Reclama header big full
KWS+
Reclama header after big part 2
Reclama header after big part 3

SCRISOAREA CUTREMURĂTOARE A UNUI FERMIER ROMÂN CĂTRE GUVERNANȚI: OPRIȚI-VĂ ÎN CEASUL AL 12-LEA! NE EXTERMINAȚI!

Publicat: 29 martie 2018 - 07:44
4 comentarii   | Print | Trimite unui prieten

NU REALIZĂM PROPORȚIILE DEZASTRULUI! HRANA SĂNĂTOASĂ A ROMÂNILOR ESTE ÎN PERICOL! Micii fermieri români, țăranii noștri care produc hrană sănătoasă sunt exterminați de legi care avantajează concurența străină și de controale excesive în timp ce pe masa românilor ajunge brânză fără lapte, mezeluri fără carne și carne injectată. Unui fermier român i-a ajuns cuțitul la os și le scrie guvernanților că e timpul să se oprească din exterminarea țăranului român.

SUNT SATE ÎNTREGI DIN CARE AU DISPĂRUT VACILE!

Asistăm în ultimii 25-30 de ani la o scădere dramatică a efectivului de bovine în România, fără ca „cineva” să își pună întrebarea „de ce?” Plecând de la comunicatul Direcției Sanitar-Veterinare Suceava privind evoluția (mai corect involuția) efectivului de bovine din județul Suceava, județ care a fost dintotdeauna pe primul loc la efectivul de bovine, respectiv scăderea de la 180.000 capete în 2012 la 110.000 capete în 2017, scădere care de altfel se manifestă în aproximativ aceleași proporții și la nivel național și cu speranța că măcar în “ceasul al 12-lea” se vor lua măsurile care se impun încercăm în acest material să sintetizăm o parte a problemelor care au dus la această scădere, despre care putem spune că pune în pericol chiar siguranța alimentară a României.

Din analiza situației din teritoriu se observă că tendința de scădere a efectivelor este mai accentuată la fermele mici, gospodăriile țărănești și fermele de familie, unde am constatat că sunt sate întregi în care aproape nu mai există vaci. Puținele ferme comerciale apărute în ultimii ani nu au reușit nici pe departe să compenseze această scădere.

1. PREȚUL PRODUSELOR AGROALIMENTARE
Fluctuația prețurilor și mai ales scăderea acestora la materia primă (animale vii, carne și lapte) au dus la o lipsă a predictibilității economice și la rezultate financiare negative și implicit la falimentul unor agenți economici care activau în domeniul creșterii bovinelor.

taranii-pot-hrani_b

Sursa foto: Federația Agricultorilor Fermierul. Imaginea este din timpul unui protest la Bruxelles, din 2012, la care au participat și fermieri români

BRÂNZĂ FĂRĂ LAPTE, MEZELURI FĂRĂ CARNE ȘI CARNE INJECTATĂ! ASTA MĂNÂNCĂ ROMÂNUL!

2. CONCURENȚA NELOIALĂ A PRODUSELOR ALIMENTARE FALSIFICATE
În legătură directă cu punctul 1, această problemă este tratată cu prea mare lejeritate de autoritățile care ar trebui să vegheze ca pe masa consumatorilor să ajungă produse care să respecte standardele minime de calitate impuse de legislația românească și europeană. Chiar dacă de cele mai multe ori este vorba de ingrediente permise, faptul că nu există suficiente informații despre aceste produse influențează foarte mult piața produselor “adevărate”, vedem pe piață din ce în ce mai multe brânzeturi fără lapte, mezeluri fără carne și carne injectată, care numai carne nu poate fi numită. Toate aceste lucruri fac neatractivă pentru procesatori materia primă de calitate, care este, bineînțeles, mai scumpă.

