1 TRILIARD DE EURO! Atât cheltuiesc europenii într-un an pe mâncare şi băutură! Pe perioada Campionatului European de Fotbal însă vânzările cresc substanţial. Desigur, cei mai mulţi bani îi încasează producătorii de băuturi şi cei de snacks-uri şi mâncăruri de tip fast-food, însă toate sectoarele din industria agroalimentară au de câştigat de pe urma Euro 2016. Iată câteva cifre!
Iată ce vânzări estima Tesco, cel mai mare retailer din Europa, în cele patru săptămâni de Euro 2016, doar în Marea Britanie, unde are 3.500 de magazine:
Bere - mai mult de 120 de milioane de sticle şi doze
Vin – 8 milioane de sticle
Şampanie – peste 100.000 sticle
Pizza – mai multe de 5,5 milioane bucăţi
Snacks-uri: 29 de miliarde de pungi
În Spania, vânzările de produse din categoria gustări (snacks-uri) erau estimate să crească cu 15% pe perioada Euro 2016, în condiţiile în care piaţa acestor produse (alune, fructe uscate, chipsuri şi altele de acest tip) a atins aproape 2 miliarde de euro în 2015.
Irlanda de Nord estima că suporterii care se vor uita la meciurile Euro 2016 de acasă vor cheltui în plus pe mâncare, băutură şi dulciuri 4 milioane de lire sterline. Alte 2,8 milioane de lire sterline se aşteptau irlandezii să fie plătite în plus de fanii fotbalului pe băutură şi mâncare în pub-uri şi în restaurante de tip fast-food, precum şi pe transport în timpul Euro 2016.
Cifrele arată că principalii câştigători când vine vorba despre creşterea vânzărilor pe perioada Campionatului European de Fotbal sunt producătorii de băuturi şi de snacks-uri. Însă aceştia nu sunt singurii câştigători ai Euro 2016. Vânzările cresc şi pentru producătorii europeni de carne şi cei de brânzeturi şi cascaval pentru pizza. Surprinzător poate, încasări mai mari în cele patru săptămâni de turneu european de fotbal au şi unii producători de legume şi fructe.
De exemplu, doar pentru primul meci al Angliei de la Euro 2016, împotriva Rusiei, managerii Tesco se aşteptau ca vânzările de mâncare şi băutură în Marea Britanie să fie considerabil mai mari faţă de cele dintr-o săptămână obişnuită: Burgeri - +50%; Pizza - +15%; Carne pentru grătar, cârnaţi şi carne de pasăre - +25%; Alune - +30%; Sosuri - +20%. Pentru bere creşterea vânzărilor era estimată la 70%, iar pentru cidru la 50%. Chiar şi mai multe pungi cu cuburi de gheaţă (+50%) se aşteptau cei de la Tesco să vândă pentru primul meci al Angliei de la Euro 2016.
Mâncarea preferată a suporterilor Euro 2016
Potrivit site-ului oficial al UEFA (Uniunea Asociaţiilor Europene de Fotbal), fanii europeni ai fotbalului se împart în două grupe când vine vorba de mâncarea preferată pe care o consumă atunci când urmăresc un meci: mâncători de seminţe (aici intră şi românii) şi mâncători de cârnaţi. La seminţe, preferatele sunt cele de floarea soarelui şi doar într-o mai mică măsură cele de dovleac. Pentru cea de-a doua categorie, în meniul obişnuit pentru un meci de fotbal intră diverse varietăţi de sandwich-uri cu cârnaţi sau chiftele, precum şi hot-dog, în funcţie de specificul culinar al fiecărei ţări. Excepţie fac microbiştii austrieci, care preferă burgerii cu şniţel, belgienii, al căror meniu de meci sunt cartofii prăjiţi cu maioneză, şi estonienii, care nu au auzit de seminţe sau hot-dog şi mănâncă, pe stadion, în pauzele dintre reprize, supă şi pâine cu usturoi.
Suporterii celor două finaliste de la Euro 2016, Franţa, care este şi ţara gazdă, şi Portugalia, mănâncă, la meciurile de fotbal, diverse varietăţi de sandwich-uri ce au la bază cârnaţi, carne de porc sau bacon, la care adaugă, după preferinţe, sosuri picante, muştar sau maioneză.
Cum să vinzi salată, când toată lumea vrea hot-dog şi snacks-uri?
În ciuda acestei realităţi privind preferinţele culinare ale suporterilor europeni de fotbal, există o companie care produce salate şi care a reuşit să îşi crească vânzările pe perioada Euro 2016. Vitacress este o companie din Portugalia care produce şi vinde salate, într-un sistem integrat, de la producţia în câmp, până la produsul final. Compania exportă şi în Marea Britanie, Spania, Olanda, Germania şi Polonia. Ca să atragă microbiştii care vor totuşi să mănânce ceva mai sănătos decât obişnuitele snacks-uri şi produse fast-food, portughezii au lansat un produs special pentru Euro 2016: o caserolă cu un amestec de salate, asezonate, gata de mâncat. Ca să atragă consumatorii, care în această perioadă cumpără mai mult produse care au legătură cu turneul de fotbal, au desenat pe ambalajul caserolei cu salată o minge de fotbal şi au investit în reclamă ca să promoveze ideea că vând un produs ediţie limitată special legat de Euro 2016.
În general însă, fotbalul nu are neapărat un efect pozitiv asupra vânzărilor de legume şi fructe. Poate doar la lămâi şi limete mai cresc vânzările, datorită faptului că acestea sunt folosite la băuturi răcoritoare şi alcoolice, afirmă reprezentanţi ai producătorilor şi distribuitorilor.
(sursa: FDE - Confederaţia Industriei Alimentare din Europa, irishnews.com, UEFA, freshplaza.com, TESCO; foto: oliverstravels.com)