PRODUSE ROMÂNEȘTI PE RAFTURI. Fermierii români sunt forțați să negocieze în genunchi cu retailerii, cu marile lanțuri de magazine, spune Emil Florian Dumitru, președintele Federației Pro Agro. 65% din comerțul din România se desfășoară prin aceste lanțuri mari de magazine. Legea produsului românesc are un efect deloc benefic pentru noi consumatorii. Concert, suntem păcăliți când luăm un produs de pe raft.
Românii au nevoie de marile lanțuri de magazine, ne dorim să facem cumpărături în hipermarket. Este nevoie însă să punem lucrurile la punct în relația producătorii români-retaileri. Fermierii români nu trebuie puși în situația de a negocia în genunchi cu marile lanțuri de magazine.
Câteva dintre punctele care trebuie bine stabilite în această relație sunt: termenul de plată de 7 zile pentru marfa românească nu este respectat de marile lanțuri de magazine. Producătorii români își primesc mai târziu banii. Nu există obligativitatea efectuării recepției în momentul livrării mărfii și nu există obligativitatea stabilirii unor penalități în oglindă, adică, fermierul aduce marfa și trebuie să fie plătit în termen de 7 zile. Chiar dacă nu-și primește banii în termenul stabilit, retailerul nu plătește penalități.
A fost o întreagă dezbatere despre prețul laptelui. Noi, consumatorii, trebuie să știm că plătim litrul de lapte cu 4 lei sau 4,5 lei, prețul de raft, dar profitul nu se regăsește la fermierul român care-l produce. Fermierii vând cu același preț mic.
Fermierul mic în România vinde undeva la 70-80 de bani litrul de lapte. Procesatorul, la rândul lui, îl vinde către hipermarket cu 1,60 de lei și hipermarketul îl comercializează cu 4 lei – 4,5 lei/litru. Haideți să calculăm, să vedem unde este profitul acelei subvenții pe care statul român o plătește către fermier. Care sunt riscurile fermierului? Pentru că toate riscurile, trebuie să înțelegem foarte clar, sunt la producție și o mică parte la procesare.
Nu se poate ca tu, întotdeauna, hipermarket, comerciant să câștigi uneori foarte mult. Noi am spus că nu am încercat să facem prin legea asta (legea 321 care obligă marile lanțuri de magazine să aibă 51% produse românești pe rafturi n.r.) altceva decât să reglementăm bunul simț.
Pentru că în Franța, și o dau ca exemplu, nu există o altfel de relație decât relații bazate pe acorduri interprofesionale, pe o împărțire corectă a profitului pe filiera de produs, a declarat Emil Florian Dumitru, președintele Federației Pro Agro, pentru Viața Satului, TVR1.
Consumatorul român este păcălit deseori. Președintele Pro Agro a atras atenția că, nu o dată, a găsit produse alimentare în hipermarket cu eticheta de produs românesc și, în realitate, era un produs importat.