3. LEGISLAȚIA INCOMPLETĂ, NEARMONIZATĂ CU LEGISLAȚIA UNIUNII EUROPENE

Asistăm neputincioși la o serie de reglementări legislative care nu numai că nu sprijină crescătorii de vaci, ci mai degrabă par a avea rolul de a-i descuraja pe aceștia. Amintim aici doar câteva exemple:

Legislația referitoare la atribuirea pășunilor, proprietatea UAT-urilor. Din anul 2012 au fost câteva modificări “spectaculoase” care au bulversat pur și simplu crescătorii de animale. De exemplu, obligația ca aceste pășuni să fie concesionate doar către formele asociative (asociații și cooperative), ulterior asociațiile fiind declarate neeligibile, iar cooperativele au fost obligate să treacă animalele membrilor în proprietatea cooperativei, lucru nemaiîntâlnit în Europa. Chiar dacă ulterior (după 2 ani) s-a revenit asupra acestei decizii, efectele au fost dezastruoase. De asemenea, modul de atribuire a acestor pășuni, cu licitații trucate pe principii de „compatibilitate” cu primarii și descalificarea participanților fără o bază legală au dus în multe cazuri la „decimarea” efectivelor de animale ale celor care nu au fost în grațiile autorităților locale.

• Legislația referitoare la înființarea de puncte de sacrificare, secții de prelucrare a laptelui, carmangerii și magazine la poarta fermei. Chiar dacă am asistat în ultimul timp la unele schimbări, putem spune că în continuare legislația (și uneori interpretarea acesteia) este restrictivă și nu permite fermierilor să valorifice direct către consumator produsele sale, lucru care ar duce la o îmbunătățire a situației financiare a acestora și ar facilita accesul consumatorilor la produse agroalimentare de calitate.

Reglementările legate de distanțele dintre ferme și locuințe sau alte obiective duc la o descurajare și o presiune continuă asupra fermelor, mai ales în condițiile în care zonele construibile sunt în continuă expansiune, iar tendința este de a „împinge” fermele cât mai departe de aceste zone. Dacă în ceea ce privește fermele noi se mai pot găsi soluții de amplasare corectă, la fermele deja existente se impune protejarea acestora de „băieții deștepți și cu bani” deranjați de vederea vacilor.
Aici putem adăuga și problema platformelor de gunoi de grajd, unde distanțele sunt de-a dreptul imposibil de respectat, mai ales în zona de munte.

• Declararea ca neeligibile (pentru subvenții agricole n.r.) a unor suprafețe însemnate de pășuni alpine care de regulă sunt pășuni mixte intercalate cu afin și merișor, plante care sunt consumate de către animale, dar sunt excluse de la plată în urma controalelor. Chiar dacă vorbim de suprafețe unde se poate demonstra că se desfășoară activitate agricolă, acestea sunt declarate neeligibile, existând riscul ca aceste pășuni să fie abandonate definitiv. Un lucru foarte grav este că, deși în regulamentul european numărul 2393/13 dec.2017 a fost modificată definiția pajiștilor astfel încât aceste suprafețe să fie eligibile și să poată beneficia de sprijin, în legislația românească nu au fost transpuse aceste modificări.

4. ATITUDINEA ORGANELOR DE CONTROL
De prea multe ori, cei care vin să verifice/controleze diverse aspecte ale activităților specifice fermierilor dau dovadă de exces de zel de parcă principalul scop al acestor acțiuni este „exterminarea” fermierilor.

5. LIPSA UNEI STRATEGII NAȚIONALE, UNITARE, PE TERMEN LUNG
Pentru a dezvolta sau în cazul de față a stopa declinul unui sector cu asemenea însemnătate este nevoie de o gândire unitară și o abordare strategică. Spre deosebire de alte specii cu ciclu scurt de producție (porc, oaie, pasăre), efectivele de bovine nu se pot reface decât foarte greu având în vedere intervalul între generații (5,3 ani) precum și alți factori care fac ca această activitate, odată oprită, să fie foarte greu sau chiar imposibil de reluat.
Dacă nu există o strategie pe termen lung care sa creeze siguranța unei investiții într-o fermă de vaci, sunt șanse foarte mici ca în locul fermelor desființate să apară altele noi.

