KWS+
Reclama header after big part 2
AGRICOVER

ÎN VIGOARE! DECIZIA care PROTEJEAZĂ FERMIERII ROMÂNI DE ABUZURILE COMERCIANȚILOR!

Publicat: 02 mai 2019 - 14:47
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

ÎN VIGOARE DE LA 1 MAI 2019! Document oficial al Parlamentului European și Consiliului! Sunt interzise practicile comerciale neloiale! Fermierii și producătorii români care vând produse agricole și alimentare perisabile beneficiază de protecție împotriva abuzurilor comercianților. Marfa livrată acestora trebuie plătită într-un anumit termen. Contractele încheiate cu comercianții, magazine, lanțuri de magazine, nu mai pot fi modificate unilateral.

Potrivit DIRECTIVEI (UE) 2019/633 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, publicată pe 25 aprilie 2019 în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene practicile comerciale INTERZISE sunt:

Statele membre se asigură că cel puțin toate următoarele practici comerciale neloiale sunt interzise:

(a) cumpărătorul plătește furnizorului,

(i) în cazul în care acordul de furnizare prevede livrarea produselor în mod regulat:

pentru produsele agricole și alimentare perisabile, mai târziu de 30 de zile de la încheierea unei perioade de livrare convenite în care au fost efectuate livrări sau mai târziu de 30 de zile de la data la care suma de plată aferentă respectivei perioade de livrare a fost stabilită, dintre aceste două date fiind luată în considerare cea care survine mai târziu;

pentru alte produse agricole și alimentare perisabile, mai târziu de 60 de zile de la încheierea unei perioade de livrare convenite în care au fost efectuate livrări sau mai târziu de 60 de zile de la data la care suma de plată aferentă respectivei perioade de livrare a fost stabilită, dintre aceste două date fiind luată în considerare cea care survine mai târziu,

în ceea ce privește termenele de plată prevăzute la prezentul punct, se consideră, în orice caz, că perioadele de livrare convenite nu depășesc o lună;

(ii) în cazul în care acordul de furnizare nu prevede livrarea produselor în mod regulat:

pentru produsele agricole și alimentare perisabile, mai târziu de 30 de zile de la data livrării sau mai târziu de 30 de zile de la data stabilirii sumei de plată, dintre aceste două date fiind luată în considerare cea care survine mai târziu;
pentru alte produse agricole și alimentare perisabile, mai târziu de 60 de zile de la data livrării sau mai târziu de 60 de zile de la data stabilirii sumei de plată, dintre aceste două date fiind luată în considerare cea care survine mai târziu.
 
În pofida punctelor (i) și (ii) de la prezenta literă, în cazul în care cumpărătorul stabilește suma de plată:

termenele de plată menționate la punctul (i) încep să curgă după încheierea unei perioade de livrare convenite în care au fost efectuate livrări; și
termenele de plată menționate la punctul (ii) încep să curgă de la data livrării;
 
(b) cumpărătorul anulează comenzile de produse agricole și alimentare perisabile având un termen de preaviz atât de scurt încât furnizorul nu are posibilități rezonabile de a găsi o alternativă pentru comercializarea sau utilizarea produselor respective; un termen de preaviz mai scurt de 30 de zile este întotdeauna considerat un termen de preaviz scurt; statele membre pot stabili perioade mai scurte de 30 de zile pentru anumite sectoare în cazuri justificate în mod corespunzător;
 (c) cumpărătorul modifică în mod unilateral clauzele unui acord de furnizare pentru produse agricole și alimentare care se referă la frecvența, metoda, locul, calendarul sau volumul furnizării sau livrării produselor agricole și alimentare, standardele de calitate, condițiile de plată sau prețurile sau în ceea ce privește furnizarea de servicii, în măsura în care acestea sunt menționate explicit la alineatul (2);
 (d) cumpărătorul solicită furnizorului plăți care nu sunt legate de vânzarea produselor agricole și alimentare ale furnizorului;
 (e) cumpărătorul solicită furnizorului plăți pentru deteriorarea sau pierderea de produse agricole și alimentare sau pentru ambele, survenite în spațiile cumpărătorului sau după ce proprietatea a fost transferată cumpărătorului, atunci când o astfel de deteriorare sau pierdere nu a avut loc din neglijența sau culpa furnizorului;
 (f) cumpărătorul refuză să confirme în scris clauzele unui acord de furnizare între cumpărător și furnizor în legătură cu care furnizorul a solicitat o confirmare scrisă;. nu este inclusă aici situația în care acordul de furnizare se referă la produse care urmează să fie livrate de un membru al unei organizații de producători, inclusiv o cooperativă, chiar organizației de producători al cărei membru este furnizorul, dacă statutul respectivei organizații de producători sau dacă normele și deciziile prevăzute în respectivul statut sau derivate din acesta conțin dispoziții având efecte similare clauzelor acordului de furnizare;
(g) cumpărătorul dobândește, utilizează sau divulgă în mod ilegal secrete comerciale ale furnizorului, în înțelesul Directivei (UE) 2016/943 a Parlamentului European și a Consiliului (9);
(h) cumpărătorul amenință cu efectuarea sau efectuează represalii comerciale împotriva furnizorului în cazul în care furnizorul își exercită drepturile legale sau contractuale, inclusiv prin depunerea unei plângeri la autoritățile de aplicare a legii sau prin cooperarea cu autoritățile de aplicare a legii în timpul unei investigații;
(i) cumpărătorul solicită furnizorului compensarea costurilor aferente examinării plângerilor clienților referitoare la vânzarea produselor furnizorului, în pofida absenței unei conduite neglijente sau a unei culpe din partea furnizorului.
 

