6 L † Boboteaza - Botezul Domnului
7 M † Soborul Sfântului Ioan Botezătorul
8 M Sfântul Cuvios Gheorghe Hozevitul; Cuvioasa Domnica Post
9 J Sfântul Mucenic Polieuct
10 V † Cuviosul Antipa de la Calapodesti; Sfântul Grigorie al Nişei Post
11 S † Cuviosul Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte
12 D Sfânta Muceniţă Tatiana - Ap. Efeseni IV, 7-13Ev. Matei IV, 12-17glas 4, voscr. 7
Predică la Duminica după Botezul Domnului - Ap. Efeseni IV, 7-13Ev. Matei IV, 12-17glas 4, voscr. 7
Boboteaza - Botezul Domnului
Pe data de 6 ianuarie, creştinii ortodocşi prăznuiesc Botezul Domnului sau Boboteaza. Această sărbătoare reprezintă botezul în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos de către Sfântul Ioan Botezătorul. În ajunul şi în ziua de Bobotează, în toate bisericile ortodoxe, cu puterea Duhului Sfânt, la rugăciunile arhiereilor şi preoţilor se sfinţeşte aghiasma cea mare.
Boboteaza - Epifania
La 30 de ani, la plinătatea vârstei bărbatului desăvârşit, a venit Hristos la Iordan, unde Sf. Ioan Botezătorul învăţa şi boteza cu botezul pocăinţei; iar despre Iisus le spunea: "Se afla în mijlocul vostru Acela pe voi Care nu-L ştiţi" (Ioan 1, 26). "Nici eu nu-L ştiam pe El, dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: peste Care vei vedea Duhul coborându-Se şi rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh Sfânt. Şi eu am văzut şi am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu" (Ioan 1, 33-34). Când a apărut Hristos pe malul Iordanului, Sf. Ioan, luminat de Duhul Sfânt, Îl recunoaşte şi-L arătă mulţimilor, zicând: "Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii" (Ioan 1, 29). Această mărturie era foarte necesară israelitenilor, care aşteptau pe Mesia cel profeţit cu multe veacuri înainte. Hristos îi cere lui Ioan să-L boteze, iar acesta, după o împotrivire de adâncă smerenie, primeşte să-L boteze, după rânduiala lui. După botezul lui Hristos cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborât în chip de porumbel şi a stat peste Iisus, iar Tatăl a mărturisit: "Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!" (Matei 3, 17). Astfel, botezul primit de Hristos are şi un alt scop: Epifania - arătarea Sfintei Treimi - moment în care El avea să fie descoperit lui Ioan şi, prin acesta, lui Israel, că Fiului lui Dumnezeu şi că Mesia.
Cu botezul lui Ioan s-a botezat şi Mântuitorul, dar nu pentru că El avea nevoie de curăţire de păcate, fiind Dumnezeu-Omul, ci pentru a ne arăta importantă şi lucrarea botezului pe care îl va institui şi a împlini Legea, ca să se descopere lumii taina lui Dumnezeu cel în Treime închinat, în numele Căruia să ne botezăm şi noi. Taina botezului a fost instituită de Hristos însuşi îndată după învierea Sa din morţi, odată cu trimiterea apostolilor la propovăduirea Evangheliei către neamuri: "Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte Eu v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului" (Matei, 28, 19-20).
Hristos se afunda în Iordan şi Duhul pogoară peste ape. A trebuit să se scufunde Fiul în firea omenească şi prin ea în apă, pentru ca noi, scufundându-ne în apă, să ne înălţăm spre viaţa Sa dumnezeiască în Duhul Lui cel Sfânt. În Cuvântul întrupat, apă şi Duhul se unesc din nou.