6. DISCRIMINAREA/DEZAVANTAJAREA CRESCĂTORILOR DE ANIMALE LA ACORDAREA SUBVENȚIILOR
În ultimii ani, unele măsuri legislative și administrative ale autorităților centrale și locale au dezavantajat net crescătorii de animale. Dacă reamintim aici modul de acordare a pășunilor comunale prin licitații trucate în mod preferențial, precum și faptul că la acordarea subvenției pentru pășune, sunt avantajați cei care nu dețin animale, putem spune că este mai bine să renunți la creșterea animalelor, încasând mult mai ușor subvenția pe pășune.

7. SLABA IMPLICARE A AUTORITĂȚILOR ÎN PROMOVARE
Promovarea produselor agroalimentare românești de calitate ar trebui să fie o preocupare constantă a autorităților în colaborare cu fermierii și asociațiile reprezentative ale acestora. Faptul că se realizează o promovare susținută pentru consumul cărnii de oaie este un început bun care merită apreciat, dar credem că includerea în acest program de promovare și a altor specii de animale (vită, porc, pasăre) crescute în fermele românești ar fi un lucru benefic atât pentru fermieri, cât și pentru consumatori.

8. CONSULTAREA FERMIERILOR LA LUAREA DEECIZIILOR
În condițiile în care există multe neconcordanțe între unele acte și acțiuni administrative, modul de aplicare a acestora și problemele fermierilor, considerăm că un dialog permanent și real între autorități și asociațiile reprezentative ale fermierilor ar duce la îmbunătățirea activității tuturor părților implicate. Observăm că multe dintre propunerile pertinente și conforme cu legislația europeană nu au fost adoptate în legislația românească din motive pe care nu le înțelegem.
La acest capitol, consultările care au avut loc pe tema noii Politice Agricole Comune și lipsa de reacție a asociațiilor de profil la această temă deosebit de importantă au ca rezultat o poziție oficială a României care susține marii fermieri în contradicție cu interesele fermierilor mici și mijlocii, cu efecte deosebit de grave după anul 2020.
Dacă „invazia” marilor exploatații (majoritatea cu acționari străini) nu va fi stopată, peste 20-30 de ani probabil nu vor mai exista fermieri români care să conteze pe piața produselor agroalimentare.

9. DEZINTERESUL FACTORILOR DE DECIZIE
Unele dintre măsurile adoptate de autorități par să fie mai degrabă împotriva fermierilor decât în avantajul acestora. Pagubele majore suferite de fermieri în urma atacurilor animalelor sălbatice asupra efectivelor de animale, atacuri intensificate în ultimul timp, și lipsa de reacție a celor care ar trebui sa îi sprijine pe cei din urmă, fac ca aceștia să fie din ce în ce mai descurajați în a crește animale.

10. SLABA PERFORMANȚĂ A EFECTIVELOR DE ANIMALE
Chiar dacă în ultimii ani sumele primite sub diferite forme de sprijin (pe suprafață și/sau animale) au fost considerabile, constatăm că evoluția din punct de vedere genetic și economic a efectivelor de animale, nu se ridică întotdeauna la standardele optime. Oricât de mari ar fi subvențiile, o performanță productivă scăzută a efectivului de animale (indiferent de specie, rasă sau direcția de exploatare) nu poate susține profitabilitatea unei ferme.
Gândindu-ne că este posibil ca unele forme de sprijin să fie mult diminuate sau chiar eliminate, considerăm că trebuie să acordăm o atenție sporită în ceea ce privește eficiența economică și adoptarea de tehnologii inovative pentru a rezista pe o piață în care competiția este din ce în ce mai dură.

11. IMPOSIBILITATEA FERMIERILOR DE A CONTROLA PIAȚA

Creșterea accentuată a cotei de piață a marilor retaileri care controlează evoluția prețurilor și mențin oferta pentru produsele agroalimentare la un prag minim de sustenabilitate pentru fermierii și producătorii români de produse agroalimentare fac aproape imposibilă menținerea unor prețuri care să aducă un procent rezonabil de profitabilitate pentru aceștia.
Marile lanțuri de magazine dețin în acest moment peste 60% din piața produselor agroalimentare și doar 15% din produsele comercializate de aceștia provin de pe piața locală.