Interdicția menționată la primul paragraf litera (a) nu aduce atingere: consecințelor întârzierilor în efectuarea plăților și căilor de atac prezentate în Directiva 2011/7/UE, care se aplică, prin derogare de la termenele de plată stabilite în respectiva directivă, pe baza termenelor de plată prevăzute în prezenta directivă; opțiunii unui cumpărător și a unui furnizor de a conveni asupra unei clauze de repartizare a valorii în înțelesul articolului 172a din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.

Interdicția menționată la litera (a) de la primul paragraf nu se aplică în cazul plăților:

efectuate de către un cumpărător unui furnizor atunci când acestea sunt efectuate în cadrul programului pentru școli în temeiul articolului 23 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;
efectuate de entitățile publice care furnizează îngrijiri medicale în înțelesul articolului 4 alineatul (4) litera (b) din Directiva 2011/7/UE;
în temeiul acordurilor de furnizare încheiate între furnizorii de struguri sau must pentru producția de vin și cumpărătorii lor direcți, cu condiția ca:

(i) condițiile concrete de plată pentru tranzacțiile de vânzare să fie prevăzute în contractele standard cărora statul membru le-a conferit, înainte de 1 ianuarie 2019, caracter obligatoriu în temeiul articolului 164 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 și ca această extindere a aplicării contractelor standard să fie reînnoită de statele membre cu începere de la data respectivă fără nicio modificare semnificativă a condițiilor de plată în dezavantajul furnizorilor de struguri sau must; și
(ii) acordurile de furnizare încheiate între furnizorii de struguri sau must pentru producția de vin și cumpărătorii lor direcți să fie multianuale sau să devină multianuale.
 
(2)   Statele membre se asigură că cel puțin toate următoarele practici comerciale sunt interzise, cu excepția cazului în care acestea au fost convenite anterior prin clauze clare și lipsite de ambiguitate din acordul de furnizare sau printr-un acord ulterior între furnizor și cumpărător:

(a) cumpărătorul returnează furnizorului produsele agricole și alimentare nevândute, fără să plătească pentru respectivele produse nevândute, sau fără să plătească pentru eliminarea acestor produse, sau ambele;
(b) furnizorului i se impune o plată de care este condiționată stocarea, afișarea sau listarea produselor sale agricole și alimentare, sau punerea la dispoziție pe piață a respectivelor produse;
(c) cumpărătorul solicită furnizorului să suporte, integral sau parțial, costul oricăror reduceri pentru produsele agricole și alimentare vândute de cumpărător cu titlu promoțional;
(d) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru publicitatea făcută de către cumpărător produselor agricole și alimentare;
(e) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru serviciile de marketing prestate de către cumpărător privind produsele agricole și alimentare;
(f) cumpărătorul solicită furnizorului să plătească pentru personalul care se ocupă de amenajarea spațiilor de vânzare utilizate pentru vânzarea produselor furnizorului.

Statele membre se asigură că practica comercială menționată la primul paragraf litera (c) este interzisă cu excepția cazului în care cumpărătorul, înaintea demarării unei acțiuni de promovare inițiată de cumpărător, precizează perioada promoției și cantitatea de produse agricole și alimentare pe care preconizează că o va comanda la preț redus.

(3)   În cazul în care cumpărătorul solicită o plată pentru situațiile menționate la alineatul (2) primul paragraf litera (b), (c), (d), (e) sau (f), cumpărătorul îi prezintă furnizorului, la cererea acestuia, o estimare în scris a plăților unitare sau totale, în funcție de informația care este cea mai adecvată, și, în măsura în care se referă la situațiile menționate la alineatul (2) primul paragraf litera (b), (d), (e) sau (f), îi prezintă în scris furnizorului și o estimare a costurilor și fundamentul estimării respective.

