Comisia Europeană a adoptat astăzi, 23 iulie, o extindere a domeniului de aplicare al Regulamentului general de exceptare pe categorii de ajutoare (RGECA), care le va permite statelor membre să pună în aplicare anumite măsuri de ajutor, fără o examinare prealabilă din partea Comisiei, anunță Comisia Europeană, într-un comunicat transmis Agroinfo.
Normele revizuite se referă la: (i) ajutoarele acordate de autoritățile naționale pentru proiecte finanțate prin intermediul anumitor programe ale UE gestionate la nivel central în temeiul noului cadru financiar multianual și (ii) anumite măsuri de ajutor de stat care sunt relevante pentru sprijinirea tranziției verzi și a celei digitale, precum și pentru redresarea în urma efectelor economice ale pandemiei de COVID-19.
Exceptarea unui astfel de ajutor de la obligația de notificare prealabilă reprezintă o simplificare majoră, care facilitează punerea rapidă în aplicare a unor astfel de măsuri de către statele membre, dacă sunt îndeplinite condițiile care limitează denaturarea concurenței pe piața unică.
Pe înțelesul tuturor, dacă România, Ministerul Agriculturii vrea să acorde ajutoare de stat sau ajutoare Covid 19 fermelor vegetale sau celor din zootehnie care sunt afectate de pe urma pandemiei, au suferit pierderi, de exemplu, nu mai trebuie să notifice Comisia Europeană și să aștepte aprobarea Comisiei.
Vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Comisia simplifică astăzi normele privind ajutoarele de stat aplicabile finanțării naționale care intră în domeniul de aplicare al anumitor programe ale UE. Acest lucru va îmbunătăți în continuare interacțiunea dintre normele de finanțare ale UE și normele UE privind ajutoarele de stat în temeiul noului cadru financiar multianual. De asemenea, introducem mai multe posibilități pentru statele membre de a acorda ajutoare de stat pentru sprijinirea tranziției către o economie verde și digitală, fără a le impune să efectueze procedura de notificare prealabilă, dar și fără a provoca denaturări nejustificate ale concurenței pe piața unică. Noile norme vor facilita, de asemenea,furnizarea rapidă de către statele membre a finanțării atât de necesare pentru a sprijini o redresare durabilă și rezilientă în urma efectelor economice ale pandemiei de COVID-19.”
Comisia simplifică normele privind ajutoarele de stat aplicabile finanțării naționale a proiectelor sau a produselor financiare care intră în domeniul de aplicare al anumitor programe ale UE, adoptate recent, cu scopul de a asigura o mai bună interacțiune între normele privind finanțarea acordată de UE și normele UE privind ajutoarele de stat în temeiul noului cadru financiar multianual. Grație modificărilor introduse astăzi prin RGECA, normele privind finanțarea UE și normele privind ajutoarele de stat aplicabile acestor tipuri de finanțare au fost aliniate pentru a se evita complexitățile inutile, menținându-se în același timp concurența pe piața unică a UE.
Fondurile naționale în cauză sunt cele referitoare la:
operațiunile de finanțare și de investiții sprijinite de Fondul InvestEU;
proiectele de cercetare, dezvoltare și inovare (CD&I) care au primit o „marcă de excelență” în cadrul Orizont 2020 sau Orizont Europa, precum și proiectele de cercetare și dezvoltare cofinanțate sau formarea de echipe comune de cercetare în cadrul Orizont 2020 sau Orizont Europa;
proiectele de cooperare teritorială europeană (CTE), cunoscute și sub denumirea de componenta Interreg.
Prin modificarea de astăzi a RGECA, aceste măsuri pot fi acum puse în aplicare direct de către statele membre, fără a fi necesară notificarea Comisiei, care trebuie să fie informată doar ex-post. Exceptarea ajutoarelor în aceste domenii de la obligația de notificare prealabilă este posibilă datorită garanțiilor integrate în programele UE gestionate la nivel central de către Comisie. În special, sprijinul acordat în contextul acestor programe: (i) vizează un obiectiv de interes comun; (ii) abordează o disfuncționalitate a pieței sau obiective de coeziune socioeconomică și (iii) se limitează la suma minimă necesară.