12. LIPSA DE ORGANIZARE A FERMIERILOR
O mare parte a problemelor enumerate anterior ar putea fi rezolvată dacă fermierii ar înființa și susține organizații (cooperative, asociații, federații) puternice și reprezentative. Începând cu modul de abordare și răspunsul autorităților la problemele specifice și terminând cu organizarea vânzării și obținerea unor prețuri rezonabile, toate țin de organizarea și puterea de negociere a fermierilor. Dacă vom continua să lucrăm separat, individual și de multe ori parcă unii împotriva celorlalți, nu avem nicio șansă de a reuși.

Fermierul Dumitru Grigorean, președintele Asociației Crescătorilor de Bovine de Carne din România

Vizualizat: 126538 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Alte articole in aceasta categorie

APROBAT DE GUVERN! CUANTUM SUBVENȚIE APIA OVINE/CAPRINE 17,9 EURO/ANIMAL!

APROBAT DE GUVERN! CUANTUM SUBVENȚIE APIA OVINE/CAPRINE 17,9 EURO/ANIMAL!

01 octombrie 2020 - 21:32

OFICIAL! Guvernul a aprobat astăzi o Hotărârea privind stabilirea pentru anul 2020 a cuantumului per hectar al plăţii unice pe suprafaţă, al plăţii redistributive şi a intervalelor de suprafaţă pentru care se acordă aceasta, al plăţii pentru practici agricole benefice pentru climă şi mediu, al plăţii pentru tinerii fermieri și a plafonului aferent schemei de sprijin cuplat pentru măsura din sectorul zootehnic, speciile ovine și caprine. Cuantumul sprijinului cuplat la ovine și caprine este 17,9 euro/cap de animal.

BANII ÎN CONTURILE FERMIERILOR! LISTA APIA CU FERMIERII DIN FIECARE JUDEȚ ȘI SUMELE PLĂTITE!

BANII ÎN CONTURILE FERMIERILOR! LISTA APIA CU FERMIERII DIN FIECARE JUDEȚ ȘI SUMELE PLĂTITE!

01 octombrie 2020 - 21:09

OFICIAL APIA! Agenția de Plăți și intervenție pentru Agricultură (APIA) aduce la cunoștință opiniei publice, situația rezultată în urma finalizării tuturor controalelor administrative și a plăților aferente Schemei de ajutor de stat acordat producătorilor agricoli care au înființat culturi în toamna anului 2019, afectate de seceta pedologică, pentru fiecare județ în parte.

ANUNȚ APIA DE ULTIMĂ ORĂ! APIA MODIFICĂ MĂSURA 21!

ANUNȚ APIA DE ULTIMĂ ORĂ! APIA MODIFICĂ MĂSURA 21!

01 octombrie 2020 - 20:17

COMUNICAT APIA. Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari ai Măsurii 21 « Sprijin temporar cu caracter excepțional acordat fermierilor și IMM-urilor care au fost afectați în mod deosebit de criza Covid-19«, că doar în data de 2 octombrie 2020, va SUSPENDA TEMPORAR  activitatea de primire a cererilor.

NU AM TEREN LA APIA, DAR AM ANIMALE, AM DREPTUL LA AJUTORUL COVID-19? RĂSPUNSUL ÎL DĂ UN ȘEF APIA!

NU AM TEREN LA APIA, DAR AM ANIMALE, AM DREPTUL LA AJUTORUL COVID-19? RĂSPUNSUL ÎL DĂ UN ȘEF APIA!

01 octombrie 2020 - 14:42

EXCLUSIV AGROINFO. Nu am teren la APIA, am doar animalele înregistrate, am dreptul la ajutorul Covid-19? Am teren la APIA, cresc animale, dar nu am animalele înregistrate la APIA, am dreptul la ajutorul Covid-19? AGROINFO a primit o avalanșă de astfel de mesaje, cu diferite situații, de la crescătorii de animale. Toate răspunsurile le dă, exclusiv pentru AGROINFO, un șef Serviciu Măsuri Specifice din cadrul Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.