(4)   Statele membre se asigură că interdicțiile prevăzute la alineatele (1) și (2) constituie dispoziții imperative care sunt aplicabile în orice situație care se încadrează în sfera de aplicare a respectivelor interdicții, indiferent de legislația care ar fi în general aplicabilă acordului de furnizare dintre părți.

Prezenta directivă se aplică anumitor practici comerciale neloiale care apar în legătură cu vânzarea de produse agricole și alimentare de către:

(a)furnizori a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 2 000 000 EUR către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 2 000 000 EUR;
(b)furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 2 000 000 EUR, dar este de maximum 10 000 000 EUR, către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 10 000 000 EUR;
(c) furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 10 000 000 EUR, dar este de maximum 50 000 000 EUR, către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 50 000 000 EUR;
(d) furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 50 000 000 EUR, dar este de maximum 150 000 000 EUR, către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 150 000 000 EUR;
(e) furnizori a căror cifră de afaceri anuală depășește 150 000 000 EUR, dar este de maximum 350 000 000 EUR, către cumpărători a căror cifră de afaceri anuală depășește 350 000 000 EUR.

Întârzierea în efectuarea plăților pentru produsele agricole și alimentare, inclusiv întârzierea în efectuarea plăților pentru produsele perisabile, precum și anulările comenzilor de produse perisabile având un termen de preaviz scurt au un impact negativ asupra viabilității economice a furnizorului, fără ca acesta să beneficieze de avantaje compensatoare. În consecință, astfel de practici ar trebui să fie interzise, se arată în Directiva Parlamentului European și Consiliului.

„Cumpărător” înseamnă orice persoană fizică sau juridică, indiferent de locul de stabilire al persoanei respective, sau orice autoritate publică din Uniune, care cumpără produse agricole și alimentare; termenul „cumpărător” poate include un grup de astfel de persoane fizice și juridice.
„Furnizor” înseamnă orice producător agricol sau orice persoană fizică sau juridică, indiferent de locul de stabilire al acestora, care vinde produse agricole și alimentare; termenul „furnizor” poate include un grup de astfel de producători agricoli sau un grup de astfel de persoane fizice și juridice, precum organizațiile de producători, organizațiile de furnizori și asociațiile unor astfel de organizații.
„Produse agricole și alimentare perisabile” înseamnă produse agricole și alimentare care, prin natura lor sau la stadiul lor de procesare, sunt susceptibile să devină improprii pentru vânzare în termen de 30 de zile după recoltare, producere sau procesare.
 

Vizualizat: 1161 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Alte articole in aceasta categorie

Ministrul Oros: Sprijin direct pentru fermieri, crescători de animale!

Ministrul Oros: Sprijin direct pentru fermieri, crescători de animale!

04 august 2021 - 19:54

Sprijin direct pentru fermieri, crescători de animale, ca să nu-și piardă recoltele sau animalele pentru care au muncit, anunță ministrul agriculturii, Adrian Oros. Șeful MADR adaugă că anul acesta sunt peste 31 de milioane de euro care se vor acorda ca sprijin direct pentru fermierii care vor să-și asigure culturile agricole sau animalele.

OFICIAL! Avans mai mare la subvențiile APIA pentru acest an! Plata începe pe 16 octombrie!

OFICIAL! Avans mai mare la subvențiile APIA pentru acest an! Plata începe pe 16 octombrie!

04 august 2021 - 18:49

Astăzi, 4 august, Comisia Europeană a adoptat o măsură prin aplicarea căreia fermierii pot să primească plăți în avans mai mari în cadrul politicii agricole comune (PAC), anunță Comisia Europeană într-un comunicat transmis astăzi pentru Agroinfo.

Date oficiale MADR: România are 3.226.000 de exploatații agricole, din care un sfert beneficiază de subvenții APIA!

Date oficiale MADR: România are 3.226.000 de exploatații agricole, din care un sfert beneficiază de subvenții APIA!

04 august 2021 - 16:09

În perioada 10 mai – 31 iulie 2021, sub coordonarea Institutului Naţional de Statistică, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerului Afacerilor Interne, cu suportul tehnic al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, împreună cu structurile lor teritoriale, în România au fost recenzate circa 3.226.000 de exploatații agricole, anunță Ministerul Agriculturii, într-un comunicat transmis astăzi Agroinfo.

Expert în agricultură, candidat la funcția de ministru al Agriculturii!

Expert în agricultură, candidat la funcția de ministru al Agriculturii!

