Dintre cei 30.000 de fermieri din județul Bistrița Năsăud care au solicitat anul acesta subvențiile agricole la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), 262 au decedat, majoritatea deceselor fiind cauzate de Covid 19, a spus directorul executiv APIA Bistrița Năsăud, Daniela Avram. Subvențiile APIA care li s-ar fi cuvenit acestora pentru acest an pot fi încasate de urmașii lor.
”Avem 262 de fermieri care au depus cererile, dar, decedând, nu mai pot beneficia. Acolo trebuie să așteptăm să vină urmașii, să se facă procedura de transfer să vedem unde virăm banii. Din ce am discutat cu centrele locale, cu primăriile, destul de mulți dintre cei 262 de fermieri au decedat din cauza Covid”, a explicat șefa APIA BN, Daniela Avram, citată de bistrițeanul.ro
Ce trebuie să facă moștenitorii, urmașii unui fermier care a decedat după depunerea cererii unice la APIA?
Potrivit informațiilor furnizate de APIA pentru Agroinfo, o astfel de situație este considerată caz de forță majoră. Potrivit APIA, prin forţă majoră se înţelege acel eveniment imprevizibil şi imposibil de înlăturat, independent de voinţa omului, intervenit după data semnării angajamentului, care impiedică executarea lui şi care exonerează de răspundere partea care o invocă. În conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din OUG nr. 3/2015 cu modificările și completările ulterioare, precum și cu prevederile art. 2 alin.2 din regulamentul (UE) nr.1306/2013 cu modificările și completările ulterioare, decesul beneficiarului este recunoscut ca un caz de forță majoră.
Ce trebuie să faceți când vă aflați într-o astfel de situație, sunteți moștenitori, ca să nu pierdeți subvențiile agricole și ajutoarele excepționale?
Trebuie să notificați APIA în termen de 15 (cincisprezece zile) lucrătoare de la data la care succesorul în drepturi al decedatului este în măsură să trimită respectiva notificare.
În sensul art. 31 din OUG nr. 3/2015 cu modificările şi completările ulterioare, în cazul decesului fermierului care a depus cererea unică de plată, moştenitorul legal desemnat de către ceilalţi moştenitori aduce la cunoştiinţa APIA, în scris, acest aspect printr-o Înştiinţare însoţită de Certificatul de deces, în termen de 15 zile lucrătoare de la data emiterii Certificatului de deces (O copie se păstrează la dosarul cererii unice de plată a moştenitorului), precizează APIA.
Documentele care atestă cazul de forţă majoră şi care trebuie depuse de către succesorul fermierului la dosarul cererii unice de plată sunt:
- copii de pe certificatul de deces, certificatul care atestă calitatea de moştenitor / certificat de moştenitor/ eliberat de notarul public, declaraţia de împuternicire pentru un singur moştenitor în cazul existenţei mai multor moştenitori.
Dacă există o diferenţă mai mare de 15 zile lucrătoare, moştenitorul legal desemnat completează o Scrisoare justificativă în care trebuie specificate motivele întârzierii depunerii documentului.
Dacă moştenitorul nu depune Cererea de preluare de exploataţie agricolă în caz de deces pentru că nu s-a dezbătut succesiunea până la emiterea deciziei de plată pe numele decedatului, se urmează calea legală de succesiune pentru obţinerea sprijinului din contul decedatului (în cazul în care contul bancar declarat de fermierul decedat în cererea de plată nu este închis de către moştenitor).
Moştenitorul legal desemnat de către ceilalţi moştenitori poate prelua exploataţia agricolă până la data emiterii de către APIA a deciziei de plată pe numele decedatului, asumându-şi drepturile şi obligaţiile aferente, în baza unei cereri depuse la centrul local/centrul județean APIA, unde fermierul decedat a avut cererea unică de plată, Cerere de preluare de exploataţie agricolă în caz de deces, formular pus la dispoziţie de APIA, iar cererea va fi însoţită de următoarele documente justificative:
- acte doveditoare privind calitatea de moştenitor (certificat de calitate de moştenitor/certificat de moştenitor eliberat de notarul public, prin care se stabileşte calitatea succesorilor şi bunurile rămase de la fermierul decedat în original şi copie; actul de identitate al moştenitorului, în original şi copie; dovada contului bancar activ, pe teritoriul României; declaraţie notarială prin care este împuternicit doar unul dintre moştenitori să primească sprijinul (în cazul în care există mai mulţi moştenitori).
Copia acestor documente se păstrează la dosarul cererii unice de plată a moştenitorului, explică APIA.
Fermierul nu este sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii unice de plată, a modificărilor, a documentelor aferente ANT/Sprijin cuplat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, dacă anunţă APIA în termen legal şi prezintă actele doveditoare.