MIERCURI, ORA 21. Ministrul agriculturii, Achim Irimescu, răspunde la votul dat împotriva sa de deputați. Achim Irimescu susține că subvențiile se plătesc în ritm accelerat! Vinovat de întârzierile la plată este fostul ministru al agriculturii, Daniel Constantin. Actualul ministru își acuză predecesorul că a majorat salariilor angajaților din Agenția de Finanțare a Investițiilor Rurale (AFIR) și a indus în eroare Ministerul Finanțelor.
Replica tăioasă a ministrului agriculturii, vizavi de aprobarea de către deputați a moțiunii simple depusă împotriva sa de grupurile PSD și ALDE, ne-a fost trimisă la redacție la ora 21 a zilei de 8 iunie, ziua în care s-a votat moțiunea. Ministrul Achim Irimescu îl acuză pe predecesorul său de starea jalnică în care a ajuns agricultura în acest moment. Iată conținutul comunicatului în forma în care ne-a fost trimis la redacție!
"În ce priveşte acuzația privind neacordarea la timp a subvenţiilor de către APIA, precizăm că subvenţiile se plătesc într-un ritm accelerat - peste 1,22 miliarde Euro din noiembrie până în prezent - deși întârzierile se datorează 100% fostei conduceri.
Prezentăm mai jos întârzierile pe care le-a găsit actuala conducere a Ministerului şi care au impietat asupra efectuării la timp a plăţii subvenţiilor:
Adoptarea extrem de tardivă a legislaţiei necesare efectuarii plăților:
Ordinul 619 a fost adoptat de abia la 6 aprilie 2015, iar depunerea cererilor de plată a început numai la jumătatea lui aprilie, deci cu o lună jumătate întârziere.
Contractarea modulului de plăţi trebuia realizată cu 1 an înaintea demarării plăţilor în avans, dar s-a făcut de abia la sfârşitul lunii iulie 2015 (abia în 30 iulie 2015 a fost adoptată HG nr. 596/22.07.2015).
Decizia finală privind aplicarea schemelor noii Politici agricole comune a fost transmisă Comisiei Europene de abia în octombrie 2015, deci era imposibilă realizarea modulului de plăţi până la 16 octombrie – dată la care ar fi trebuit să înceapă plățile în avans!
Neasigurarea la timp de fosta conducere a Ministerului a fondurilor necesare modulului de plăți ca urmare a întârzierii în aprobarea actului normativ
Eliminarea cooperativelor și asociațiilor de la accesul fondurilor pentru pășuni.
La acestea se adaugă desigur decizia eronată a fostului ministru de a aplica in 2015 si 2016 un numar mult prea mare de scheme de plăți in cadrul noii Politici agricole comune, respectiv 81 fata de 21 de scheme în anul 2014!
Toate aceste erori și întârzieri grave pălesc însă în fața eșecului în absorbția fondurilor de dezvoltare rurală: dezangajarea în 2015 a 1 miliard Euro și corectți financiare pentru cele două Agenții de plăți în sumă de peste 800 milioane Euro (numai pentru descărcarea de conturi a celor două Agenții în anul 2015 penalizări de circa 80 milioane euro).
Să mai adăugăm faptul că fostul ministru a indus în eroare Ministerul Finanțelor Publice solicitând creșterea salariilor la Agenția de Finanțare si a Investițiilor Rurale (AFIR) pe motiv că acestea s-ar plăti din fonduri europene. Întrucât salariile trebuie plătite din bugetul național, la începutul acestui an actualul ministru a trebuit să găsească soluții pentru plata salariilor pentru cei 1800 salariați ai AFIR!
Culmea, toata această situație gravă din agricultură este pusă de autorul moţiunii, care a condus ministerul 3 ani jumătate, pe seama actualului ministru!
Ce a realizat actualul ministru de la preluarea portofoliului:
Simplificarea semnificativă a cererii de plată pentru anul 2016 - dosar de 9 ori mai redus față de cel din 2015 ! Aceasta a permis introducerea cererilor de la 1 martie, așa cum prevede legislația europeană;
Reintroducerea posibilității de acces de către cooperative și asociații a subvențiilor pentru pășuni
Stabilirea posibilității de acces la subvențiile agricole a universităților, institutelor de cercetări și stațiunilor didactice. Pentru creșterea absorbţiei fondurilor pentru dezvoltare rurală au fost identificate 52 de măsuri de simplificare a accesului PNDR 2014-2020. Au fost eforturi considerabile, astfel încât să rezulte o debirocratizare reală.
Adoptarea actului normativ prin care s-a înfiinţat funcţia de ataşat agricol care să permită promovarea exporturilor românești în 12 țări pentru creșterea profitului producatorilor români
Relansarea Fondului Mutual – proiectul legislativ se află în dezbatere cu fermierii; stabilirea unui Fond Mutual va permite despăgubirea calamităților din fonduri europene, degrevînd bugetul național de sume importante ce pot fi astfel utilizate în alte scopuri.
Lansarea dezbaterilor asupra unui proiect de lege privind restructurarea cercetării în domeniul agricol, care să conducă la susținerea creșterii competitivității producătorilor români pe piața UE și internațională.
Realizarea unui Fond de creditare a agriculturii (termen octombrie 2016) care să permită facilitarea finanțării fermierilor și astfel creșterea absorbției fondurilor de dezvoltare rurală, evitînd dezangajări de miliarde din trecut
Deblocarea exportului de ovine în ţările din Orientul Mijlociu – peste 750.000 ovine au fost deja exportate, noi demersuri urmand a permite deschiderea de noi piețe și valorificarea optimă a ovinelor.
Demersuri la Comisia Europeană pentru liberalizarea regimului de export al cărnii de porc.
Stabilirea legislației necesare unui sistem de ecarisare corespunzător cerințelor UE și evitarea astfel a declanșării acțiunii de infringement de către Comisia Europeană împotriva României. De ani de zile România nu a reușit să înregistreze progrese în acest sens.
Potrivit legii, adoptarea unei moțiuni simple nu implică în mod obligatoriu demiterea unui ministru, o decizie în acest sens este prerogativă exclusivă a primului-ministru".
Moțiunea simplă a fost depusă pe 9 mai 2016 la Biroul permanent al Camerei Deputaților de grupurile parlamentare PSD și ALDE. Pe 16 mai 2016, moțiunea simplă a fost supusă la vot în plenul Camerei, dar nu a trecut din pricina lipsei de cvorum. A fost votată miercuri, 8 iunie 2016, cu 189 de voturi pentru, 11 împotrivă și 89 de abțineri.