Adama
Vinasa Rompak

Răspunsul AFIR cu privire la crearea de „condiţii artificiale” în implementarea proiectelor PNDR

Publicat: 13 octombrie 2014 - 14:05
Comenteaza   | Print | Trimite unui prieten

Ca urmare a scrisorii lui Mircea Badiu, beneficiar al PNDR 2007 – 2013, publicată pe portalul nostru la data de 24 septembrie 2014, am trimis o adresă oficială către Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) prin care am acordat un drept la replică cu privire la acuzaţiile aduse în scrisoare. Iată răspunsul AFIR!

„Cu privire la solicitarea unui punct de vedere referitor la crearea de „condiţii artificiale” în implementare proiectelor finanţate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007 - 2013 (PNDR 2013), vă comunicăm următoarele:

Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale întreprinde constant acţiuni pentru sprijinirea beneficiarilor potenţiali şi a beneficiarilor fondurilor europene acordate pentru agricultură şi dezvoltare rurală. Practic, când vorbim de absorbţia de fonduri europene, vorbim despre oameni.

Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) are o responsabilitate foarte mare faţă de Uniunea Europeană şi Guvernul României, care acordă fondurile nerambursabile, şi faţă de toţi cei care învestesc bani, dar mai ales timp şi suflet în implementarea proiectelor de investiţii finanţate prin FEADR, respectiv: aceea de a nu irosi fondurile europene, de a asigura condiţiile unei competiţii reale în accesarea acestor fonduri, aceea de a respecta scopul pentru care banii au fost alocaţi.

În practică, această grijă se materializează şi prin verificarea permanentă a investiţiilor finanţate în timpul implementării şi în perioada de monitorizare, după ce proiectul este finalizat. În cadrul juridic de reglementare a absorbţiei fondurilor europene intră şi OUG 66/2011 privind Prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor la obţinerea şi utilizarea fondurilor europene.
Prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor fac obiectul unor proceduri de lucru clare din cadrul Agenţiei, proceduri conforme cu legislaţia românească şi europeană. Crearea condiţiilor artificiale pentru obţinerea finanţării europene constituie o neregulă, iar fapta intră sub incidenţa OUG 66/2011. Evident, legislaţia românească este completată cu cea europeană, din care amintim:
1. Regulamentul nr. 65/2011 al Comisiei de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului în ceea ce priveşte punerea în aplicare a procedurilor de control şi a ecocondiţionalităţii în cazul măsurilor de sprijin pentru dezvoltare rurală, prevede, în cadrul art. 4 alin. 8 faptul că „Fără a aduce atingere dispoziţiilor speciale, nu se efectuează nido plată către beneficiari în cazul cărora s-a stabilit că au creat în mod artificial condiţiile necesare pentru a obţine aceste de plăţi în scopul obţinerii unui avantaj care contravine obiectivelor schemei de ajutor”. Pentru proiectele depuse anterior anului 2011, prevederile art. de mai sus au fost reglementate în Regulamentele Comisiei nr. 2988/1995 şi nr. 1975/2006;
2. Nota directoare pentru identificarea condiţiilor artificiale - documentul emis de Serviciile Comisiei Europene (DG-Agri) - reprezintă ghidul privind elementele necesare identificării proiectelor afectate de „condiţii artificiale” şi modul de verificarea acestora.

Condiţiile artificiale sunt acele condiţii de eligibilitate sau selecţie create de solicitanţi cu scopul de a se transforma din solicitanţi neeligibili în solicitanţi eligibili, de a spori punctajul obţinut în cadrul criteriilor de selecţie sau de a lua mai mulţi bani.

