și initial urmărea îmbunătățirea condițiilor de bunăstare a animalelor transportate prin suspendarea exportului pe timpul verii și plasarea unui medic veterinar la bordul fiecărui vapor pentru restul anului, la fel cum a făcut și Australia. Dar interferența fizică a firmelor arabe de export de animale vii susținute de ANSVSA în dezbaterile Parlamentare au anulat aceste prevederi, legea fiind promulgată de președintele Klaus Iohannis într-o formă care încalcă legislația europeană. Asta arată cât de nemiloasă este această industrie”, a adăugat Păun.
Yaron Lapidot de la organizația Israel Against Live Shipments a explicat că “Vedem mereu animale sosite cu vaporul din România care sunt epuizate, rănite și acoperite în propriile excremente. Animalele moarte pe vapor sunt aruncate în apă și ajung chiar și pe plajele noastre turistice. Animalele care supraviețuiesc croazierei, sunt ucise în Israel pentru carnea lor fără asomare. Unele animale sunt trimise mai departe cu camionul către Palestina unde, din câte știu, sunt ucise în plină stradă prin metode barbare. Cred că lucrurile nu se vor schimba aici. Singura șansă de a opri această suferința inutilă este ca România să interzică exportul de animale vii”.
Auditurile realizate de Comisia Europeană în porturile UE indică deficiențe majore, mai ales în România, țară care a autorizat mai bine de jumătate din flota care este în prezent utilizată la exportul de animale vii din UE către țări terțe. Comisia a concluzionat că aceste autorizații au fost acordate superficial și că aceste vapoare pun animalele în mare pericol. În plus față de aceste audituri, Comisia Euroepană a publicat în luna mai noua strategie care include revizuirea Regulamentului UE pentru transportul animalelor și care încurajează Statele Membre să păstreze valoarea adăugată în UE prin înlocuirea exportului de animale vii cu cel de carne.
De asemenea, Parlamentul European a anunțat în luna iunie demararea anchetei asupra exportului cu animale vii, comisia de investigație fiind constituită încă luna septembrie și analizând încălcările legislației comise de Statele Membre, inclusive România.
„Această anchetă este un instrument foarte puternic și credem că europarlamentarii vor avea toate dovezile necesare pentru a susține eliminarea acestui comerț realizat pe seama suferinței animalelor”, a încheiat Păun.
Animals International cere Guvernului României să publice rezultatele anchetei și măsurile luate în cazul dezastrului Queen Hind de la Midia. Totodată, organizația cere Guvernului să își reafirme promisiunea politică inițială și să prezinte de urgență planul concret pentru înlocuirea exportului de animale vii cu cel de carne.