În plus, odată cu modificarea RGECA, Comisia creează și mai multe posibilități pentru ca statele membre să furnizeze ajutorul necesar pentru dubla tranziție într-un mod care le va permite, de asemenea, să sprijine cu promptitudine întreprinderile care au nevoie de finanțare pentru a combate efectele economice ale pandemiei de COVID-19.
Ajutoarele relevante pentru atingerea acestor obiective, care sunt în prezent exceptate de la notificarea prealabilă a Comisiei, vor juca, de asemenea, un rol în continuarea pregătirii pentru perioada de după criză. Noile categorii de ajutoare care vor fi exceptate de la obligația de notificare se încadrează în domeniile de politică ce reprezintă priorități absolute pentru dubla tranziție. Ajutoarele acordate în aceste domenii vor sprijini, de asemenea, redresarea în urma efectelor economice ale crizei provocate de COVID-19 și vor asigura faptul că această redresare va contribui la tranziția către o economie verde și digitală. Categoriile relevante de ajutoare sunt:
ajutoarele acordate pentru proiectele de eficiență energetică a clădirilor;
ajutoarele pentru infrastructura de reîncărcare și realimentare a vehiculelor rutiere cu emisii scăzute;
ajutoarele pentru rețelele fixe în bandă largă, rețelele mobile 4G și 5G, anumite proiecte transeuropene privind infrastructura de conectivitate digitală și anumite vouchere.
Context
Potrivit articolului 108 alineatul (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), statele membre trebuie să notifice Comisiei Europene toate ajutoarele de stat și să le pună în aplicare numai după ce au fost aprobate de către Comisie. Conform Regulamentului de abilitare privind ajutoarele de stat, Comisia poate declara că anumite categorii de ajutoare de stat sunt compatibile cu piața unică și sunt exceptate de la obligația de notificare prevăzută în tratat.
RGECA declară anumite categorii de ajutoare de stat drept compatibile cu tratatul, cu condiția ca acestea să îndeplinească o serie de cerințe clare, și scutește aceste categorii de ajutoare de obligația de notificare a Comisiei și de aprobare prealabilă din partea acesteia. Statele membre pot astfel pune în aplicare aceste măsuri în mod direct, în deplină securitate juridică. Regulamentul general de exceptare pe categorii le permitea statelor membre să pună în aplicare o gamă largă de măsuri de ajutor de stat fără aprobarea prealabilă a Comisiei, deoarece probabilitatea ca acestea să denatureze concurența era scăzută. Astfel, din 2015 până în prezent, peste 96 % din noile măsuri de ajutor de stat pentru care s-au raportat pentru prima dată cheltuieli nu au necesitat notificarea Comisiei. Această soluție este în concordanță cu abordarea Comisiei de a se concentra asupra obținerii de rezultate mai bune și mai rapide, axându-se mai puțin pe chestiuni a căror valoare adăugată este percepută ca fiind mai limitată.
Ca urmare a unei propuneri a Comisiei adoptate în iunie 2018 pentru a facilita punerea în aplicare a următorului cadru financiar multilateral (CFM) și pentru a îmbunătăți interacțiunea dintre normele privind fondurile UE și normele privind ajutoarele de stat, Consiliul UE a adoptat, în noiembrie 2018 o modificare a Regulamentului UE de abilitare privind ajutoarele de stat [Regulamentul (UE) 2015/1588 al Consiliului]. Pe baza Regulamentului de abilitare revizuit, Comisia are dreptul de a aduce modificări specifice la RGECA.
Pe lângă extinderea domeniului de aplicare al RGECA adoptată astăzi, Comisia a lansat deja o nouă revizuire a RGECA menită să simplifice și mai mult normele privind ajutoarele de stat, având în vedere prioritățile Comisiei în ceea ce privește dubla tranziție. Statele membre și părțile interesate vor fi consultate în timp util cu privire la proiectul de text al acestei noi modificări.