DOCUMENTUL OBLIGATORIU PENTRU AJUTORUL DE MAXIM 2.500 DE EURO PE FERMA DE OVINE SAU DE CAPRINE!

DOCUMENTUL OBLIGATORIU PENTRU AJUTORUL DE MAXIM 2.500 DE EURO PE FERMA DE OVINE SAU DE CAPRINE!

01 octombrie 2020 - 11:53

AJUTOR MĂSURA 21. Atenție! Fără acest document nu beneficiați de ajutorul de maxim 2.500 de euro/ferma de ovine și/sau caprine. Această adeverință trebuie prezentată la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) de către toți crescătorii de oi și/sau capre care depun cererea pentru ajutorul excepțional acordat în cadrul Măsurii 21 Sprijin temporar cu caracter excepțional acordat fermierilor afectați în mod deosebit de criza Covid-19.

DATA DE REFERINȚĂ AJUTOR APIA MĂSURA 21 PENTRU OVINE, CAPRINE ȘI BOVINE!

DATA DE REFERINȚĂ AJUTOR APIA MĂSURA 21 PENTRU OVINE, CAPRINE ȘI BOVINE!

01 octombrie 2020 - 11:00

AJUTOR EXCEPȚIONAL PENTRU FERMELE DE ANIMALE. AGROINFO a primit mesaje de la mai mulți crescători de animale. Aceștia ne întreabă ce înseamnă data de referință pentru ajutoarele excepționale din cadrul Măsurii 21, de care beneficiază crescătorii de animale care au avut pierderi cauzate de criza sanitară. Cuantumul maxim al acestui ajutor este de 7.000 de euro/fermă.

MICII FERMIERI CER MINISTERULUI AGRICULTURII SĂ MODIFICE CONDIȚIILE PENTRU AJUTOARE MĂSURA 21!

MICII FERMIERI CER MINISTERULUI AGRICULTURII SĂ MODIFICE CONDIȚIILE PENTRU AJUTOARE MĂSURA 21!

01 octombrie 2020 - 08:59

VOCEA FERMIERILOR! Micii fermieri care cultivă legume în spații protejate sunt nemulțumiți de condițiile de acordare a ajutorului excepțional stabilit prin Măsura 21. Mai mult, ei au observat neconcordanțe între fișa Măsurii 21 și Ghidul solicitantului. Ion Păunel, președintele Sindicatului Producătorilor Agricoli din Olt, organizație membră în Uniunea Salvăm Țăranul Român, a anunțat că a solicitat Ministerului Agriculturii modificarea condițiilor în așa fel încât de ajutor să beneficieze mai mulți fermieri.

TERMEN SUBVENȚII APIA 31 OCTOMBRIE 2020! ACTE OBLIGATORII PENTRU AJUTORUL DE STAT!

TERMEN SUBVENȚII APIA 31 OCTOMBRIE 2020! ACTE OBLIGATORII PENTRU AJUTORUL DE STAT!

01 octombrie 2020 - 08:18

PLĂȚI FERMIERI. Până la data de 31 octombrie 2020 inclusiv, fermierii pot depune la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) cererile de plată pentru rambursarea ajutorului de stat pentru cantităţile de motorină achiziţionate şi utilizate în agricultură, aferente perioadei 01 aprilie - 30 iunie 2020 (trim. III al anului 2020), a transmis APIA o informare pentru AGROINFO.

PLATA AVANSULUI APIA 2020! SUMA MAXIMĂ PE HECTAR ESTIMATĂ LA 169 EURO/HA!

PLATA AVANSULUI APIA 2020! SUMA MAXIMĂ PE HECTAR ESTIMATĂ LA 169 EURO/HA!

01 octombrie 2020 - 07:49

SUBVENȚII APIA 2020! Fermierii români beneficiază și-n acest an de un avans la plățile directe pe suprafață cuvenite pentru anul de cerere 2020. Plata avansului va începe la data de 16 octombrie 2020. AGROINFO a estimat suma pe hectar pe care APIA le-o va plăti în avans fermierilor din cuantumul plăților directe pe suprafață.

