Comisia privind protecția animalelor în timpul transportului, Parlamentul European, a dezbătut marți, 26 octombrie 2021, printre altele, și anumite restricții la transportul vițeilor neînțărcați.
"Dacă ai o pășune la 20 de km de locul unde îți este ferma și ai de-a face cu fătări, atunci, practic, dacă noi spunem că nu se pot transporta (vițeii n.r.), înseamnă că nu mai ai cum să îl mai duci în fermă să îl hrănești. Sunt chestiuni care trebuie lămurite", a subliniat latura aberantă a unor decizii luate de Bruxelles europarlamentarul român Daniel Buda (PPE), în cadrul dezbaterilor din Parlamentul European.
Ce a mai spus în intervenția sa eurodeputatul român? Daniel Buda a adresat întrebări unor experți și a primit și răspunsuri. Le inserăm pe toate.
"Trebuie să fim ancorați în realitățile din teren și să venim cu soluții pe care să le punem pe masă pentru ca toate părțile să fie mulțumite, să creștem standardele de bunăstare a animalelor și sigur, să oferim un sprijin fermierilor.
Concret, domnule Jed Goodfellow, spuneați că nu se pot transporta animalele în condiții de bunăstare. Totuși, ce facem cu fermierii în situația în care avem fermieri care exportă în țări care nu acceptă carcase de animale? Ce alternativă le punem pe masă? Care este opinia dumneavoastră în ce privește transportul animalelor de reproducție? Cei care avem minime cunoștințe de genetică, de zootehnie, nu trebuie să fii mare specialist pentru a ști că animalele de reproducție nu pot fi transportate doar în eprubetă, sub formă de material genetic. Ai nevoie de femela gazdă, de reproducători, și așa mai departe. Cum facem până la urmă cu transportul de animale de reproducție? Se întreba colegul nostru, Flanagan, de ce trebuie să fim furnizori de hrană pentru alte zone ale globului, de ce nu putem produce doar pentru a satisface nevoile interne. Sigur, putem avea și o astfel de abordare până la urmă în cadrul dezbaterilor, dar mă gândesc dacă ne putem permite să ne limităm activitatea, iar în alte părți ale globului să fie foametea și să moară oameni din această cauză. Foametea a condus întotdeauna la război. Până la urmă, ar trebui să ajungem la o soluție de mijloc.
Doamna Marie-Noëlle Orain, legat de abatoare, ați subliniat o chestiune foarte importantă. Reducerea efectivelor de animale în anumite zone a dus și la închiderea abatoarelor. Ați adus în discuție alternativa abatoarelor mobile care poate fi adoptată la nivelul statelor membre, cu toate că Germania nu permite folosirea abatoarelor mobile. Credeți că de la nivelul Comisiei Europene s-ar putea stimula statele membre să se dezvolte o rețea de abatorizare pentru a sacrifica animalele cât mai aproape de poarta fermierilor?
Domnule Giuliano Marchesin, care este opinia dumneavoastră în ce privește îmbunătățirea condițiilor de bunăstare a animalelor pe durata transportului? Credeți că am putea folosi noile cuceriri tehnologice legate de asigurarea unui climat optim pe durata transportului în camioane și pe vase? Costurile pentru astfel de investiții ar fi foarte mari și nu și-ar putea permite firmele de transport? Ar trebui să venim cu resurse financiare din PAC pentru a moderniza transportul? Dacă am închide transportul animalelor, așa cum a spus domnia sa, am distruge practic sectorul zootehnic", a spus europarlamentarul român.
Jed Goodfellow, profesor doctor la Universitatea Lecturer Macquarie Australia: "Din perpectivă australiană, este foarte important că pe toate piețele unde transmitem animale vii, transportăm și carcase. Nu cunosc vreo țară unde exportăm să nu accepte carcase, dar aceasta este doar experiența din Australia. În loc ca animalele să fie încărcate vii, pe piață, acestea ar urma să fie încărcate în carcase. În ceea ce privește reproducerea, aceste animale sunt mai valoroase și li se oferă condiții mai bune. Pot exista moduri în care aceste animale ar putea fi exportate în condiții mai bune, dar ne lovim de faptul că nu putem supraveghea modul în care sunt tratate aceste animale.
