Agenția Națională de Integritate (ANI) a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție în cazul unor consilieri locali care au atribuit pășunile din proprietatea comunei unor rude și au încasat subvențiile pe hectar de la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA).
Potrivit unui comunicat transmis astăzi de ANI, Matei Paul Vlad, consilier local al comunei Hălchiu, județul Brașov, se află într-un conflict de interese administrativ, iar cazul lui a fost transferat Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
"În perioada exercitării mandatului de consilier local (2016-2020), a participat la data de 10 mai 2019 la deliberarea și adoptarea Hotărârii C.L. al comunei Hălchiu, privind aprobarea încheierii contractelor de închiriere prin atribuire directă a unor suprafețe de pășune proprietatea privată a comunei, pentru pășunatul animalelor, în baza căreia la data de 14 mai 2019, a fost încheiat contractul de închiriere între asociația reprezentată de tatăl persoanei evaluate și Primăria comunei Hălchiu.
Prin închirierea pajiștilor, asociația a încasat de la A.P.I.A. - Centrul județean Brasov, subvenții în sumă totală de 971.722 Lei.
Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70 din Legea 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001, art. 75, lit a) și art. 77 din Legea 393/2004 (acte normative în vigoare în perioada evaluată).
art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative.”
art. 77 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „conflictele de interese pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali şi judeţeni sunt prevăzute în art. 46 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare”;
art. 75, alin. (1), lit. a) și b) din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia „Aleșii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorității publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: a) Aleșii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorității publice locale din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: soţ, soţie, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv;b) orice persoană fizică sau juridică cu care au o relație de angajament, indiferent de natura acestuia”
art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001, potrivit căruia „Nu poate lua parte la deliberare și la adoptarea hotărârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soț, soție, afini sau rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local”;
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective […]”.
„Persoana (...) față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică (...) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către MATEI PAUL VLAD a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane, prevăzută de art. 301 din Codul Penal, întrucât în exercitarea atribuțiilor de consilier local, a luat o decizie care a produs un folos patrimonial pentru asociația în cadrul căreia tatăl său deține calitatea de membru și funcția de președinte, dovadă fiind încasarea de către tatăl său, în baza contractului de închiriere încheiat, de subvenții plătite de A.P.I.A. - Centrul județean Brasov", precizează comunicatul ANI.
Aceeași situație și-n cazul consilierului local Emil Feier din comuna Hodac, județul Mureș.
"În perioada exercitării mandatului de consilier local (2016-2020) a luat parte la emiterea, respectiv la adoptarea unor acte administrative care puteau produce folos material pentru sine (membru fondator al unei asociații de crescători de ovine) și fiul său (președintele asociației).
Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 228, alin. (1), lit. f) și alin. (2) din OUG nr. 57/2019.
art. 228, alin. (1), lit. e) și f) și alin. (2) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit căruia „Regimul general aplicabil conflictului de interese pentru aleșii locali (1) Alesul local aflat în conflict de interese în condițiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, are obligația să se abțină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: (…) e) orice persoană (...) juridică, alta decât autoritatea din care face parte, care a făcut o plată către acesta (...); f) asociaţie sau fundaţie din care face parte. (...); (2) În exercitarea funcţiei, consilierul local sau consilierul judeţean aflat în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) are obligaţia să anunţe la începutul şedinţei consiliului local, respectiv a consiliului judeţean interesul personal pe care îl are la adoptarea hotărârii respective, anunţ care se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al şedinţei.”;
Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către FEIER EMIL a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane, prevăzută de art. 301 din Codul Penal, întrucât în exercitarea atribuțiilor de consilier local, a luat parte la emiterea și adoptarea unor acte administrative care au produs un folos patrimonial pentru asociația din care face parte împreună cu fiul său, respectiv Asociația a încasat de la A.P.I.A. - Centrul județean Mureș subvenții în sumă totală de 319.745,82 Lei, înregistrând profit în sumă totală de 14.574 Lei," susține comunicatul ANI.