Pentru exemplificare menţionăm că aceste condiţii sunt aplicabile atunci când:
• Solicitantul nu se încadrează în categoria solicitanţilor eligibili (ex: Masurile 312, 313):
- adevăratul beneficiar al finanţării nu este microîntreprindere şi ca atare înfiinţează o nouă societate pentru a se încadra la categoria impusă de regulamente;
- adevăratul beneficiar al finanţării este în dificultate economică - situaţie în care nu ar fi eligibil şi creează o nouă entitate care se încadrează la categoria impusă de regulamente;
• Solicitantul doreşte obţinerea finanţării pentru un proiect cu o valoare mai mare decât se poate rambursa legal (ex: conform regulii de minimis care impune un plafon de maximum 200.000 euroîn 3 ani fiscali):
- adevăratul beneficiar „împarte” adevăratul proiect în mai multe proiecte mai mici pe care, direct sau indirect, le coordonează şi de pe urma cărora va beneficia; acestea vor fi depuse de mai multe societăţi înfiinţate doar pentru a crea aparenţa unora independente;
• Solicitantul doreşte sporirea şanselor de selectare a proiectului şi, ca atare, va spori în mod artificial punctajul obţinut în cadrul criteriilor de selecţie.
- Adevăratul solicitant se poate angaja la crearea unui număr mai mare de locuri de muncă decât este necesar;
- Adevăratul solicitant poate introduce în proiect echipamente de producere a energiei din surse regenerabile nejustificate din punct de vedere al necesităţilor sau costului;
- Adevăratul solicitant poate depune proiectul printr-un intermediar, o persoana fizică sau juridică pe care o coordonează direct sau indirect, pentru ca proiectul depus astfel să beneficieze de punctaj pentru proiecte depuse de tineri sub 40 de ani sau femei;
- Adevăratul solicitant se poate asocia formal cu alte societăţi însă asocierea nu funcţionează în fapt, nefiind îndeplinite obiectivele de asociere stipulate în Fişa Măsurii (ex: Măsura 121).
- Un beneficiar doreşte implementarea unui nou proiect pe o măsură în cadrul căreia deja mai are un proiect în implementare (ex: Măsura 121);
• Solicitantul va crea o nouă entitate ce va depune, aparent, în nume propriu, independent, cerere de finanţare pentru acel proiect. Societatea nou înfiinţată este, de asemenea, controlată de primul beneficiar, direct sau indirect.
Situaţiile enumerate mai sus nu sunt limitative, cazurile de eludare a legii şi regulamentelor fiind foarte variate.
Toate situaţiile de mai sus reprezintă „nereguli” şi, în unele cazuri, pot întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni.

Pentru verificarea acestor situaţii, AFIR şi-a creat proceduri de lucru care ţin cont de rigorile impuse de jurisprudenţa Curţii Europene de Justiţie şi agreate de Serviciile Comisiei Europene (DG-Agri).
Astfel, în vederea emiterii unei decizii cu privire la un proiect asupra căruia planează suspiciunea că ar fi creat condiţii artificiale pentru obţinerea finanţării, se ţine cont de:
• Elementele obiective - se evaluează dacă, prin proiectele pentru care se solicită finanţare, se îndeplinesc obiectivele măsurii (ex: din Fişa Măsurii);
• Elementele subiective - indicatori fizici, indicatori funcţionali şi indicatori de afacere/ contabili/ financiari.
Elementele de mai sus reprezintă indicatori ai condiţiilor create în mod artificial.
Identificarea acestora nu conduce implicit la recuperarea sumelor/ încetarea valabilităţii contractelor de finanţare. Fiecare indicator, luat în parte, poate să nu reprezinte o neregulă.
Nu de puţine ori, în perioada de implementare a proiectelor, elementele identificate nu pot conduce Ia o concluzie clară privind crearea în mod artificial a condiţiilor necesare obţinerii ajutorului financiar nerarnbursabil, în aceste cazuri, beneficiarii respectivi vor fi evaluaţi în perioada ex-post, când activitatea acestora este relevantă pentru intenţia de a frauda. Atunci se pot strânge mai multe dovezi care pot conduce la concluzia că beneficiarii respectivi au creat condiţii artificiale. Acesta este motivul pentru care multe proiecte sunt reziliate la finalul sau după perioada de implementare. Tot atunci se poate constata dacă declaraţiile din Cererea de Finanţare corespund realităţii.
Este adevărat, un proiect finalizat care este reziliat din cauza creării condiţiilor artificiale constituie o pierdere imensă: în ordine cronologică, în primul rând pentru acei beneficiari care nu au primit finanţare si care au intrat în competiţie respectând regulile jocului, în al doilea rând, banii pot fi consideraţi pierduţi până la recuperarea lor de la beneficiarul iniţial iar din punct de vedere al impactului economic valoarea lor este mult diminuată, în al treilea rând, de cele mai multe ori proiectele nu supravieţuiesc rezilierii, acest fapt având impact direct asupra comunităţii (desfiinţarea locurilor de muncă create fiind cel mai la îndemână exemplu).
Nu în ultimul rând, impactul negativ afectează întregul mecanism de absorbţie a fondurilor europene. Cu toate că rezilierea contractului şi recuperarea banilor europeni este în fapt îndreptarea unei nedreptăţi, până la înţelegerea cauzei rezilierii şi a justeţei acţiunilor Agenţiei, la nivel de percepţie, sunt descurajaţi cei care vor să acceseze fonduri însă rămân cu impresia că „sistemul este corupt”.

