COMISAR EUROPEAN, REACȚIE VEHEMENTĂ! Comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară, Vytenis Andriukaitis, a declarat astăzi, la Bruxelles, în Consiliul Agricultură și Pescuit, AGRIFISH, că nu exclude declanșarea unei proceduri de infringement pentru România după ce ministrul român al agriculturii, Petre Daea, a refuzat să blocheze exportul în Golful Persic a 70.000 de ovine. Comisarul european i-a cerut, săptămâna trecută, ministrului Daea să suspende acest transport din pricina temperaturilor ridicate.
Am cerut, săptămâna trecută, să fie oprit un transport uriaș de oi (70.000 de ovine din România n.r.). Regret faptul că apelul meu nu a primit un răspuns pozitiv. Mă voi asigura că serviciile mele investighează condițiile și motivele care stau în spatele refuzului. Deși nu pot exclude procedurile privind încălcarea dreptului comunitar (infringement n.r.) în astfel cazuri, nu cred că vor schimba situația animalelor dacă nu vom lucra împreună pentru a face o schimbare reală pe teren, a spus comisarul european în discursul său, ținut astăzi la Consiliul AGRIFISH, desfășurat la Bruxelles.
Comisarul european i-a cerut vineri, 12 iulie 2019, ministrului român al agriculturii să blocheze exportul celor 70.000 de ovine în Golful Persic din pricina temperaturilor ridicate.
Având în vedere prognoza meteo în zona Golfului Persic în iulie, care anunță că temperaturile vor ajunge la 46 de grade Celsius și ținând cont de faptul că măsurile anunțate de ministerul dumneavoastră în aprilie anul trecut nu au fost puse în practică, din nefericire, vă cer, ca un gest de responsabilitate, să opriți exportul iminent de ovine în Golful Persic, deoarece astfel de temperaturi extreme fac practic imposibilă respectarea următoarelor cerințe legale:
"Nici un animal nu poate fi transportat decât dacă este potrivit pentru călătoria prevăzută și toate animalele trebuie transportate în condiții garantate că nu le vor provoca vătămări sau suferințe inutile "(punctul 1 capitolul 1 din Anexa la Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului privind protecția animalelor în timpul transportului) și
"Mijloacele de transport, containerele și accesoriile lor trebuie să fie proiectate, construite, întreținute și exploatate astfel încât: h) să protejeze animalele împotriva temperaturilor extreme meteorologice nefavorabile și a schimbărilor adverse climatice". (din același regulament european). I-a scris comsarul european ministrului agriculturii Petre Daea.
Ministrul agriculturii Petre Daea și comisarul european Vytenis Andriukaitis
Petre Daea a refuzat însă să blocheze acest transport. Noi nu oprim exportul de ovine şi pentru că România are şi drepturi şi obligaţii. Are dreptul de a exporta şi obligaţia de a respecta regulile de export şi le respectă întocmai. În acest moment, ANSVSA prin prezenţa specialiştilor din zonă dar şi a preşedintelui se află în port pentru a asista la respectarea tuturor regulilor privind bunăstarea animalelor. Nu este niciun motiv să se oprească exportul pentru că este în interesul fermierilor şi al ţării. Este păcat de munca pe care fermierii au făcut-o până acum, să aducă animale la greutatea de livrare şi acum să nu le poată livra, i-a răspuns Daea comisarului european.
Vytenis Andriukaitis a mai spus astăzi, 15 iulie, în discursul ținut la Consiliul AGRIFISH, că fie sunt respectate regulile de bunăstare a animalelor pe timpul transportului cu camioane și vapoare, fie oprim complet exportul animalelor vii.
Înainte de vacanța de vară, vreau să revin la chestiunea importantă a bunăstării animalelor în timpul transportului. Aceasta este o chestiune care, după cum știți, primește o atenție deosebită din partea cetățenilor și ONG-urilor noastre. Și devine un subiect din ce în ce mai agresiv.
Temperaturile ridicate reprezintă o preocupare deosebită în acest moment al anului - mai ales că animalele sunt exportate pe șosea sau cu vapoarele din UE în țările din Orientul Mijlociu și din Africa de Nord.
Anul trecut, am solicitat sprijinul dvs. activ pentru protejarea bunăstării animalelor exportate în Turcia în lunile fierbinți de vară și coordonarea transporturilor într-o manieră mai eficientă pentru a evita supraaglomerarea. Ca urmare, unele țări au decis să oprească exporturile în zilele cu temperaturi extreme. Vă felicit pentru asta. Vă mulțumim că ați dat un exemplu. Cu toate acestea, ceea ce am văzut pe teren este că alții nu fac suficient.
Anul trecut, în iulie și august, 533 de camioane cu vite și oi au trecut granița turcă, când temperaturile au fost peste 30 de grade Celsius. Aceste animale au fost trimise din 15 state membre, iar în majoritatea cazurilor condițiile de călătorie nu erau acceptabile.
Au existat, de asemenea, probleme la alte frontiere ale UE, inclusiv transportarea animalelor cu vapoare, în condițiile în care bunăstarea animalelor nu putea fi garantată. Multe porturi din sudul Europei nu dispun de facilități pentru a proteja animalele de temperaturi ridicate în timp ce așteaptă să fie încărcate pe ambarcațiuni. Din nou, acest lucru nu este acceptabil. Trebuie să se oprească. Este o rușine să tratăm animalele în acest fel. Fie acționăm ca ființe umane și respectăm cerințele Tratatului de la Lisabona și legislația noastră privind bunăstarea animalelor, fie oprim complet exporturile de animale vii. (...) Vă îndemn să luați măsuri, să vă protejați animalele. Este de datoria dumneavoastră să faceți acest lucru. Doresc ca statele membre ale UE - toate - să dea un exemplu în acest domeniu. Există țări din întreaga lume - cum ar fi Australia - care au luat deja decizia de a opri transportul animalelor în timpul temperaturilor ridicate. Să nu rămânem în urmă. Pe un om nu-l costă nimic să fie bun cu un animal, a spus comisarul european Vytenis Andriukaitis.