Sesiunea de primire a cererilor unice pentru plata subvențiilor aferente acestui an s-a încheiat pe data de 12 iunie 2024. Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) este ocupată în această perioadă cu verificarea cererilor și pregătirea controalelor în teren. Ce verificări face APIA în acest an pentru plata subvențiilor APIA?
,,Controale administrative” înseamnă controalele care au ca scop verificarea corectitudinii şi exhaustivităţii informaţiilor furnizate în cererea de plată, în documentele ataşate acesteia sau în alte declaraţii, a respectării conformităţii cu toate criteriile de eligibilitate, cu angajamentele şi cu alte obligaţii privind intervenţia în cauză, a condiţiilor în care este acordată plata, a cerinţelor şi a standardelor relevante pentru condiţionalitate;
"Controlul vizual" înseamnă, fără a aduce atingere controalelor administrative în cadrul sistemului integrat şi controalelor la faţa locului, controlul administrativ privind completitudinea, coerenţa, plauzibilitatea şi corectitudinea datelor din cererea de plată, a documentelor ataşate cererii, precum şi a documentelor doveditoare privind utilizarea terenului declarat. Controlul vizual se realizează la primirea cererii de plată sau a modificărilor acesteia.
,,Controlul pe teren” - verificare la faţa locului a conformităţii cu realitatea, a informaţiilor din cererea de plată. Controlul pe teren se face pe baza unui plan de eşantionare a fermierilor, elaborat de APIA. Selectarea cererilor care urmează să fie verificate pe teren se face pe baza analizei de risc şi a elementelor de reprezentativitate a cererilor de plată depuse.
La aceste tipuri de control se adaugă teledetecția și monitorizarea, ambele externalizate de APIA, se ocupă firme cu care APIA are contracte.
În timpul verificărilor în fermele vegetale și de creștere a animalelor, APIA poate depista neconformități care atrag sancționarea fermierului verificat sau a crescătorului de animale. Ce înseamnă neconformitate?
,,Neconformitate” înseamnă, în cazul criteriilor de eligibilitate, al angajamentelor sau al altor obligaţii legate de condiţiile de acordare a ajutorului sau sprijinului menţionat la articolul 67 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, orice nerespectare a acelor criterii de eligibilitate, angajamente sau alte obligaţii sau, în cazul ecocondiţionalităţii, neconformitatea cu cerinţele de reglementare în materie de gestionare prevăzute la art. 93 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, cu standardele privind bunele condiţii agricole şi de mediu ale terenurilor, definite de statele membre în conformitate cu articolul 94 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, sau cu cerinţa privind întreţinerea pajiştilor permanente menţionată la articolul 93 alineatul (3) din acelaşi regulament, a explicat APIA.