REGISTRU ELECTRONIC! De la 1 ianuarie 2018, Registrul agricol va fi în format electronic, conform unui proiect de ordin publicat pe pagina Ministerului Agriculturii. Datele înscrise în acest document se vor obține de la fermieri cu ajutorul chestionarelor și a declarațiilor. Cum se fac modificările în Registrul agricol?
IDENTIFICARE TERENURI AGRICOLE
„Terenuri aflate în proprietate” se completează pentru toate categoriile de proprietari. Se înregistrează suprafețele în proprietate pe destinații și pe categorii de folosință, iar în cadrul acestora, pe total și defalcate în funcție de localitatea în care sunt situate: în localitatea de domiciliu/sediu și în alte localități, inclusiv cele cu care s-au înscris în asociații cu personalitate juridică, cum ar fi: societăți comerciale și societăți agricole.
EFECTIVE DE ANIMALE
„Evoluția efectivelor de animale în cursul anului, aflate în proprietate” se completează la începutul fiecărui semestru, pentru semestrul anterior, cu date privind efectivele de animale aflate în proprietatea persoanelor fizice cu domiciliul în localitate și/sau în proprietatea persoanelor juridice care au activitate pe raza localității și pentru persoanele fizice cu domiciliul în alte localități, care dețin animale pe raza localității: perioada de completare este 5—20 din luna imediat următoare semestrului ce s-a încheiat.
Datele înscrise se referă la modificările intervenite în efectivele de animale, cum sunt produșii vii obținuți, cumpărări, vânzări, tăieri, animale moarte etc. Datele privind evoluția animalelor se înscriu separat pentru fiecare semestru.
UTILAJE AGRICOLE
„Utilaje, instalații pentru agricultură, mijloace de transport cu tracțiune animală și mecanică existente la începutul anului” din registrul agricol se completează pentru toate categoriile de deținători, indiferent de titlul cu care acestea sunt deținute.
Se înscriu echipamentele existente și care sunt în stare de funcționare sau în curs de reparație. Se cuprind echipamentele dobândite prin cumpărare, dotare, concesionare, moștenire etc. Echipamentele în proprietatea persoanelor fizice/juridice care sunt date cu chirie altor gospodării sau altor operatori economici se înscriu la proprietar. Nu se înscriu echipamentele luate cu chirie.
ÎNGRĂȘĂMINTE, AMENDAMENTE
„Aplicarea îngrășămintelor, amendamentelor și pesticidelor pe suprafețe situate pe raza localității” din registrul agricol se completează anual, în perioada 5—31 ianuarie, cu date reprezentând suprafețele pe care s-au aplicat îngrășăminte chimice și cantitățile ce s-au utilizat în anul calendaristic de referință.
Se înscriu date pentru toate persoanele fizice/juridice, pentru toate suprafețele de teren pe care s-au aplicat îngrășăminte chimice situate pe raza localității, indiferent de forma de deținere a terenurilor respective: proprietate privată, arendă, cote-părți etc.:
a) suprafețele de terenuri agricole, în hectare, pe care s-au aplicat îngrășăminte chimice, îngrășăminte naturale, amendamente, pesticide — insecticide, fungicide și erbicide;
b) cantitatea de îngrășăminte utilizată, în kg substanță activă;
c) cantitatea de îngrășăminte naturale, în kg;
d) cantitatea de amendamente, în kg;
e) cantitatea de insecticide utilizată, în kg substanță activă;
f) cantitatea de fungicide utilizată, în kg substanță activă;
g) cantitatea de erbicide utilizată, în kg substanță activă, precum și suprafețele de grâu și de porumb pe care s-au aplicat erbicide și cantitățile aferente, în kg substanță activă.
Cantitatea de substanță activă se stabilește prin înmulțirea greutății comerciale a produsului cu procentul ce exprimă concentrația în substanță activă, înscris pe ambalaj ori furnizat de comerciant.
„Utilizarea îngrășămintelor chimice (în echivalent substanță activă) la principalele culturi” se completează la 5—10 zile după încheierea recoltării pentru culturile nominalizate, odată cu înregistrarea datelor privind producțiile obținute.
CLĂDIRI GOSPODĂRIE
„Clădiri existente la începutul anului pe raza localității”. Se completează pentru toate categoriile de deținători. Se înscriu date cu privire la clădirile de locuit și celelalte construcții gospodărești deținute în proprietate pe raza localității, respectiv codul materialelor de construcții, anul terminării. În cazul în care o persoană deține mai mult de șapte clădiri se adaugă alonjă pentru înscrierea tuturor clădirilor, respectând structura coloanelor.