Tocmai pentru a lămuri aceste aspecte, suntem la dispoziţia tuturor celor care solicită informaţii concrete şi pertinente despre măsurile pe care le luăm pentru desfăşurarea activităţii.
Mai facem precizarea că Agenţia răspunde în mod real şi argumentat pentru deciziile pe care le ia, nu doar în faţa beneficiarilor, dar şi în faţa organelor abilitate în a verifica şi aprecia activitatea AF1R, atât din partea statului român cât şi din partea Uniunii Europene.
Menţionăm totodată că neregula reprezentată de crearea în mod artificial a condiţiilor de eligibilitate/selecţie a făcut obiectul mai multor verificări efectuate de Serviciile Comisiei (DG-Agri, OLAF, Curtea de Conturi Europeană), de organisme cu atribuţii de control din România (DLAF), organe de cercetare penală (DNA) sau Curtea de Conturi a României, aceasta fiind confirmată în mai multe rânduri”.

Cu stimă,
Director General David Eugen POPESCU

Vizualizat: 6606 | PrintPrint | Trimite unui prietenTrimite unui prieten

Alte articole in aceasta categorie

AFIR: Raport selecție proiecte valoarea totală 202 milioane euro!

AFIR: Raport selecție proiecte valoarea totală 202 milioane euro!

13 decembrie 2024 - 05:35

Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat pe www.afir.ro Raportul de selecție pentru etapa a doua de depunere a proiectelor aferente intervenției DR-25 Modernizarea infrastructurii de irigații din cadrul Planului Strategic 2023 – 2027 (PS 2027).

Peste 31% din toate fermele din UE sunt conduse de fermieri cu vârste de peste 65 de ani!

Peste 31% din toate fermele din UE sunt conduse de fermieri cu vârste de peste 65 de ani!

12 decembrie 2024 - 08:46

Numărul tinerilor fermieri instalați ca șefi de exploatație este în scădere. Bruxelles-ul vrea să-i stimuleze cu ajutoare mai mari pe tineri să aleagă o carieră în agricultură.

Plăți AFIR ACUM în conturile fermierilor: 1,2 miliarde euro!

Plăți AFIR ACUM în conturile fermierilor: 1,2 miliarde euro!

11 decembrie 2024 - 15:21

Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale a plătit 1,2 miliarde de euro (1.170.410.582,92 euro) în perioada ianuarie – decembrie 2024 pentru proiectele de investiții și pentru măsurile de mediu și climă finanțate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR). Din întreaga sumă plătită de AFIR, 1,02 miliarde de euro reprezintă finanțarea Comisiei Europene acordate prin FEADR, iar 152 milioane de euro provin de la Bugetul Național.

Vești de la Bruxelles!

Vești de la Bruxelles!

09 decembrie 2024 - 18:28

Secretarul de stat Violeta Mușat a participat astăzi, 9 decembrie 2024, la Consiliul AgriFish de la Bruxelles.

Bruxelles: Consiliul Agricultură și Pescuit, 9-10 decembrie 2024

Bruxelles: Consiliul Agricultură și Pescuit, 9-10 decembrie 2024

08 decembrie 2024 - 08:16

O politică agricolă comună post-2027 orientată spre fermieri. Consiliul va informa noul comisar pentru agricultură și sectorul alimentar cu privire la rezultatul discuțiilor care au avut loc în octombrie cu privire la o politică agricolă comună post-2027 orientată spre fermieri și la concluziile aferente ale președinției.

Conturile fermierilor alimentate cu peste 154 de milioane de euro!

Conturile fermierilor alimentate cu peste 154 de milioane de euro!

06 decembrie 2024 - 19:06

Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a virat fonduri nerambursabile în valoare de 154,4 milioane de euro (154.484.414 €) în conturile a 310.262 de fermieri, beneficiari unici ai intervențiilor de mediu și climă din Planul Strategic 2023 – 2027. Din această sumă, 131,2 milioane de euro reprezintă contribuția Comisiei Europene prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), iar 23,2 milioane de euro sunt asigurate de la Bugetul de Stat.

