Specialist APIA. Chiar dacă Ministerul Agriculturii a crescut suma pentru plata ajutorului de stat pentru creșterea animalelor, de la 20 de milioane de lei la 40 de milioane de lei, fondurile sunt în continuare insuficiente pentru acoperirea activităților de ameliorare a raselor de animale, susține o analiză făcută pentru Agroinfo de specialistul APIA, ec. Dan Sergiu Moroșanu, fost coordonator Serviciu Măsuri Specifice APIA Bacău, actualmente pensionar.
"În data de 22.04.2021, pe site-ul MADR a fost publicat proiectul de HOTĂRÂRE pentru stabilirea datei până la care se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1179/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor, precum și pentru completarea art. 19 din Hotărârea Guvernului nr. 1179/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat în sectorul creșterii animalelor.
Prezentul act normativ urmează să abroge HG 1006/2020, modificând data până la care urmează a fi aplicat HG 1179/2014- respectiv 31 decembrie 2021- și în același timp stabilește suma alocată ajutorului de stat pentru anul 2021, sumă care este de 40.000.000 lei, din care 17.610.000 lei pentru speciile taurine , bubaline, porcine și ecvine, respectiv 22.390.000 lei pentru speciile ovine și caprine.
Conform Notei de fundamentare a HG 1006/2020 schema de ajutor de stat are ca obiectiv acoperirea costurilor administrative aferente întocmirii şi menţinerii registrului genealogic, precum şi costurile aferente testelor pentru determinarea calităţii genetice sau a randamentului genetic al şeptelului.
Ajutoarele sunt furnizate sub formă de servicii subvenţionate întreprinderilor individuale şi familiale, persoanelor fizice autorizate, persoanelor fizice care deţin certificat de producător/atestat de producător, după caz, precum şi persoanelor juridice care îşi desfăşoară activitatea în domeniul creșterii animalelor.
Intensitatea ajutorului de stat pentru efectuarea serviciilor menționate anterior este:
a) de până la 100% din costurile administrative aferente întocmirii şi menţinerii registrelor genealogice;
b) de până la 70 % din costurile aferente testelor efectuate de terţi sau în numele unor terţi pentru determinarea calităţii genetice sau a randamentului genetic al şeptelului.
Solicitanţii ajutorului de stat sunt asociaţii sau organizaţii de crescători de animale care prestează serviciile menționate anterior, acreditate de către Agenția Națională .pentru Zootehnie "Prof. dr. G. K. Constantinescu" pentru întocmirea şi menţinerea registrelor genealogice ale raselor de animale şi/sau pentru determinarea calităţii genetice a raselor de animale.
Prima precizare incorectă care se face în Nota de fundamentare a proiectului de act normative este cea referitoare la valoarea maximă alocată acestui tip de ajutor până la 31.12.2021 este de 759.250.000 lei. Suma menționată a fost stabilită prin HG 880/20.10.2015, act normativ prin care din suma inițială de 881.100.000 lei alocată pentru HG 1179/2014 a fost redistribuită suma de 121.850.000 lei cătrte HG 1174/2014 ajutorul de stat la motorina utilizată în agricultură.
Așa cum rezultă din HG 880/2015 suma de 759.250.000-238.202.850 lei taurine; 521.047.150 lei ovine- a fost alocată pentru activitatea de ameliorare desfășurată până în anul 2020 nu până în 2021.
Pentru a demonstra afirmația că activitatea de ameliorare a fost și este subfinanțată începând cu anul 2020 trebuie să vedem sumele alocate anual conform HG 1179/2014
TOTAL BOVINE OVINE
HG 880/2015 25.000.000 lei 15.702.850 lei 9.297.150 lei
HG 214/2016 32.000.000 lei 18.500.000 lei 13.500.000 lei
HG 212/2017 56.588.945 lei 27.184.890 lei 29.404.055 lei
HG 939/2018 59.900.000 lei 27.000.000 lei 32.900.000 lei
HG 158/2019 72.075.000 lei 34.525.000 lei 37.550.000 lei
HG 845/2020 65.000.000 lei 30.000.000 lei 35.000.000 lei
HG proiect 2021 40.000.000 lei 17.610.000 lei 22.390.000 lei
TOTAL 350.563.945 lei 170.522.740 lei 180.041.205 lei
% 46,17 % 71,59% 34,55%
Se observă foarte clar că alocările bugetare cumulate până în anul 2021 nu se apropie nici pe departe de suma alocată inițial acestei activități.
Trebuie menționat faptul că în Nota de fundamentare a HG 1179/2014 se fac următoarele precizări:
,,Beneficiarul final al ameliorării raselor de animale este consumatorul, respective societatea, deoarece ameliorarea animalelor duce la creșterea producției, ca urmare, aparent, beneficiarul este fermierul, dar la nivelul economiei naționale creșterea producției se concretizează în creșterea ofertei de produse, iar efectul ei poate fi scăderea prețului de vânzare a acestora.
Fermierul este obligat să investească în ameliorare pentru a se menține în competiție cu ceilalți fermieri, dar faptul că el nu este beneficiarul real al investiției, justifică participarea financiară a statului la această investiție, prin care promovează producția animală, și în acest fel asigură siguranța alimentară a populației “
O altă problemă nerezolvată de prezentul proiect de act normativ este necesitatea actualizării tarifelor reglementate prin HG 1179/2014.
Trebiue să avem în vedere faptul că tarifele reglementate în anul 2014, anul emiterii HG 1179, sunt compuse din cheltuieli materiale și cheltuieli cu forța de muncă, deci ele ar trebui corectate atât cu indicele de inflație cât și cu evoluția salariului minim.
Evoluția celor doi indicatori a fost următoarea:
INDICE INFLAȚIE SALARIU MINIM
2015 -0,6 1050 lei
2016 - 1,5 1250 lei
2017 1,3 1450 lei
2018 4,6 1900 lei
2019 3,8 2230 lei
2020 2,1 2300 lei
Corelând evoluția celor doi indicatori, creșterea minimă a tarifelor prevăzute în HG 1179/2014 trebuie să fie de minim 10%.
Ca urmare a subfinanțării activității de ameliorare, activitatea asociațiilor care au ca obiect de activitate întocmirea și menținarea registrelor genealogice este cea mai afectată și asta deoarece această activitate are ca sursă de finanțare exclusiv sprijinul acordat prin HG1179/2014.
În condiția în care aceste asociații vor fi în imposibilitate să susțină financiar activitatea de înregistrare în registrele genealogice a datelor furnizate de asociațiile care efectuează activitatea de control a producței toată munca depusă în anii 2015 – 2020 pentru menținerea registrelor genealogice ar putea să fie pierdută deoarece întreruperea înregistrărilor face ca aceste înregistrări să-și piardă relevanța.
Ameliorare fără continuitate în înregistrarea datelor de producție la animalele mame și la descendenți nu se poate face.
Cu stimă,
economist Dan Sergiu MOROȘANU"