La gospodăriile care posedă construcții de locuit ce au în prelungire încăperi care servesc drept grajd, șure etc. se defalcă suprafața construită desfășurată destinată pentru locuit și suprafața construită desfășurată destinată pentru adăpostul animalelor, pentru șure etc.
Dacă într-o gospodărie se găsesc două sau mai multe clădiri de locuit, acestea se înscriu fiecare pe rânduri separate. Se consideră o singură clădire aceea ale cărei părți, deși au număr diferit de etaje și intrări separate, constituie o construcție unitară din punctul de vedere al sistemului constructiv. Suprafața construită desfășurată a unei clădiri se determină prin însumarea suprafețelor
secțiunilor tuturor nivelurilor clădirii, inclusiv ale balcoanelor, ale logiilor sau ale celor situate la subsol, exceptând suprafețele podurilor care nu sunt utilizate ca locuință și suprafețele scărilor și teraselor neacoperite, ale curților interioare și/sau exterioare de lumină sau de acces mai mari de 4 m2 și ale subsolurilor tehnice.
Suprafața secțiunii unui nivel se determină pe baza măsurătorilor pe conturul exterior al pereților, inclusiv suprafața balcoanelor și a logiilor. În cazul clădirilor care nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior al pereților, suprafața secțiunii unui nivel reprezintă suma suprafețelor utile ale tuturor încăperilor/incintelor, inclusiv a suprafețelor balcoanelor, a logiilor și a suprafețelor secțiunilor pereților, toate aceste suprafețe fiind situate la același nivel; la suprafețele utile ale încăperilor/incintelor se adună și suprafețele incintelor de deservire comună.
Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafața construită desfășurată a clădirii se determină prin înmulțirea suprafeței utile a clădirii, determinată potrivit prevederilor alin. (7), cu un coeficient de transformare de 1,20.
În cazul clădirii la care au fost executate lucrări de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, anul dării în folosință se actualizează, astfel că acesta se consideră ca fiind cel în care au fost terminate aceste ultime lucrări.
MOȘTENIRE, DESCHIDEREA SUCCESIUNII
„Mențiuni cu privire la sesizările/cererile pentru deschiderea procedurilor succesorale înaintate notarilor publici” din registrul agricol. În vederea comunicării către camera notarilor publici în a cărei circumscripție teritorială defunctul şi-a avut ultimul domiciliu, se înscriu mențiuni cu privire la sesizările pentru deschiderea procedurilor succesorale, potrivit prevederilor art. 12 alin. (4) din Legea nr. 7/1996 a cadastrului și a publicității imobiliare, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
precum și:
a) numărul actului de deces;
b) numărul și data înregistrării sesizării pentru deschiderea procedurii succesorale în registrul general pentru înregistrarea corespondenței de la nivelul autorităților administrației publice locale respective;
c) numărul înregistrării în registrul de evidență a sesizărilor pentru deschiderea procedurii succesorale;
d) numărul și data confirmării primirii de către notarul public.
MENȚIUNI SPECIALE
„Mențiuni speciale”. În acest capitol se înscriu modificări efectuate cu privire la situația juridică a terenului, modificări ce intervin pe parcursul unui an, ulterior datei întocmirii registrului agricol, cum ar fi: vânzări, cumpărări, donații etc. Eventualele contracte de închiriere pentru bunurile care fac obiectul înregistrării în registrul agricol.
Datele privind producția vegetală și animală se stabilesc atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice cu activitate pe raza localității, prin calcule efectuate la nivelul localității pe baza datelor centralizate înscrise în capitole din partea a II-a a registrului agricol, a datelor culese cu ajutorul sondajelor și a raportărilor tuturor entităților cu personalitate juridică ce au activitate pe raza localității.
Producția medie la hectar se înscrie pe baza rezultatelor sondajelor efectuate la un număr de persoane fizice, a căror suprafață cultivată reprezintă 10—15% din suprafața culturii respective pe total localitate și a raportărilor tuturor entităților cu personalitate juridică ce au activitate pe raza localității.
Sondajul se efectuează pe un eșantion de 5% din numărul total al persoanelor fizice înscrise în registrul agricol, ceea ce înseamnă că din 20 de persoane fizice se alege una. Selectarea se face pe baza registrului agricol. Informațiile ce se obțin de la persoanele fizice selectate se înscriu într-un chestionar.
Sursa: MADR