APROBATE ASTĂZI de Guvern: Fonduri suplimentare pentru fermieri!

APROBATE ASTĂZI de Guvern: Fonduri suplimentare pentru fermieri!

04 decembrie 2024 - 15:56

În ședința Guvernului din 4 decembrie 2024 a fost aprobată Hotărârea privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

România a exportat în primele opt luni din 2024 cereale de 2,4 miliarde de euro

România a exportat în primele opt luni din 2024 cereale de 2,4 miliarde de euro

02 decembrie 2024 - 13:52

România a exportat, în primele opt luni din 2024, cereale şi preparate pe bază de cereale în sumă de 2,398 miliarde euro, cu 18% mai puţin comparativ cu perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică (INS), conform Agerpres.

Comunicat ACUM! Noi plăți pe cap animal și hectar făcute de APIA!

Comunicat ACUM! Noi plăți pe cap animal și hectar făcute de APIA!

28 noiembrie 2024 - 16:26

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează că în cadrul Campaniei de plată în avans aferentă anului de cerere 2024, a autorizat la plată suma totală de 1.283.042.988 euro (6.383.586.787 lei).

Bugetul total UE pentru 2025 este de 199,4 miliarde de euro, mai mare cu 6% față de 2024!

Bugetul total UE pentru 2025 este de 199,4 miliarde de euro, mai mare cu 6% față de 2024!

28 noiembrie 2024 - 10:02

Parlamentul European, reunit în sesiune plenară la Strasbourg, a adoptat miercuri bugetul Uniunii Europene din 2025, care prevede un sprijin consistent pentru soluţionarea problemelor din domenii precum sănătate, ajutor umanitar, gestionarea frontierelor şi climă. Bugetul total pentru 2025 este de 199,4 miliarde de euro, cu 6% mai mare decât cel pentru 2024 (o creştere cu 10 miliarde de euro).

Scrie parerea ta







Numarul comentariului:
Nume:
Cod de securitate
Accept regulile de comentariu

Bine ați venit!

Aș vrea să stabilim câteva reguli pentru ca discuțiile să se poarte civilizat și constructiv.

1. În primul rând fiți respectuoși și prietenoși cu cei care comentează. Scopul e să găsim metode prin care să ne înțelegem ideile și motivațiile nu să ne depărtăm și mai mult.

2. Orice comentariu poate fi considerat material pentru ”intrebarea” care va motiva un articol.

3. Dacă consideri că întrebarea ta a fost prost reprezentată sau răspunsul te nemulțumește te rog comentează și lămurim.

4. Vă rog să criticați liber dacă vi se pare că am prezentat greșit ceva, dar să luați în considerare că scopul paginii este să fie moderat (pe cât posibil) deci nu o să vedeți scrieri agresive de la noi.

5. Pentru fiecare postare o să vă rog să păstraţi discuţia pe subiect astfel încât să nu divagăm neconstructiv fără a ajuta pe nimeni.

5. În rest folosiți-vă bunul simț.

Mulțumim!



Video

GHEORGHE PREDA: Agricultor de-o viață, recordmen cu AgroConcept

GHEORGHE PREDA: Agricultor de-o viață, recordmen cu AgroConcept

În urmă cu aproape un an, echipa AgroConcept ducea România în Cartea Recordurilor: 403,64 tone de grâu recoltate în numai 8 ore, cu o combină New Holland CR8.90 Revelation. Află povestea fermierului care a găzduit evenimentul!

„În câmp, echipa AgroConcept a fost ca la cursele de mașini, făceau schimbul de piloți în mers, iar acasă aveam o altă echipă, de martori de această dată, la cântar. Înainte mă uitam la știri și vedeam Guinness World Records, iar acum am avut ocazia să trăiesc la mine în fermă un asemenea eveniment”, ne-a povestit Gheorghe Preda.

Massey Ferguson a convins de la prima lucrare CLAAS România - soluţii digitale, servicii post-vânzare şi training specializat pentru operatori! FERME DE VÂNZARE în județul Cluj! IMAGINI DIN DRONĂ // Detalii în descriere

Bancul zilei

La aprozar...

La aprozar...
Un om la aprozar: Detalii