ASEL reprezintă sistemul de standarde care garantează bunăstarea animalelor. Fiecare procent de densitate scăzută înseamnă că transportatorii pierd profit. Reducerea de 10% în densitate ar duce la scăderi de 25% până la 100% din profitul transportatorilor, în funcție de durata transportului.
Modul în care sunt concepute vasele pentru a reduce stresul privind temperaturile de vas-De la 1 iunie până în 14 septembrie este interzis transportul către zonele din țările arabe. Totuși, un anumit stat nu poate controla cum va fi acel vas în jurisdicții străine. Realitatea este că exportul de animale vii către state terțe nu se poate face cu umanism. Experiența australiană arată că nu se poate. Singura modalitate este de a transporta carne în carcase."
Giuliano Marchesin, Director OI INTERCARNEITALIA (Italia): "Domnule Buda, investițiile în noi tehnologii ar însemna îmbunătățirea standardelor pe toate componentele. Dacă noi impunem condiții camioanelor, transportatorilor, le permitem să își facă bine meseria cu reguli clare, coaerente, bazate pe tehnologie, consumatorul va fi mulțumit pentru că vede că Europa se angajează în acest sens. E nevoie de personal calificat, de controale, pentru îmbunătățirea transportului pe mare
Eu vorbesc în numele crescătorilor. Suntem importatori net de vaci de carne. Avem nevoie ca transporturile să aibă loc. Nu se pot bloca. Dacă s-ar opri transportul de animale vii, zootehnia din Italia ar dispărea. Regulamentul existent nu trebuie modificat, ci poate doar completat cu anumite prevederi. Am putea să avem ambiția să fim autosuficienți în ce privește animalele de carne, însă trebuie să putem să avem posibilitatea să achiziționăm animale de reproducere care ar putea fi stabilite și în zone îndepărtate, unde nu prea există în momentul de față.
Nu avem nevoie de un alt regulament în afara de 1/2005. Dacă vrem să protejăm animalele, trebuie să punem la dispoziție resursele necesare pentru ca transporturile să fie făcute cu mijloacele necesare. Pe nave, e nevoie ca veterinari oficiali să însoțească transporturile. Bunăstarea animalelor nu se protejează cu reguli, ci dând posibilitatea de a adapta mijloacele de transport. Haideți să nu mai vorbim de reguli mai stricte, ci de finanțări care ar fi mult mai potrivite.
Concluzia: 1 euro dat unui crescător aduce 10 de bogăție. Trebuie ca din punct de vedere a mediului, economie să fie sustenabilă. Trebuie să îmbunătățim condițiile de viață a crescătorilor, a animalelor."
Miguel Angel Higuera, președinte grupului de lucru pentru bunăstarea animalelor COPA-COGECA (Spania): "Mulțumesc, domnule Buda pentru întrebările adresate în mod direct. Sunt de acord că ar trebui ca transportul să dureze cât mai puțin. În cazul vițeilor neînțărcați, transportul trebuie să dureze foarte puțin. Preluăm și ideea că am putea avea considerații de ordin veterinar, sunt multe boli care se transmit de la mama la făt, sunt boli a căror gravitate depind și de vârsta vițeilor. Mai avem problema instalațiilor de abatorizare. Ideea e ca transportul să se facă doar acolo unde animalul se bucură de condiții mai bune."
Marie-Noëlle Orain, raportoare pentru bunăstarea animalelor la Comisia socială și de mediu privind bunăstarea animalelor (Franța): "În multe regiuni au dispărut abatoarele locale, multe nu au putut să facă toate îmbunătățirile necesare în ce privește igiena, respectarea noilor norme. Activitatea de abatorizare nu este una rentabilă din punct de vedere economic. Am văzut privatizarea multor întreprinderi. În ce privește rețeaua teritorială, trebuie să ne gândim la posibilitatea relocalizării abatoarelor astfel încât abatoarele care există să fie îmbunătățite, adică să fie finanțare europeană pentru aceasta. Există și soluția abatoarelor mobile. Statele membre ar trebui să investească în abatoare regionale, așa cum am arătat și în avizul nostru. În ce privește transportul și rețeaua teritorială de abatoare, aceasta este cheia reducerii transportului."