Cererile pentru ajutorul de stat acordat apicultorilor, în cuantum de 5 euro/familia albine, se depun la direcțiile agricole județene până la data limită 11 aprilie 2024.
Beneficiari
Ajutorul de stat se acordă următorilor beneficiari, crescători de albine:
a) apicultori, persoane fizice care dețin atestat de producător emis în baza Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol, cu modificările și completările ulterioare, valabil la data depunerii cererii;
b) apicultori, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, constituite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.182/2016, cu modificările și completările ulterioare, precum și precum și societăți agricole constituite în baza Legii nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și compeltările ulterioare;
c) apicultori, persoane juridice.
Ajutorul de stat se acordă beneficiarilor care deţin, cresc şi/sau exploatează familii de albine în stupi identificaţi de Agenția Națională pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu”, conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 251/2017 pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor şi stupilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Criterii de eligibilitate. Acte
Beneficiarii prezentei scheme trebuie să îndeplinească următoarele criterii de eligibilitate cumulative:
a) să dețină la data de 31 decembrie 2023 familii de albine înscrise în baza naţională de date apicolă gestionată de Agenția Națională pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu”, prin oficiile pentru zootehnie județene, potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 251/2017, cu modificările și completările ulterioare, în exploatații apicole/stupine autorizate sanitar-veterinar de către ANSVSA prin direcțiile sanitar veterinare și pentru siguranța alimentelor județene;
b) să dețină familii de albine în stupine înregistrate/autorizate la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, la data depunerii cererii;
c) să nu se afle în lichidare sau faliment, la data de 24 februarie 2022, conform evidențelor Oficiului Național al Registrului Comerțului sau în cazul persoanei fizice nu a fost emisă o decizie definitivă a instanțelor judecătorești de constatare a falimentului până la data de 24 februarie 2022.
Beneficiarii depun la depun/transmit la DAJ o cerere de solicitare a ajutorului pentru efectivul de albine deținut, care cuprinde și declarația pe propria răspundere că nu se află în lichidare sau faliment la data de 24 februarie 2022, al cărei model este prevăzut în anexa nr.1, însoţită de următoarele documente justificative:
a) copie a B.I./C.I. al/a solicitantului sau al/a reprezentantului legal, dacă cererea este depusă prin reprezentant legal/împuternicit;
b) împuternicire/procură notarială şi o copie a B.I./C.I. al/a unui reprezentant, după caz;
c) copie a atestatului de producător în cazul beneficiarilor apicultori, prsoane fizice;
d) copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului/Registrul naţional al asociaţiilor şi fundaţiilor sau a actului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea;
e) dovadă cont activ bancă/trezorerie;
f) copia documentului de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a stupinei/stupinelor, eliberat de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, pe a cărei rază teritorială se desfăşoară permanent activitatea stupinei, care atestă că solicitantul deține familii de albine la data depunerii cererii.
În situaţia în care beneficiarii deţin mai multe stupine/exploatații apicole care sunt situate pe raza mai multor unităţi administrativ-teritoriale din judeţe diferite, aceştia depun o singură cerere la DAJ pe raza căruia au domiciliul /sediul social sau dețin numărul cel mai mare de familii de albine.
Perioada de depunere a cererilor de solicitare a ajutorului de stat şi a documentelor justificative este de 30 zile lucrătoare, începând cu ziua următoare intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Plata ajutorului de stat se efectuează până la data de 30 iunie 2024.
Se pot efectua plăți și după această dată pentru conturi invalide, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2024.
Documentele depuse/transmise în copie de către beneficiar vor purta sintagma „conform cu originalul", vor fi datate şi însuşite prin semnătură de către beneficiar.
În termen de două zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență Agenția Națională pentru Zootehnie „Prof. Dr. G.K. Constantinescu” transmite la DAJ, în format letric și electronic, lista apicultorilor cu numărul de stupi și numărul de familii de albine înscrise în baza de date naţională apicolă la data de 31 decembrie 2023.
Cuantumul ajutorului de stat care se acordă beneficiarilor este de 5 euro/familia de albine, pentru numărul de familii de albine deținut la 31 decembrie 2023. Cursul de schimb valutar euro/lei pentru calcularea valorii totale maxime / cuantumului este cel comunicat de Banca Națională a României la data de 29 decembrie 2023, respectiv de 4,9746 lei/euro.
Schema se cumulează cu orice alte scheme de sprijin finanțate de la bugetul de stat, cu respectarea pragului maxim de 280.000 euro/beneficiar.
Cadrul legal OUG nr. 14/28.02.2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea parțială a pierderilor suferite în anul 2023 în sectorul apicol, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. Publicată în Monitorul Oficial nr. 166 din 29 februarie 2024.