EXTREMĂ URGENȚĂ: CADASTRAREA TERENURILOR AGRICOLE. Fără cadastru, din 2020 este posibil ca agricultorul român să nu-și mai încaseze subvenția pe suprafață. Este motivul pentru care și Guvernul României a considerat că prioritare în programul de cadastrare sunt terenurile agricole. Fermierii beneficiază de cadastrarea gratuită a terenurilor pe care le dețin, dar au câțiva pași de urmat.
Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară are ca termen de finalizare anul 2023. Cadastrarea intră în sarcina Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) și nu presupune costuri pentru proprietarii de terenuri agricole sau alte imobile. Pe de altă parte, proprietarii au obligații pe care trebuie să le respecte din momentul în care sunt anunţaţi că încep lucrările de cadastrare în zona lor.
OBLIGAȚIILE AGRICULTORILOR!
-Să se prezinte la punctele de informare pentru a obţine informaţii referitoare la planul de lucru, programarea interviurilor în teren, activităţile de măsurare şi identificare a imobilelor;
-Să meargă la primărie cu actele de proprietate pentru a obţine copii legalizate;
-Să înmâneze echipei care efectuează lucrările de înregistrare sistematică copiile legalizate ale actelor juridice care atestă dreptul de proprietate sau alte drepturi reale, care conţin modificări ale configuraţiei imobilelor sau atestă alte acte, fapte ori raporturi juridice privitoare la imobile. Copiile legalizate ale documentelor se preiau numai dacă acestea nu există în arhiva oficiului teritorial sau a autorităţii admnistraţiei publice locale ori a emitentului acestora;
- Să colaboreze cu echipa care efectuează lucrările de înregistrare sistematică, în sensul de a-i permite accesul pe proprietate şi de a-i furniza informaţii privitoare la identificarea imobilelor pe care le deţin;
- Să verifice informaţiile din fişele de date care le vor fi prezentate;
- Să verifice inforrnaţiile privitoare la imobilele pe care le deţin, în etapa de publicare a documentelor tehnice cadastrale;
- Să depună cerere de rectificare dacă datele publicate nu sunt corecte. Cererea de rectificare a informaţiilor din documentele tehnice publicate se poate face în termen de 60 de zile de la afişare şi trebuie însoţită de documentele doveditoare.
Prima etapă de realizare a lucrărilor de înregistrare sistematică presupune înştiintarea proprietarilor, respectiv a posesorilor şi a altor deţinători, prin intermediul campaniei de informare publică, organizată la nivel naţional şi local.
Procedura de informare se referă şi la începerea lucrărilor de înregistrare sistematică, precum şi la realizare, beneficiile, drepturile şi obligaţiile ce le revin pe parcursul derulării lucrărilor de înregistrare sistematică a proprietăţilor.
Ce se întâmplă în cazul proprietarilor care sunt stabiliți în străinătate și nu pot să coopereze?
Dacă proprietarii, posesorii sau alți deținători nu se prezintă, identificarea limitelor imobilului se va face în lipsa acestora. Primarul unității administrativ-teritoriale, primării, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate, eliberează certificate și furnizează gratuit echipelor de realizare a lucrărilor sistematice de cadastru date și informații cuprinse în:
•registrul agricol;
•registrul de rol nominal unic;
•nomenclatura stradală;
•Listele cuprinzând următoarele date: numele, prenumele codul numeric personal saudupă caz, numărul de identificare fiscală, adresa domiciliului pentru persoane fizice,respectiv denumirea, adresa sediului și codul de înregistrare fiscală sau, după caz,codul unic de înregistrare, în cazul persoanelor juridice. Orice alte informații și evidențe care ar putea fi necesare realizării lucrărilor sistematice de cadastru în vederea înscrierii în cartea funciară.
Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară include:
- Măsurători cadastrale;
- Activităţi de geodezie, cartografie, topografie şi fotogrammetrie;
- Activităţi de informare şi conştientizare a publicului;
- Dezvoltare şi mentenanţă a sistemelor informatice;
- Conversia cărţilor funciare şi a documentaţiilor cadastrale din format analogic în format digital;
În cadrul PNCCF sunt necesare copii legalizate ale actelor de proprietate numai în situaţia în care acestea nu există în arhiva oficiului teritorial sau a autorităţii administraţiei publice locale ori a emitentului acestora.
Conform datelor ANCPI, în prezent, în România, doar 21,83% dintre imobile sunt cadastrate. Astfel, din 40 de milioane de imobile, doar 8,73 de milioane sunt cadastrate.
Conducerea ANCPI a stabilit sumele care pot fi plătite primăriilor în 2016 din veniturile proprii ale instituţiei. Fiecare primărie va primi până la 135.000 lei. Bugetul alocat de agenţie în acest an este de 90,7 milioane euro.
(Surse folosite: Programul Național de Cadastru și Carte Funciară, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, adevărul.ro)