SUBVENȚIA DE 100 DE EURO! LISTA APIA CU CRESCĂTORII DE ANIMALE DIN FIECARE JUDEȚ!

SUBVENȚIA DE 100 DE EURO! LISTA APIA CU CRESCĂTORII DE ANIMALE DIN FIECARE JUDEȚ!

30 septembrie 2020 - 18:47

ANUNȚ APIA DE ASTĂZI! Situația finală a cererilor depuse pentru ajutoarele de stat aferente susținerii  activității crescătorilor din sectoarele bovin, avicol și suin în contextul crizei economice generate de pandemia COVID -19!

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Rezultate/pagina:
Ordine de listare:   
Rezultate: [4]  
Pagini: [1]  1   
4.
Necula Gabriel
|
03. 29, 2018. Thursday 15:50
Guvernanti nu doresc o agricultura performanta in Romania.Nu vor sa deranjeze pe altii
3.
Lili
|
03. 29, 2018. Thursday 13:40
Rasa bălțată românească are în momentul de față un statut duplicitar.Apare că rasă în pericol de abandon alături de Sura de stepă și Brună (pentru care se dă subvenții destul de mare iar condițiile de acordare sunt mai ușor de îndeplinit) și pe de altă parte a fost recunoscută ca rasă în U E din2015 când s-a acordat pentru prima dată SCZ crescătorilor acestei rase-figurand ca "vaci lapte"cu anumite performanțe a producției de lapte.Impunerea unei anumite cantități de lapte ca și criteriu de eligibilitate a eliminată...decizie care ar putea pune în pericol corectitudinea acordării.Realitate este că intra-adevar rasa Bălțată Românească este în pericol de abandon.
2.
Aba5
|
03. 29, 2018. Thursday 12:10
Doamna Pricop sprijinul cuplat se da pentru ameliorarea raselor ... Si nu da romania sprijinul cuplat ..astea sunt regulile de la uniunea europeană ..si sunt foarte bune in mare parte... sprijinul cuplat il ei atunci cand faci o monta dirijată ex monta artificială sau taur autorizat ca produsul sa iasa bun ..si uite asa sa facem performanță.. Un produs dintr-o vaca montată artificial sa spunem rasa de lapte la momentul la care ajunge la maturitate si fata ,cantitatea de lapte pe care o da din prima fatare este incomparabila cu o vaca metis pe care o are orice țăran in curte CU ACEEAȘI CANTITATE DE FURAJ..mie personal imi convine sa plătesc monta artificială si sa am un produs bun... orice vaca mănâncă la fel doar ca una da 5 litri la prima fatare si cea din monta artificială da 10 minim... despre asta este vorba.. Si de-astea sunt subvenționate ca sa facem performanță nu sa producem 10 litri de lapte de la 3 vaci....
1.
Masca Aurel
|
03. 29, 2018. Thursday 08:19
Sunt producator agricol certificat bio detin o suprafata de 10 ha. de livada si o turma de capre si oi imi distruge sistematc anual livada . Am apelat la tote institutiile abilitate pt. ajutor,reclamatii peste totot de doua ori in tribunal si nu-mi pot castga dreptatea. Institutiile sunt slabe ,nu-si asuma responsabilitati ,noi producatorii suntem neglijati,dispretuiti si lipsiti de aparare. Ne luptam si cu clima schimbata si ramanem impasibili ...
Rezultate: [4]  
Pagini: [1]  1   

Video

Fermy Show - Tratamentul la sămânță

Fermy Show - Tratamentul la sămânță

Stiai că o singură linguriță de sol productiv conține în general între 100 de milioane și 1 miliard de bacterii? Despre sol, sămânță și tratamente, în episodul 3 al ”Fermy Show”!

Ridichea furajera - cea mai buna cultura pentru inverzire Tractoarele Massey Ferguson și încărcătoarele Weidemann în acțiune! Peste 8 tone de orz la hectar în ferma lui Călin Tomescu! Ce a făcut diferenţa dintre orz şi grâu?

Bancul zilei

La audieri

La audieri
La audieri, suspecta blondă: Detalii