Firmele de leasing vor fi pregătite, în toamna acestui an, să cofinanţeze proiecte din agricultură finanţate cu bani europeni, susţine Felix Daniliuc, preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare (ALB) din România şi director general Raiffeisen Leasing, care a explicat şi de ce este leasing-ul mai avantajos pentru fermieri decât finanţarea prin bancă.
„Eu cred că de la 1 septembrie ar trebui să fim în măsură să acordăm primele finanţări sau să ne fie foarte clar cum arată tabloul de finanţare cu proceduri, cu norme de finanţare, astfel încât 2016 să fie confirmarea zonei de aşteptare care s-a creat în 2015”, a declarat Daniliuc, într-un interviu pentru Agerpres.
Până atunci, trebuie stabilite doar procedurile de lucru între companiile de leasing, AFIR sau Ministrul Agriculturii şi beneficiari, astfel încât fermierii să ştie de la bun început ce au de făcut, unde trebuie să meargă, ce trebuie să conţină dosarul respectiv.
Perioada maximă de leasing poate ajunge la şase ani
Finanţarea prin leasing se va putea extinde şi pe parcursul perioadei de monitorizare, a precizat Daniliuc despre condiţiile în care se poate acorda cofinanţarea proiectelor din PNDR 2014 - 2020.
„Sunt două etape în programele de finanţare. Perioada de implementare, care poate fi de maximum doi ani, iar la finalul acestei perioade transferul de activ trebuie realizat către beneficiarul proiectului finanţat de către Uniunea Europeană, care în contextul unei finanţări prin leasing ar fi utilizatorul meu. Asta înseamnă că, dacă trebuie să transfer proprietatea de la mine la utilizator la finalul acestei perioade, eu pot să finanţez doar pe doi ani. În acest caz, leasingul nu este atractiv. Chiar dacă vorbim de un proiect de 100.000 de euro, finanţat de partea europeană cu 80.000 de euro şi mai rămâneau 20.000 de euro partea mea de cofinanţare, şi atunci era complicat, pentru că era pe doi ani. După perioada de implementare, urmează perioada de monitorizare. Noi am obţinut acum să putem extinde finanţarea şi pe parcursul perioadei de monitorizare, care este de patru ani, şi abia la finalul acesteia să avem transferul de proprietate. Asta înseamnă că perioada de finanţare poate ajunge la şase ani”, a detaliat preşedintele ALB.
Acesta a mai spus că deocamdată cofinanţarea prin leasing a fost acceptată doar pentru proiectele cu bani europeni din agricultură, însă, odată creat precedentul, acest mod de lucru va putea fi aplicat şi pentru alte fonduri UE.
Leasing vs. credit: „Dacă eşti fermier şi eşti în aprilie şi în iunie intri la recoltat, leasingul este cea mai bună opţiune”
Printre beneficiile pe care le oferă leasingul pentru fermierii care accesează fonduri prin PNDR, Daniliuc numeşte, în primul rând, perioada mai scurtă de acordare a cofinanţării, faţă de finanţarea prin credit de la bancă.
„Leasingul este un produs de oportunitate, la care clienţii ar trebui să apeleze în momentul în care au nevoie de o decizie de aprobare într-un timp mai scurt decât la credit. (...) Dacă eşti un fermier şi eşti în aprilie şi în iunie intri la recoltat, părerea mea este că leasingul este cea mai bună opţiune.
Cealaltă componentă, în care putem interveni este că putem să îi spunem, spre exemplu, dacă este în agricultură, în funcţie de suprafaţa pe care o are, ce fel de utilaj se pretează afacerii lui. Dacă ai până în 100 de hectare, se pretează un tip de combină. Nu are rost să dai 200.000 de euro pe o combină când poţi să dai pe ea 50.000. Este vorba despre competenţa noastră de evaluare şi despre o corelare între ce înseamnă exploatarea unor suprafeţe agricole sau utilitatea unui activ pe care noi îl finanţăm în funcţie de domeniul său de utilizare şi competenţa noastră. Este şi în interesul nostru să o facem”, a explicat directorul Raiffeisen Leasing.
Acesta mai crede că „vestea bună este că şi în România începe să primeze pragmatismul şi mai puţin componenta de ego”, aşa că tot mai puţini fermieri vor fi tentaţi să îşi cumpere maşini şi echipamente mai mari şi mai scumpe decât au nevoie.
„Noi, la leasing, am depăşit această fază pe care am resimţit-o, în special, pe camioane. (...) La autoturisme încă nu ne-am maturizat. Încă ne mai întâlnim cu mentalităţi în care există o componentă mai puternică de ego în detrimentul pragmatismului care să te facă să te întrebi 'dar ce vreau eu să fac cu maşina asta?' Chiar şi maşina personală, ce valoare adăugată îmi produce mie? Da, sunt anumite domenii în care ajută la imagine, dar şi aici am întâlnit situaţii în care oamenii spun: când a venit la mine la poartă şi a coborât dintr-o maşină scumpă, mi s-a părut că nu acordă atenţia corectă. Mi-ar fi plăcut mai mult să văd că vine într-o maşină mai smerită, ca să îmi demonstreze că pentru el contează businessul şi nu imaginea”, a detaliat Felix Daniliuc, citat de Agerpres.
În ceea ce priveşte costurile finanţărilor prin leasing pentru proiectele cu fonduri europene, Daniliuc spune că încă nu au fost stabilite, dar probabil „nici companiile de leasing nu se vor poziţiona la plafonul superior de cost al finanţării, dar îmi place să cred că nici clienţii nu vor veni la negociere axaţi pe costul cel mai mic”.
Preşedintele ALB estimează pentru acest an o creştere a pieţei de leasing din România cu 15% faţă de anul trecut, când volumul finanţărilor a fost de 1,3 miliarde euro. Acesta spune că până acum, 77% sunt finanţări de vehicule, de toate categoriile, însă şi pe echipamente se merge bine, fiind o creştere faţă de anul trecut, care vine, în principal, din echipamente agricole şi din echipamente pe roţi (stivuitoare).