04 august 2021 - 09:26

Viorel Gherciu, expert în agricultură, este propus pentru funcția de ministru al Agriculturii și Industriei Alimentare în Republica Moldova. Din 2018, el ocupă funcția de director al „VEREIN Donau Soja” în Moldova și este responsabil de proiecte de dezvoltarea culturilor de soia în Moldova.

Vor dispărea multe dintre fermele de creștere a animalelor?!

Vor dispărea multe dintre fermele de creștere a animalelor?!

04 august 2021 - 08:08

Fermele de creștere a animalelor primesc, în ultima perioadă, tot mai multe lovituri. Viitorul se arată întunecat, multe dintre aceste ferme vor dispărea. Luate pe rând, ferme de porci, de vaci sau de oi, observăm că nicăieri nu se întrevăd speranțe de mai bine, pentru niciunul dintre sectoare ajutoarele nu sunt suficiente, iar la acestea se adaugă tot felul de presiuni care se fac pentru renunțarea la consumul de carne din diferite motive și angrenate de diverse interese economice.

APIA, anunț ACUM: Subvenția APIA pentru minim 3 bovine!

APIA, anunț ACUM: Subvenția APIA pentru minim 3 bovine!

04 august 2021 - 06:45

Ultima săptămână pentru a cere ajutorul Covid pentru minim 3 bovine! Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) anunță crescătorii de animale că până la data de 9 august 2021 primește cererile de solicitare a ajutorului Covid bovine pentru acest an. Agroinfo vă pune la dispoziție condițiile pentru obținerea acestui ajutor, transmise nouă de către APIA.

EFSA: 1,3 milioane de porci din ferme, uciși de pesta porcină africană!

EFSA: 1,3 milioane de porci din ferme, uciși de pesta porcină africană!

03 august 2021 - 15:14

Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentară (EFSA) a demarat campania "OPRIȚI Pesta Porcină Africană". Între anii 2016 șu 2020, pesta porcină africană a dus la sacrificarea a 1,3 milioane de porci din fermele din Europa, susține EFSA.

Șeful APIA, anunț astăzi: Noi terenuri care intră la plata subvenției APIA!

Șeful APIA, anunț astăzi: Noi terenuri care intră la plata subvenției APIA!

03 august 2021 - 11:46

Noi terenuri incluse la plata subvenției APIA pe hectar! Directorul general al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Adrian Pintea, s-a întâlnit astăzi, 3 august 2021, cu reprezentanții Ministerului Mediului pentru identificarea terenurilor degradate care ar putea fi împădurite și pentru care APIA va plăti subvenții pe suprafață.

Cu cât s-a vândut un hectar de teren agricol din România! Prețul este uriaș!

Cu cât s-a vândut un hectar de teren agricol din România! Prețul este uriaș!

03 august 2021 - 07:54

Preț uriaș plătit anul acesta pentru un hectar de teren agricol, 116.473 euro pe hectar! Terenul se află în extravilanul Iașului, format din parcele cu viță de vie, teren arabil, fâneață și drum.

Comisia Europeană: Fermierii români se apropie de record la producția de grâu!

Comisia Europeană: Fermierii români se apropie de record la producția de grâu!

03 august 2021 - 07:19

„Prognozăm o recoltă aproape record pentru grâul de iarnă cultivat în România”, indică ultima estimare a analiștilor Comisiei Europene potrivit cărora campania de recoltare a grâului avansează bine, cu perspective foarte bune în ceea ce privește randamentul.

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

Ferma de vaci complet automatizată: robot de muls DeLaval, plug raclor, robot de hrănit viței

Ferma de vaci complet automatizată: robot de muls DeLaval, plug raclor, robot de hrănit viței

În Ferma Wagner, roboții își scot singuri cheltuiala! Pornind de la un efectiv matcă de numai 18 vaci, câte existau în fermă la momentul în care a preluat frâiele acestui business, Virigil Andru deţine astăzi o turmă de 140 de animale iar tehnica robotizată de muls, pe care a achiziţionat-o recent, îi conferă avantajul de a funcţiona cu un număr foarte mic de angajaţi. De altfel, robotul de muls DeLaval, pentru care a plătit aproximativ 130.000 de euro, reprezintă cea mai mare şi cea mai importantă investiţie din fermă, asigurând azi mulsul a 60 de vaci, cu o producţie medie zilnică de 27 de litri de lapte pe cap de animal. 

Reporter: Liviu Gordea
Imagine: Daniela Radiș

Bovinele care stau iarna pe pășune - 110 exemplare de Galloway în inima Transilvaniei! Semănătoarea TUME Nova Combi Star 4000 Combina John Deere S770i in ferma ITC Seeds!

Bancul zilei

Dilemă

Dilemă
Un tip intră într-o berărie: Detalii